Marken Skrevet 28. april 2010 #1 Skrevet 28. april 2010 Jeg skulle hatt bilen min på kontroll i løpet av april-måned. Av forskjellige grunner har jeg ikke fått bestilt time før nå, og da fikk jeg ikke før 5. mai. Har fått høre at jeg nå da kan risikere at veimyndighetene ikke godkjenner kontrollen. Kan dette stemme?
Gjest Glør Skrevet 28. april 2010 #2 Skrevet 28. april 2010 Nei, får du godkjent kontroll vil de godta denne, så snart de får den. Det verste som skjer når man er treig er at man risikerer å få en avskiltingsbegjøring på bilen, men denne vil blir trukket så snart de får godkjennelsespapirene fra verkstedet. Så dersom du går langt over fristen bør du ikke kjøre med bilen eller parkere den på offentlig sted. Du er heller ikke veldig seint ute, dersom du har frist ut april på bilen vil du først få en purring, og avskiltingsbegjæringen blir vanligvis ikke sendt ut før denne fristen på denne purringen har gått ut. Men bruk bilen minst mulig for sikkerhets skyld.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. april 2010 #3 Skrevet 28. april 2010 Hei, Hvis siste siffer i registreringsnummeret på bilen din er 4 er det april som er din kontrollmåned. Men det er slik at du faktisk har hele mai på deg for å få EU-kontrollen i orden. Man har alltid en måned ekstra på seg for å få fikset dette. Det som eventuelt vil skje hvis man unnlater å ta EU-kontroll er at det går avskiltningsbegjæring på bilen. Med det menes det at man kan risikere å bli fratatt skiltene i en kontroll og må betale 1200 kroner i tillegg til å utføre EU-kontrollen før man får skiltene tilbake igjen. (Man får heller ikke oblater før dette er i orden.) Akkurat nå for tiden har man faktisk to ekstra måneder for å få utført EU-kontrollen fordi Statens vegvesen har sluttet med å sende ut påminnelse om kontrollen (men dette vil altså bare vare i en begrenset periode). Så hvis du har fått time tidlig i mai - har du ingenting å frykte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå