Gå til innhold

laken på madrassen i vogna?

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

hei :)

førstegangsfødende her..

driver å forbereder soveplassen til den lille som ventes om noen uker, og har noen spm.

- bruker dere laken på madrassen i vogna? må isåfall bruke ett som er ment til vuggen/senga og tulle det som er "til overs" under madrassen da? det finnes vel ikke laken som har strl til hardbagen? ser på madrassen at den kan vaskes, men lakenet er jo sydd fast, så slenger jeg hele greia i maskina da?

- jeg har kjøpt inn tisselaken, men bruker dere dette i både senga, vuggen og vogna? skal klippe de til slik at det kun dekker nedre del/stumpen, siden materialet ikke puster (og derfor ikke bør ligge under babyens hode).

- bruker dere lammeskinn (jeg har kjøpt korthåret) både i seng, vugge og vogn?

synes soveplassen blir så voldsom med både tisselaken, laken og lammeskinn (og dyne såklart) og lurer nå på om jeg gjør dette korrekt, eller burde droppe noe? feks; om uhellet skulle skje hvor bleien lekker, så går jo dette på lammeskinnet og mest sannsynelig kommer det ingenting på madrassen...og tisselakenet har derfor ingen hensikt.. :klø:

tihi..alt man lurer på..

takk for ditt svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjøpte bittesmå strechlaken til TFK-en på Jysk. De passet akkurat. Oppå lakenet hadde jeg lammeskinn.

I senga brukte jeg laken og dyne, ikke skinn. Jeg har hatt tisselaken under overmadrassen for at det ikke skal bli så klamt for babyen. Det er enklere å bare slenge overmadrassen til vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjøpt inn tisselaken, men har aldri brukt det... Og vi har ikke hatt noen lekkasjer gjennom bleien.. (men dette kommer jo an på babyen...)

I vognen hadde vi korthåret lammeskinn, (på madrassen som var i vognen var det trekk fra før av..), i sengen lå hun bare rett på masrassen (overmadrassen vel å merke) med laken selvfølgelig :fnise:

Men vi har en veldig varm baby som blir illsint hvis det er for varmt for hun..

Men i begynnelsen kan det være en fordel å feks flytte lammeskinnet alt etter hvor babyen skal sove.. For da lukter det det samme av alle stedene, og det gjør det lettere å sovne for de :)

Også hvis du sover med det (eller et teppe for den saks skyld) for å få mammalukt på det.. Det gjorde jeg, og hun har hele tiden sovnet fort i sengen sin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me har brukt tisselaken mellom overmadrassen og madrassen, så blir det ikkje like klamt for barnet. Overmadrassen kan då vaskast i maskin dersom det skulle kome lekkasjer.

Hadde også eit tisselaken i vogna. Laken i voggestorleik passer bra til vognbagen.

Me hadde ikkje lammeskinn nokon stad.

Guten vår har sidan han var 3-4 månader sove i slik sovepose som er festa over skuldrene. Då treng ein faktisk ikkje dyne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tak i pittesmå stretchlaken på Kid til å bruke i bagen,så ja det finnes. :jepp:

Vi har også brukt lammeskin både i vogna og senga, så strengt tatt har vel tisselakenet vært litt overflødig hjemme hos oss. Har aldri hatt noe problem med lekkasjer heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

1. Bruker laken på vognmadrassen. Bruker det minste som er til vogn/vugge. Passer perfekt og trenger ikke tulle sammen noe.

2. Tisselaken brukte jeg i starten, men egentlig helt uten hensikt. Har korthåret lammeskinn i både seng, vugge og vogn, og derfor har et tisselaken ingen hensikt av den grunn du selv oppgir.

Jeg prøvde selv å sove med tisselaken i sengen (bare for å prøve hvordan det kjentes ut) og syns det var grusomt. Det ble fryktelig klamt og jeg ble helt gjennomvåt av svette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

1. Bruker laken på vognmadrassen. Bruker det minste som er til vogn/vugge. Passer perfekt og trenger ikke tulle sammen noe.

2. Tisselaken brukte jeg i starten, men egentlig helt uten hensikt. Har korthåret lammeskinn i både seng, vugge og vogn, og derfor har et tisselaken ingen hensikt av den grunn du selv oppgir.

Jeg prøvde selv å sove med tisselaken i sengen (bare for å prøve hvordan det kjentes ut) og syns det var grusomt. Det ble fryktelig klamt og jeg ble helt gjennomvåt av svette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

hei, TS her :)

TUSEN TAKK for alle svar skjønne dere! flott at dere tar dere tid til å svare!

da får jeg ta meg en tur på kid/jysk for å finne laken til vogna. også får jeg nesten se ann om det er nødvendig med tisselaken.. har to stk lammeskinn, så blir iallfall å flytte på den i vuggen over til vognen (den er liten, mens den andre er litt større og passer sengen).

igjen takk for alle råd!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...