Gjest Lulu Skrevet 27. april 2010 #1 Skrevet 27. april 2010 Jeg og samboeren min har det helt strålende sammen, så dette er ikke en klagetråd! Men jeg sliter med vekta. Det har jeg gjort hele livet, og nå er jeg kraftig overvektig. Jeg MÅ ned i vekt, og jeg vet hva som må til for jeg har vært gjennom dette før. Samboeren min elsker meg som jeg er, tykk eller tynn spiller ingen rolle. Men han støtter meg og sier han er villig til å hjelpe meg med å gå ned i vekt siden det er noe jeg selv vil. Han er ikke direkte overvektig selv, men han har heller ikke vondt av et sunnere kosthold og å miste litt vekt. Men så er det det at han ikke helt "skjønner" forskjell på sunn og usunn mat. Joda, han vet at sjokolade er usunt og at gulrøtter er sunt, men han skjønner visst ikke helt alt som befinner seg mellom ytterpunktene. Jeg har prøvd å forklare, og han ser ut til å skjønne hva jeg mener, men så blir det aldri sånn i praksis. Jeg prøver å forklare at vi må bruke minst mulig stekefett og heller ovnsbake maten. Han steker alt i masse olje eller smør. Jeg ber han la være å lage fløtesauser til hverdags, men han "glemmer" det til dagen etterpå. Jeg oppfordrer til å bruke masse grønnsaker, og han steker løk og sjampinjong... Problemet er vel egentlig ikke at han ikke skjønner, men at han ikke tar dette med sunt kosthold så veldig alvorlig. Jeg har gått mer detaljert inn på hva som er bra og ikke, dette er bare eksempler. Han sier han er enig og forstår, men når han lager mat blir det ikke sånn. Han er ellers veldig flink på kjøkkenet, det er bare det at alt blir så fullt av fett. Hvordan få han til å skjønne alvoret? Jeg klarer ikke å gå ned i vekt på denne måten. Og jeg har ikke lyst til å måtte lage alle middager selv... Noen gode råd?
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. april 2010 #2 Skrevet 27. april 2010 Hva med at du lager litt flere middager en stund, i tillegg til at du gir ham oppskrifter når han skal lage maten, slik at han ser hva du snakker om?
Cheesecake Skrevet 27. april 2010 #3 Skrevet 27. april 2010 Gamle vaner er vonde å vende Hvis man aldri har tilberedt noe annet enn "usunn" mat, er det ikke så greit å vite hva man skal lage, selvom man vet at salat er sunnere enn chips. Kanskje du kan presentere noen oppskrifter for han? Mange flotte kokebøker ute og går, og man kan også finne masse godt på nettet. Kanskje du kan lage mat sammen med han i første omgang til han begynner å skjønne tegninga?
LetThemEatCake Skrevet 27. april 2010 #4 Skrevet 27. april 2010 Du får helt enkelt försöka få honom att förstå hur viktigt det är för dig att ni lagar sund mat hemma. Nu låter det som att han bara "jaja, okej.." och inte tänker så mycket mer på det. Det är ju så mycket snack om sund mat nu för tiden att man slår dövörat till när man hör ordet "nyttigt"! Så istället för att prata om maten, kan du ju prata om dina känslor inför maten och dina mål med vikten och så, och be honom hjälpa dig på vägen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. april 2010 #5 Skrevet 27. april 2010 Gjem smøret og la 1-2ss med olje stå fremme når han skal lage middag.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2010 #6 Skrevet 27. april 2010 Gjem smøret og la 1-2ss med olje stå fremme når han skal lage middag. Bør hun ikke gjemme oljen også da? Og hvor skal hun gjemme rømmen om han bruker dette også?
