Gjest AnonymBruker Skrevet 28. april 2010 #1 Skrevet 28. april 2010 Så for en stund tilbake en interiørblogger som hadde noen planter plassert inni en sånn kakeklokke og det var så fint! Dere med grønne fingre, har dere noen tips på hvilke planter som liker seg under slike? Kan tenke meg at det blir fuktig inni der, men blir det nok luft til planten?
Gjest navnelapp Skrevet 28. april 2010 #2 Skrevet 28. april 2010 Dette er nok mest for show, og dei klokkene er kjempestore. Eg veit at i stor-Britania vert desse klokkene brukt ein del over rabarbra tidleg på våren, for å få fram dei tynne rosa stilkane som dei kallar "forced rhubarb" (framtvungen rabarbra). Men i og med snø og alt det der er det vel ikkje så aktuelt her.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. april 2010 #3 Skrevet 28. april 2010 Dette er nok mest for show, og dei klokkene er kjempestore. Eg veit at i stor-Britania vert desse klokkene brukt ein del over rabarbra tidleg på våren, for å få fram dei tynne rosa stilkane som dei kallar "forced rhubarb" (framtvungen rabarbra). Men i og med snø og alt det der er det vel ikkje så aktuelt her. Jeg tenkte på kakeklokker i "normal*" størrelse og til å ha innendørs jeg.. rabarbra blir litt større enn det jeg tenkte hehe..
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. april 2010 #4 Skrevet 28. april 2010 Så for en stund tilbake en interiørblogger som hadde noen planter plassert inni en sånn kakeklokke og det var så fint! Dere med grønne fingre, har dere noen tips på hvilke planter som liker seg under slike? Kan tenke meg at det blir fuktig inni der, men blir det nok luft til planten? Hvor fuktig det blir kommer mye an på vanningen, hvis du vanner bare litt kan du fint ha sukkulenter inni en slik klokke. Og angående luft, så produserer jo plantene oksygen (heldigvis, for vår del) og bruker CO2 når det er tilstrekkelig lys, og ånder ellers O2 inn og CO2 ut som oss (overskudd uten lys), så de klarer seg egentlig fint i et nokså lukket system. Men hvis du vil ha litt luft inn kan du jo sette klokken på noen små klosser, kan kanskje hjelpe for å unngå for mye fukt og kondens også. Jeg har en sukkulent i et norgesglass med løst lokk, og det ser ut til å gå greit foreløpig.
hilli Skrevet 29. april 2010 #5 Skrevet 29. april 2010 På youtube finnes det en del videoer på hvordan man gjør dette. Søk på "Terrarium". Jeg har selv laget flere terrarier, jeg bruker bregnelignende miniplanter i mine glassklokker. Det viktigste er at plantene du bruker skal ha samme fuktighet, det er ikke en god idé å kombinere sukkulenter og bregner. Dersom du bare skal plassere blomsterpotter under en glassklokke så er det vel bare å prøve? Hvis de begynner å se slappe ut kan man jo bare ta dem ut igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå