Gå til innhold

Hva skal vi med kongefamilien?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kan noen forklare meg hva i allverden vi skal med kongefamilien? Hva gjør de for landet vårt?

For meg virker det som om de bare sitter og koser seg med fine middager og presidentbesøk og får penger hivd etter seg. Klipper noen røde tråder nå og da, og vinker litt på 17mai.

Har de i det hele tatt noe særlig virkning på samfunnet vårt? GJØR de noe viktig?

Sånn jeg har forstått det så er det POLITIKERNE som styrer landet, ikke kongen? Så hvorfor har vi de da? Til pynt?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

De representerer. Det er en viktig jobb, men samme person kan gjøre begge deler eks. Presidenten i USA. At vi har Kongehus handler vel mest om tradisjoner.

Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Se her: http://www.kongehuset.no/c26939/aktuelt.html

Kongefamilien gjør en god jobb med å representere Norge i møte med utenlandske VIPer og organisasjoner. Likeledes med å skaffe blest om norske organisasjoner og næringsliv. Samt virke samlende for Norge ved å besøke og skape interesse for norske kommuner og aktiviteter rundt omkring i landet.

Hvor mange reisedøgn de har i året vet jeg ikke, men det må være mange! Både innenlands og utenlands.

Jeg er veldig glad jeg ikke er kongelig og alltid måtte være fresh og velkledd og alltid møte nye mennesker, alltid være hyggelig, alltid være i pressens søkelys, tilbringe masse tid i fly og på hotell, og heller ikke ha særlig mye privatliv!

Men jeg er glad for at noen faktisk gidder.

En president blir ikke det samme - blir for mye "heltedyrkelse", evt. vet man aldri hva man får (hvilke skjeletter de har i skapet).

Skrevet

Vi har kongefamilien fordi det ble bestemt i 1905 at Norge skulle ha en konge ved løsrivelsen fra Sverige. Noe annet var antagelig utenkelig i datidens politiske klima. Prins Carl av Danmark ble spurt om å ta dette på seg, og sa ja på den betingelse at folket var for dette. Det ble avholdt en folkeavstemning som ga et flertall for kongen. Han tok det tradisjonelle kongenavnet Haakon - og viste seg utvilsomt som et godt valg som landets øverste representant.

Under krigen viste kongen seg som et samlende symbol i meget stor grad. I mindre ekstreme situasjoner mener jeg personlig at det stadig er en fordel at statsoverhodet har en ren symbolsk og representativ funksjon. Derved blir han/hun hevet over de daglige politiske stridigheter, og representerer hele nasjonen på en måte som en valgt president (med eller uten politisk makt) ikke har mulighet for å gjøre.

Trådstarters antakelse om at kongefamilien bare koser seg og får penger "hivd" etter seg vitner jo først og fremst om uvitenhet og manglende evne eller vilje til å sette seg inn i hvordan deres situasjon faktisk er. De gjør en god jobb. At vi har figurer som Ari Behn i kongehuset bidrar vel bare til å live opp litt. Hoffnarrer er det god tradisjon for. Så lenge Haakon Magnus ser ut til å være et godt kongsemne i tradisjonen etter far, bestefar og oldefar håper i alle fall jeg at kongehuset består.

• Liker 1
Gjest AnonymBruker
Skrevet

syntes det er bortkasta penger..tenkt hvor mange syke vi kunne hjulpet i steden

Skrevet

Monarkiet er jeg imot prinsipielt sett, men det fungerer ganske bra i Norge med den tradisjonen (les folkeligheten) som man har hatt i Norge siden Olav...

riften av kongehuset er kostbart, men det er arv av tittel, status og yrke er jeg veldig imot.

Gjest Trajan
Skrevet

syntes det er bortkasta penger..tenkt hvor mange syke vi kunne hjulpet i steden

Det hadde kostet penger og ha president og.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Se her: http://www.kongehuset.no/c26939/aktuelt.html

Kongefamilien gjør en god jobb med å representere Norge i møte med utenlandske VIPer og organisasjoner. Likeledes med å skaffe blest om norske organisasjoner og næringsliv. Samt virke samlende for Norge ved å besøke og skape interesse for norske kommuner og aktiviteter rundt omkring i landet.

Hvor mange reisedøgn de har i året vet jeg ikke, men det må være mange! Både innenlands og utenlands.

Jeg er veldig glad jeg ikke er kongelig og alltid måtte være fresh og velkledd og alltid møte nye mennesker, alltid være hyggelig, alltid være i pressens søkelys, tilbringe masse tid i fly og på hotell, og heller ikke ha særlig mye privatliv!

Men jeg er glad for at noen faktisk gidder.

En president blir ikke det samme - blir for mye "heltedyrkelse", evt. vet man aldri hva man får (hvilke skjeletter de har i skapet).

Det er folket selv som velger en president i en demokratisk republikk. Faren for "skjeletter i skapet" er relativt større i en utvannet kongefamilie.

Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Faren for "skjeletter i skapet" er relativt større i en utvannet kongefamilie.

Ikke enig. Kongefamilien har representasjon som livsstil; de er blitt oppdratt til og er vokst opp med å utvise forsiktighet i sin vandel. Det er mye større sjanse for at en vilkårlig politiker, som blir valgt til president for en 4-års periode, har skjeletter i skapet eller dårlige uvaner (jmf. Clinton og praktikantene).

Skrevet

Jeg liker den politiske nøytraliteten!

Gjest Dainty
Skrevet

Jeg synes det er merkelig at vi tør å la en så viktig jobb som representasjon av Norge gå i arv, og ikke til den som gjennom fri konkurranse viser seg å være best egnet. Personlig synes ikke jeg at kong Harald er en særlig god representant, han fremstår som svært lite karismatisk og heller ikke overvettes interessert i yrket sitt. Sikkert en hyggelig mann, men man må kunne forvente mer av en representant.

Er for øvrig temmelig sikker på at monarkiet dør ut om ikke så altfor mange år. Kongehuset er avhengig av folkets støtte for å overleve, og jeg tror de yngre generasjonene blir stadig mindre interessert i de kongelige. Før var de ikoner, men nå er det så mange andre stjerner å se opp til i stedet, og de kongelige virker tamme og treige i forhold.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er merkelig at vi tør å la en så viktig jobb som representasjon av Norge gå i arv, og ikke til den som gjennom fri konkurranse viser seg å være best egnet. Personlig synes ikke jeg at kong Harald er en særlig god representant, han fremstår som svært lite karismatisk og heller ikke overvettes interessert i yrket sitt. Sikkert en hyggelig mann, men man må kunne forvente mer av en representant.

Er for øvrig temmelig sikker på at monarkiet dør ut om ikke så altfor mange år. Kongehuset er avhengig av folkets støtte for å overleve, og jeg tror de yngre generasjonene blir stadig mindre interessert i de kongelige. Før var de ikoner, men nå er det så mange andre stjerner å se opp til i stedet, og de kongelige virker tamme og treige i forhold.

Nå vil jo "hvem som er best egnet", være noe alle vil være uenige om. Så da er det bedre med representanter som er politisk nøytrale.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nå vil jo "hvem som er best egnet", være noe alle vil være uenige om. Så da er det bedre med representanter som er politisk nøytrale.

Det er jeg helt enig i, kongefamilien oppfører seg nøytralt til alt og alle, høflige og korrekte uansett hvem de treffer. Ser virkelig ikke problemet.

Gjest Dainty
Skrevet

Nå vil jo "hvem som er best egnet", være noe alle vil være uenige om.

Ja, og hva så? De aller fleste representantene våre (statsråder, f.eks) er jo folk mange er uenige om. Dessuten vil ikke "alle" være uenige - flertallet vil jo være fornøyd, og da er det jo tilfredsstillende fra et flertallsdemokratisk synspunkt.

Skrevet

Ja, og hva så? De aller fleste representantene våre (statsråder, f.eks) er jo folk mange er uenige om. Dessuten vil ikke "alle" være uenige - flertallet vil jo være fornøyd, og da er det jo tilfredsstillende fra et flertallsdemokratisk synspunkt.

Flertallet vil ikke være fornøyde med mindre vi innfører et demokrati bestående av to partier - og dét ville nok ikke vært særlig populært! Man kan ikke påstå at en partileder som oppnår 30 prosent av stemmene ved et valg vil tilfredsstille flertallet i befolkningen - snarere tvert imot.

Monarkiet har imidlertid støtte av over femti prosent av Norges befolkning, og har dermed flere i ryggen.

Gjest Mahareth
Skrevet

Hadde vi hatt en folkeavstemming i dag om vi skulle beholde eller avskaffe monarkiet tror jeg at vi hadde beholdt det.

Jeg liker at de er nøytrale, og ser ikke egentlig problemet med at embetet går i arv. En kronprins eller kronprinsesse blir lært opp gjennom hele livet til å ta over pliktene til kongefamilien, og vil være godt rustet. Det samme blir resten av kongefamilien.

At vi i Norge har en nåværende dronning og en kommende dronning som ikke er kongelige i utgangspunktet er heldig, for her hos oss har vi en oppfatning om at kongefamilien skal være folkelige. Når kongen kjører bil eller blir sett i pysjamas er det fantastisk pr for kongehuset, og bidrar til at vi fortsetter å like dem.

Hvorvidt kongefamilien ville valgt helt andre yrker enn det de har er egentlig ikke relevant for noen andre enn dem selv. De har muligheten til å si fra seg posisjonen om de ønsker det.

Skrevet

Hadde vi hatt en folkeavstemming i dag om vi skulle beholde eller avskaffe monarkiet tror jeg at vi hadde beholdt det.

Jeg liker at de er nøytrale, og ser ikke egentlig problemet med at embetet går i arv. En kronprins eller kronprinsesse blir lært opp gjennom hele livet til å ta over pliktene til kongefamilien, og vil være godt rustet. Det samme blir resten av kongefamilien.

At vi i Norge har en nåværende dronning og en kommende dronning som ikke er kongelige i utgangspunktet er heldig, for her hos oss har vi en oppfatning om at kongefamilien skal være folkelige. Når kongen kjører bil eller blir sett i pysjamas er det fantastisk pr for kongehuset, og bidrar til at vi fortsetter å like dem.

Hvorvidt kongefamilien ville valgt helt andre yrker enn det de har er egentlig ikke relevant for noen andre enn dem selv. De har muligheten til å si fra seg posisjonen om de ønsker det.

Helt enig.

Det skal godt å gjøres å finne en politiker som ville oppnådd 60 + prosent oppslutning.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper og tror det vil komme en folkeavstemming for eller imot kongehuset.

Og jeg er slett ikke like sikker som dere på at utfallet hadde blitt fortsettelse av dagens kongehus. Jeg tror folk er lei av tull og tøys fra en utvannet familie som velter seg i luksus ene og alene ved hjelp av våre skattepenger.

Kongeparet er de av de kongelige som jobber mest - dvs klipper flest snorer. Ser vi på kronprinsesse Mette Marit så er hun omtrent ikke på jobb - hun ligger langt unna andre skandinaviske kronprinsesser når det gjelder dager "på jobb".

Nei, jeg ser virkelig fram til en avstemming - måtte den komme snart.

Skrevet

Jeg håper og tror det vil komme en folkeavstemming for eller imot kongehuset.

Og jeg er slett ikke like sikker som dere på at utfallet hadde blitt fortsettelse av dagens kongehus. Jeg tror folk er lei av tull og tøys fra en utvannet familie som velter seg i luksus ene og alene ved hjelp av våre skattepenger.

Kongeparet er de av de kongelige som jobber mest - dvs klipper flest snorer. Ser vi på kronprinsesse Mette Marit så er hun omtrent ikke på jobb - hun ligger langt unna andre skandinaviske kronprinsesser når det gjelder dager "på jobb".

Nei, jeg ser virkelig fram til en avstemming - måtte den komme snart.

Altså, det blir gjort slike undersøkelser støtt og stadig for å finne ut av oppslutningen i befolkningen, og så vidt meg bekjent har den aldri vært uten 69 prosent etter krigen. En folkeavstemning vil neppe endret på monarkiets status med det første. Selvfølgelig kan det skje en gang, men da trenger man tallene som tilsier at det er nødvendig med valg.

• 7 år senere...
Skrevet
På 28.4.2010 den 13.01, Gjest AnonymBruker skrev:

Kan noen forklare meg hva i allverden vi skal med kongefamilien? Hva gjør de for landet vårt?

For meg virker det som om de bare sitter og koser seg med fine middager og presidentbesøk og får penger hivd etter seg. Klipper noen røde tråder nå og da, og vinker litt på 17mai.

Har de i det hele tatt noe særlig virkning på samfunnet vårt? GJØR de noe viktig?

Sånn jeg har forstått det så er det POLITIKERNE som styrer landet, ikke kongen? Så hvorfor har vi de da? Til pynt?

Før noen klager: Ja, det er flere år siden noen startet denne diskusjonen men i stedet for å starte enda en side om dette så svarer jeg her i stedet. 

Jeg vet ikke, og jeg skjønner ikke helt hva man skal med kongefamilien selv. Mener å ha lært noe om de av de eldre og sånt, men hva vet vel det? De er vårt ansikt utad, men det var visst det eneste det var mente noen. Er det bare meg som har lest dette eller vil folk at det ikke skal være Monarki lenger? 

Anonymkode: f4246...c93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...