PecanPie Skrevet 28. april 2010 #7 Skrevet 28. april 2010 Gjør innkjøp og matlaging til en felles aktivitet. Skriv handleliste, og pass på at dere holder dere til den. Det er ikke sikkert han føler det store behovet for å vite hva som er "ja-mat" og hva som er "nei-mat". Kanskje han ikke orker styret med å tenke på hva som er "lov" og ikke. Gjennom felles matlaging kan du benytte muligheten til å forklare ham litt om hva slankeopplegget ditt går ut på, hvilken mat som er ok til daglig og ok i helgen. Kanskje han er en mann som går etter smak framfor hva som er "sunt" (fettfattig er ikke alltid sunt, og for å være helt ærlig, en saus basert på fløte smaker ofte mye bedre enn en som er baser på, vel, vann). Det kan godt hende han ønsker å ta dette med ditt nye, sunne kosthold alvorlig, men kanskje det er så nytt og forvirrende at han gir opp og ikke orker å forstå?
Shade Skrevet 28. april 2010 #8 Skrevet 28. april 2010 Lag ukesmeny og kjøp bare inn det dere trenger til denne, det er ikke mulig å lage en fløtesaus til hvis det ikke finnes i huset. Og lag gjerne mat sammen en ukes tid
Solsikke84 Skrevet 28. april 2010 #9 Skrevet 28. april 2010 Stekespray og beskjed om at "en sprut er nok"?
I Grosny Skrevet 28. april 2010 #10 Skrevet 28. april 2010 Han liker stekt, og han liker saus. Saftig uten fett, det er suppe det. Standardsuppa mi er: Buljongterning i vann. Hakke opp grønnsaker- kålrot først opp i gryta Mange forskjellige grønnsaker Litt kjøtt og kanskje Ungarsk pølse(som har nok krydder til hele suppa) Til slutt broccoli, når den har kokt i åtte minutter er suppa ferdig.Broccolistilken skal mye tidligere opp i suppa, rett etter kålrot. Jeg råder forresten deg til rett og slett å spise 25% mindre, hver gang , og ligge unna kaloridrikke (brus, vin, juice, øl, brennevin) til fordel for vann. Og gå en halvtime hver dag.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. april 2010 #11 Skrevet 28. april 2010 Jeg forstår ikke helt problemet egentlig. Det er ingen som tvinger deg til å spise sausen han lager, eller spise mye av det som er stekt.. Om du vil ha grønnsaker så tilbreder du grønnsaker.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. april 2010 #12 Skrevet 28. april 2010 Jeg forstår ikke helt problemet egentlig. Det er ingen som tvinger deg til å spise sausen han lager, eller spise mye av det som er stekt.. Om du vil ha grønnsaker så tilbreder du grønnsaker. Når man først er ut å kjøre med kostholdet er det 100% vanskeligere å endre på det når den man bor med fortsetter å spise det samme. Og ang rømme, gjest, den bytter man selvsagt ut med mager kesam. Fløte kan man til nøds bruke soyafløte eller bytte ut med melk.
I Grosny Skrevet 28. april 2010 #13 Skrevet 28. april 2010 Om du vil ha grønnsaker så tilbreder du grønnsaker. Et slanketriks er jo å bytte ut poteten med broccoli, så hvis du får mannen din til å droppe din potet, og slenge en halv broccoli i potetgryta, 10 minutter før de er kokt, så blir det en enkel tilpasning.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. april 2010 #14 Skrevet 28. april 2010 Når man først er ut å kjøre med kostholdet er det 100% vanskeligere å endre på det når den man bor med fortsetter å spise det samme. Og ang rømme, gjest, den bytter man selvsagt ut med mager kesam. Fløte kan man til nøds bruke soyafløte eller bytte ut med melk. Jeg har en samboer som kjøper mye junk og tilbereder det, men jeg velger å ikke spise det..spiser noe annet jeg. Jeg har ikke noe imot å stå på kjøkkenet i ti min om buksestørrelsen minker..Jeg har gått fra 42 til 36 på et år, mens min sambo desverre har gått opp. TS. Kansje dere kan dra på ernæringsrådgivning sammen? Og så handler dere sammen også? Snakk om hvor viktig det er for DEG å føle deg vel i kroppen din.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. april 2010 #15 Skrevet 28. april 2010 Hehe, dette høres ut som en kjent problemstilling Jeg liker også best å spise relativt sunn mat, har riktignok ikke noe vektproblem, men dog. Samboern min spiser stort sett med glede det jeg lager, men når han står for middagen tenker han ofte ikke på grønnsaker, fisk, rent kjøtt osv i det hele tatt. Han er rett og slett ikke så interessert i hva maten inneholder og gir oss (annet enn smak, eventuelt) som jeg, så det nytter ikke helt å "lære" ham det heller. Det er jo heller ikke så motiverende å stå og lage mat den andre har "diktert", samme hvor fornuftig det er. Jeg synes det er gøy å lage mat, så vår løsning har egentlig vært at det er jeg som lager det meste. Men for dere kunne det kanskje fungere at du lagde det tilbehøret du synes mangler, f eks masse grønnsaker, et alternativ til fet saus (jeg bruker ofte ikke saus, bare stekekraft) osv? Hvis dere er på kjøkkenet samtidig er det kanskje lettere å utveksle tanker og tilberedingsmetoder osv mer direkte enn om man bare kommer med en kokebok til en som har inngrodde vaner.
NovaFlare Skrevet 28. april 2010 #16 Skrevet 28. april 2010 Høres ut som det er bedre om dere går over til lavkarbo-kosthold. Vil være lettere for ham å forstå seg på, og siden det ikke er han som skal ned i vekt er det jo litt urettferdig at HAN må endre på alt når HAN lager mat- min mening På lavkarbo kan han fortsette med fete sauser, smør og oljer, men han må da forsake ris, pasta, brød osv... Du kommer til å rase i vekt om du ikke har prøvd det før
Gjest nina Skrevet 28. april 2010 #17 Skrevet 28. april 2010 jeg og min samboer har inngått veddemål om hvem som går ned mest til sommeren. det funker for da blir begge motiverte. Hn har gått ned 5 kg jeg 3 kg til nå. jeg har mye mer kunnskap enn han om sund mat da han aldri har slanket seg før mens jeg er jo en typisk jojo slanker og gått på alle dietter som er, vi har begynt og gå tur hver kveld. er så mye lettere når vi gjør det sammen. Råder deg til og ikke spise maten han lager om den er feil. Kansje han da skjønner mer? og blir motivert til og finne ut hva du kan og vil spise?
Havbris Skrevet 28. april 2010 #18 Skrevet 28. april 2010 Jeg vil ikke råde deg til å la være å spise den maten han lager, det er et dårlig signal til ham. Hvis han ofte får høre at maten ikke er bra nok så slutter han å lage maten. En kokk liker ikke å høre at maten ikke duger. De færreste liker å høre eller oppleve at det de gjør ikke er bra nok. Hvis han ikke er glad i å lage mat, men gjør det fordi dere vil dele på det, så kan du jo spørre ham om du kan ta hovedansvaret en stund? Jeg gikk ned mange kilo i løpet av et år, og siden mannen min ikke er spesielt glad i å lage mat så synes han det var helt greit at jeg tok meg av det meste av det, det inkluderte også innkjøpene av mat. Jeg har etterhvert blitt ganske god på å lage veldig god og spennende mat som ikke eksploderer av kalorier. Vi har dessuten blitt veldig flinke på å gå turer sammen. Godt for kroppene våre, og godt for oss som par! Som flere her foreslår kan dere kanskje forsøke å lage mer av maten sammen, det er ikke sikkert han forstår sammenhengen mellom det du teoretisk forklarer ham og hvordan dette fungerer i praksis. Dessuten er han sikkert ikke like motivert som deg, og han lager maten slik han er vant med at den skal lages.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå