blå Skrevet 17. september 2003 #1 Del Skrevet 17. september 2003 Wok er kjempe godt og lettvindt, men jeg får aldri til sausen. Jeg har pleid å blande maisennamel, buljong og soyasaus. Det blir en fin konsistens, men smaken da. Jeg tror jeg mangler noe krydder eller er det jeg som lager sausen galt. Kan noen hjelpe meg, har noen noen gode wok saus tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 17. september 2003 #2 Del Skrevet 17. september 2003 Ha i litt most ingefær, litt chili og kanskje litt hvitløk så skal du se det hjelper Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 17. september 2003 #3 Del Skrevet 17. september 2003 Når jeg lager wok synes jeg østerssaus er gir en veldig god smak. Den er ganske salt, i likhet med soyasaus, men gir en mye fyldigere smak som jeg synes er veldig god. Et annet tips er søt chilisaus (den fra Santa Maria er god), det synes jeg er særlig godt til wok med nudler. Dessuten er jo hvitløk og fersk ingefær "klassisk" wok-krydder. Lykke til! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blå Skrevet 17. september 2003 Forfatter #4 Del Skrevet 17. september 2003 østersaus ja, hvilken bruker du? bruker du den i steden for soyasaus? Ingefær har jeg ikke prøvd, når dere sier most, mener dere raspa eller....Er vist ikke helt inn i dette jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 17. september 2003 #5 Del Skrevet 17. september 2003 Både Santa Maria, Amoy og Blue Dragon har østerssaus (alle disse finnes i vanlige dagligvareforretninger), dessuten har selvsagt innvandrerbutikker gjerne flere typer. Jeg bruker østerssausen både i stedet for og sammen med soyasaus. Hvis jeg bruker det sammen, reduserer jeg mengden soyasaus betraktelig, for begge sausene er jo ganske salte. Når jeg bruker ingefær hakker jeg den bare veldig fint. Hvis du ikke har brukt fersk ingefær før, er det en god idé å prøve seg litt forsiktig frem; selv om ingefær er veldig godt har det en ganske utpreget smak som er litt overveldende i store mengder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 17. september 2003 #6 Del Skrevet 17. september 2003 Veldig god saus: Fiskesaus, mørk soya saus, palmesukker (knust) og lime..... Ååååå nå fikk jeg lyst på mat!! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 17. september 2003 #7 Del Skrevet 17. september 2003 Jeg har jobbet som kokk på kinarestaurant... Vi brukte ikke vann i sausen,men hønsekraft... Hjemme har jeg brukt hønsebuljongterning i stedet for. Fungerer fint... Ellers varier smakstilsetning om du bruker kylling, svin, okse,lam... Ikke la alt smake det samme... En annen ting... Vi brukte ikke maizenna, men potetmel. Blir blankere da... Ellers er ingefær og hvitløk deilige smakstilsetninger... Prøv deg fram med ulike oljer som sesamolje,fiskesaus,soyaolje etc... Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lille blå uinnlogget Skrevet 17. september 2003 #8 Del Skrevet 17. september 2003 takk takk. Potetmel ja, det skal jeg jammen prøve istedenfor. Jeg wok på en resturant her, og da hadde jeg kylling i en chillie saus som var helt herlig, den var ikke så sterk, bare kjempegod. Bruker de søt chillie da eller? Du sier hønse buljong, men dere brukte noe mer enn det og potetmel? Hva er godt til kylling? (ikke si sursøt, for det liker jeg ikke) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 17. september 2003 #9 Del Skrevet 17. september 2003 Vi hadde en chilliolje i en av kyllingrettene... Ellers kan en jo ha en sechuen saus (den er sterk...). Det er en spesiell saus en får kjøpt på innvandrerbutikker. Men jeg har også sett godt utvalg hos Ica Rimi faktisk... Putt ellers oppi litt med kyllingen * cashewnøtter * vannkastanjer * paprika * vårløk * ingefær * hvitløk * sukkererter * kinakål i strimler Bruk bare de ingrediensene du liker og snart har du en haug med muligheter... Andre kjekke ingredienser til kinamat... * nudler * agurk * østersaus * gulrot * løk * ananas * bønnespirer * bambusskudd * østersaus * chillisaus Dyrt med alle oljene og sausene med en gang i anskaffelse- men drøyt i bruk... Wokking er yummi... Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 17. september 2003 #10 Del Skrevet 17. september 2003 Svarte i en Pm - legger det ut her også... På resauranten var alt standariserte mengder og oppskrifter. Sluttet der i 1994... Så mengder og slikt er nok dessverre gått litt i glemmeboken... :oops: En ting... Hvis du skal lage innbakt svinekjøtt i sursøt saus Bruk nakkekoteletter pga all smaken i fettet... Mariner det i min. 1 time i olje, sukker, msg, litt salt. Vend det i egg. Rull det i potetmel. Frityrstek eller stek på en stekepanne med olje... Nammis... Eneste tipsene jeg har sånn sett... * kutt alt på forhånd * bruk sterk varme * mariner alt kjøtt * ikke stek- kok maten for lenge... Lykke til. Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Funker Dette? Skrevet 17. september 2003 #11 Del Skrevet 17. september 2003 Jeg bruker å blande (for 2-3 pers): 2ss østerssaus 2ss soyasaus 2ss rødvinseddik 2ss sweet hot chilisaus 1ts ingefær Akkurat passe sterkt og krydret.....mmmmm.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blå Skrevet 18. september 2003 Forfatter #12 Del Skrevet 18. september 2003 Tusen takk alle sammen. Nå har jeg noen gode tips jeg kan ta med meg. Til helga skal jeg jammen diske opp med wok til sambo. Skal ta en tur i butikken i morra, må vist lengre enn til prix, for der hadde de ingenting. Gleder meg :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 20. september 2003 #13 Del Skrevet 20. september 2003 Skriver oppskriften på en wok-rett jeg synes er knallgod. Casewnøttkylling: 200 g kylling uten skinn og ben, i terninger 1/2 ss soyasaus 2 ss olje 1 ss mel 125 usaltede cashewnøtter 2 sore røde chili, uten frø, skåret i tynne strimler 2 hvitløksbåter, finhakket 2-3 vårløk skåret i ringer 1 ss soyasaus 1 ss østerssaus 1 ss brunt sukker eller palmesukker 2 1/2 dl hønsebuljong Hvordan gjør man: Bland kyllingkjøttet med 1/2 ss soyasaus, 2 ss olje og 1 ss mel. Var opp en wok over middels sterk varme. Tilsett 1 ss av oljen og stirfry cashewnøttene til de er gylne. Ta dem opp og sett dem til side. Tilsett eventuelt mer olje og stirfry hvitløk og løk i 1-2 minutter. Tilsett kyllingkjøttet og stirfry i 4-5 minutter. Tilsett soyasaus, østerssaus og sukker. Hell i buljong, rør om og kok i 2-3 minutter. Ha i cashewnøtter og chili, og dryss med den finhakkede grønne delen av vårløken. Serveres straks med ris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ringblomst Skrevet 21. september 2003 #14 Del Skrevet 21. september 2003 Jeg lager saus av østerssaus, soyasaus, glutamat, pepper og chillisaus - blir alltid vellykket . Tar ikke i noe ekstra vann eller kraft, da jeg bruker mye vannholdige grønsaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blå Skrevet 23. september 2003 Forfatter #15 Del Skrevet 23. september 2003 Lagde nå sausen av: Hønsebuljong + vann Potetmel Soyasaus Østersaus fra Santa Maria Litt Ingefær Men det er noe som mangler, det ble greit, og vi spiste og koste oss, men det var liksom ikke helt noe piff over det. Jeg prøvde å få tak i Rødvinseddik og Sesamolje, men det hadde de ikke på Mega der jeg handla. Ville det ha hjulpet? Kanskje litt Chilie saus. Skal prøve igjen jeg, jeg gir meg ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 23. september 2003 #16 Del Skrevet 23. september 2003 Lagde nå sausen av: Hønsebuljong + vann Potetmel Soyasaus Østersaus fra Santa Maria Litt Ingefær Men det er noe som mangler, det ble greit, og vi spiste og koste oss, men det var liksom ikke helt noe piff over det. Jeg prøvde å få tak i Rødvinseddik og Sesamolje, men det hadde de ikke på Mega der jeg handla. Ville det ha hjulpet? Kanskje litt Chilie saus. Skal prøve igjen jeg, jeg gir meg ikke Ha i litt saft fra en appelsin, eller sitron,så får du en frisk og fin saus. Bruker nemlig å lage samme saus som her, bare med litt appelsinsaft i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blå Skrevet 23. september 2003 Forfatter #17 Del Skrevet 23. september 2003 takk takk heksa, det skal jeg prøve. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå