Xtra_lilje Skrevet 28. april 2010 #1 Skrevet 28. april 2010 Har nylig fått en innekatt via omplassering, og prøver å gjøre ham vant til å være ute. Men det går heller dårlig. Han er 4 år, aldri vært ute, og viser ingen interesse for å gå ut i det hele tatt. Jeg tar ham med ut med bånd og da bare legger han seg rett ned og vil ikke gå noen steder. Når jeg setter med i gresset, kommer han og skal inn i jakken min. Eneste gangen han går frivillig, er når jeg går mot døren, da kommer han løpende. Han er veldig liten av vekst, ser mer ut som en halvvoksen kattunge, så jeg tør ikke slippe ham ut alene enda, særlig ikke når han viser så lite glede og interesse av å være ute, er redd han skal være et lett bytte eller bli skremt og rote seg bort, så inntil han viser at han er litt tøff, så lar jeg ham ikke gå uten bånd. Vi har vært ute alt fra 15 minutter til 1.5 timer av gangen. Han er vant til å gå med bånd, jeg har latt ham ha det på seg inne og det er ikke noe problem. Hva skal jeg gjøre? Skal jeg fortsette og prøve, har prøvd en måneds tid nå, eller skal jeg bare la ham få være innekatt?
Rosalie Skrevet 28. april 2010 #2 Skrevet 28. april 2010 Vil ikke pus være ute, ville jeg latt han fortsette å være innekatt.
Gjest Huffsa Skrevet 28. april 2010 #3 Skrevet 28. april 2010 Signerer han over. Vil ikke pus ut, så vil ikke pus ut det er en stor verden der ute og noen katter tør rett og slett ikke å være ute. Og hvis du bare skal ha han ute i bånd som utekatt så syntes jeg han heller bare burde være innekatt.. Eneste forskjellen er at han får frisk luft ute, han er jo like "fanget" som om han hadde vært inne. La pus styre det selv.
Xtra_lilje Skrevet 28. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 28. april 2010 hadde ikke tenkt å la ham gå i bånd for alltid, det har bare vært nå i starten for å gi ham en trygghet og for å kunne følge med på hva han gjør. planen var å ha ham i bånd i starten, la ham bestemme hvor vi går, og slippe ham ut på egenhånd når jeg så han ble tøffere og mer selvstendig. men ser ut for at han har bestemt seg for å være innekatt, så da får han være det
Hapzen Skrevet 28. april 2010 #5 Skrevet 28. april 2010 Katten min var innekatt. Det tok vel 1,5 år før hun ble trygg nok til å tilbringe en hel dag ute. Du må bare smøre deg med tålmodighet. Når den er lei huset/leiligheten din og begynner å kjede seg så trekker den seg automatisk ut. Men gi den tid. Det viktigste med katter er tålmodighet!
Xtra_lilje Skrevet 28. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 28. april 2010 ok, takk for den!! da skal jeg følge med på adferden og gi ham tid Vil jo gjerne han skal få være ute, om han selv har lyst da, så håper det går etterhvert. Men tid skal han få, all den tid han ønsker og trenger.
Gjest Wolfmoon Skrevet 28. april 2010 #7 Skrevet 28. april 2010 Vi fikk en kattunge på ca 6måneder som hadde sittet fast ute i låven, og nok var både utsultet og dehydrert. Det tok mange år før hun trivdes ute etter at vi fikk henne, og selv mange år etterpå valgte hun stort sett å være inne med mindre været var veldig fint og det var få katter i nærheten. Tror aldri hun kom over traumet sitt, og når hun endelig hadde funnet et trygt sted hvor hun fikk nok mat og omsorg, så aktet hun ikke å forlate det sånn uten videre.
Gjest Glør Skrevet 28. april 2010 #8 Skrevet 28. april 2010 Når de har vært innekatt så lenge tar det litt tid, bare la han ta det i eget tempo. Min katt var innkatt til hun var tre år, og hun ble livredd når vi tok henne med ut. Så vi lot henne ta det i eget tempo, ved å sette opp ett vindu for henne når det var varmt ute, og i starten satt hun mest i vindukarmen og kikket ut, og tok en gåtur på 3-4 meter, før hun pilte inn igjen for å sjekke at retrettmuligheten fortsatt var der. Hun tok lengre og lengre turer, og tilslutt løsnet det for henne og hun følte seg trygg ute, og siden det har hun har vært den av kattene mine som har vært mest misfornøyd med å bli sperret inne i forbindelse med flytting ol. Og når han er så forsiktig trenger han ikke bånd, bare la det stå åpent når du kan, så vil du etterhvert se om han vil være inne eller ute. I begynnelsen er det også greit å tenke på at du bare åpner når du vet du skal være hjemme en stund, så han ikke kommer tilbake til lukket dør i starten. Feks i helga når du skal være hjemme hele dagen, eller at du åpner med en gang du kommer hjem fra jobb, da vil de vanligvis komme inn igjen av seg selv før leggetid.
Tabris Skrevet 28. april 2010 #9 Skrevet 28. april 2010 Jeg ville bare latt døren være oppe når det faller seg naturlig i sommer, så kan pus eventuelt gå ut i eget tempo hvis han ønsker det. Det kan være han blir mer nysgjerrig over tid.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. april 2010 #10 Skrevet 28. april 2010 Jeg ville bare latt døren være oppe når det faller seg naturlig i sommer, så kan pus eventuelt gå ut i eget tempo hvis han ønsker det. Det kan være han blir mer nysgjerrig over tid. Enig med deg. Vi har tre katter, og den ene er mer ute enn inne, den andre er ute noen timer hver dag mens den tredje er omtrent aldri ute. Katter er forskjellige.
Arkana Skrevet 28. april 2010 #11 Skrevet 28. april 2010 Synes katten skal få bestemme selv om hun vil ut eller ikke. Å bruke bånd fungerer ikke på alle, den eldste katten vår la seg også bare ned den ene gangen vi prøvde bånd, men får hun være fri elsker hun å være ute. Bare åpne døren for ham og la ham utforske hagen alene. Vær gjerne ute i nærheten i begynnelsen. Den eldste katten vår var innekatt i 7 år før vi flyttet og hun fikk bli utekatt. Holdt henne inne i to uker og straks vi åpent verandadøren var det gjort. Hun elsker å være ute. Vi har kattedør så hun kommer og går som hun vil. Den yngste katten fikk vi senere, så hun var innekatt mindre enn ett år før vi flyttet. Hun har aldri likt å være ute og har aldri brukt kattedøren. Om sommeren, hvis verandadøren står åpen, kan hun driste seg ut på verandaen og ta en titt, men holder seg mest inne. Men uansett tror jeg det er større sjanse for at han vil ønske å være ute hvis han får være fri og komme og gå som han vil, heller enn å være i bånd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå