Stor&Sterk Skrevet 28. april 2010 #1 Skrevet 28. april 2010 (endret) Det er motstridene meninger om hvorledes om man legger på seg av lettbrus. Det er mange teorier på dette. Selv har jeg aldri lest noe som helst vitenskapelig rapport som underbygger at lettbrus påvirker vektøkning. (Debatten her handler ikke om e-stoffer osv). En ny studie kan fortsatt ikke direkte knytte overvekt til lettbrus, men henviser til psykologiske faktorer spiller inn. Les her: http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.1314862 Jeg tror at lettbrus ikke er direkte fetende, men for meg representere det en usunn livsstil. Jeg kjenner meg også mett etter å ha drukket lettbrus, dette gjør kanskje til at jeg hopper over mye bra mat som jeg skulle ha spist. Noen som har meninger om lettbrus? Her er det mye om lettbrus: http://www.nrk.no/sok/index.php?site=default_collection&client=default_frontend&output=xml_no_dtd&filter=1&num=10&type=html&q=lettbrus&btnG=S%C3%B8k Endret 28. april 2010 av Stor&Sterk
Stellia Skrevet 28. april 2010 #2 Skrevet 28. april 2010 Når ikke lettbrus inneholder noen kalorier - hvordan kan man da legge på seg av det? Det påvirker heller ikke blodsukkeret, for da hadde diabetikere fått anfall for lengst. Om lettbrus er sunt eller ei, er en helt annen sak.
kanel23 Skrevet 28. april 2010 #3 Skrevet 28. april 2010 (endret) Når ikke lettbrus inneholder noen kalorier - hvordan kan man da legge på seg av det? Det påvirker heller ikke blodsukkeret, for da hadde diabetikere fått anfall for lengst. Om lettbrus er sunt eller ei, er en helt annen sak. Teoretisk sett og sannsynligvis også i praksis kan brus med søt smak påvirke blodsukker. Jeg vil også tro det kan påvirke fettfordeling, selv om jeg er litt mer usikker her. Dette kommer av at kroppen forbinder søtsmak med blodsukkerstigning, og derfor vil reagere på smaken som om maten skulle inneholde sukker, selv om den ikke gjør det. Dette kalles klassisk betinging, og er en grunnleggende form for læring som forekommer i alt fra bakterier til pattedyr og da også mennesker. Viss du søker litt kan du finne enormt med stoff om dette, sikkert også i forhold til sukker og slanking. I en interessant studie ble rotter gitt et immunsvekkende stoff blandet ut i sukkervann. Når forsøket var over og rottene ikke lenger fikk dette stoffet, reagerte kroppen deres fremdeles som om sukkervann (Bare sukkervann, ikke vanlig vann) skulle inneholde stoffet, og flere av rottene døde som følge av immunsystemsvikt. Det er altså mulig at kroppen reagerer på et stoff som om det skulle innholde sukker selv om det ikke gjør det. Men at du kan legge på deg av noe uten kalorier tror jeg ikke er mulig. Det som er mulig, er at kroppen reagerer på sukkerfri brus med å slippe ut mer av stoffer som påvirker fettlagringen av den maten du spiser sammen med/etter brusen, og som faktisk inneholder kalorier. Endret 28. april 2010 av kanel23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå