Gå til innhold

invitere eks i bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forloveden min og jeg har et ok forhold til hans eks. De har to barn sammen, så det er naturlig at de har mye kontakt. Jeg har ikke så mye kontakt med henne, men vi har et greit og avklart forhold til hverandre. Vi møtes i barnas bursdager, skoletilstelninger, fritidsaktiviteter osv. Alt i alt et helt greit samarbeid av hensyn til barna.

Vi har imidlertid ikke noe hjertelig forhold. Både forloveden min og jeg irriterer oss i skjul over en del ting eksen hans gjør som får negative ringvirkninger i forhold til oss. Vi holder dette for oss selv for å beholde et godt samarbeidsklima.

Om ca et halvt år gifter vi oss, og nå sitter vi og ser på gjestelista. Skal vi be eksen hans og hennes nye kjæreste? Vi har møtt kjæresten hennes flere ganger og synes han virker som en trivelig fyr. Vi tenker at det hadde kanskje vært fint for barna å ha mor med på festen, men samtidig så er jo barna mer enn store nok til at de ikke trenger noen til å holde dem i hånda (11 og 14 år gamle).

Barna gleder seg til bryllupet, og det er ingen vonde følelser mellom noen, såvidt vi vet. Vi tenker at det er ikke noen big deal for oss om eksen hans er der, men samtidig er hun en person vi aldri ville vurdert å be om det ikke var for at det kunne være fint for barna å dele opplevelsen med henne også. Men ville det blitt litt "rart"?

Hva ville dere gjort?

(Nå vet vi jo ikke om hun ville kommet om vi inviterte henne, det kan godt hende hun føler det kunstig å være tilstede)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er sært å invitere ekser i bryllup, så for meg ville det vært uaktuelt. Men det er meg og min mening.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er sært å invitere ekser i bryllup, så for meg ville det vært uaktuelt. Men det er meg og min mening.

Jeg har heller aldri helt skjønt hva ekser har i bryllup å gjøre...

Skrevet

Ser ikke hvorfor dere skal be henne.

Vet om ett forhold hvor dette var naturlig: gamle venninner tar opp tråden etter noen år uten kontakt. Den enes nye kjæreste er den andres eks-samboer. Utelandsopphold, navnebytte etc gjorde at ingen koblet.

Der var brudgommens eks brudens forlover...:) Alle ble overrasket, men taklet det fint! Skikkelig tilfeldigheter i såpeopera-sjangeren!

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg hadde to eksar i mitt bryllup... Det gjekk heilt fint, og var heilt naturleg, sidan begge har blitt "vennar av familien" og er vennar av både meg og mannen min. Men forholda låg langt tilbake i tid (det eine ti år, det andre meir) og vi har nesten gløymt at vi ein gong i tida var kjærestar. :-)

Skrevet

Jeg ville nok ikke bedt en eks, er selv skilt fra far til mine barn og skulle jeg gifte meg på nytt ville jeg ikke innvitert han, selv om vi har ett greit forhold.

Skrevet

Min mor giftet seg på nytt da jeg var tenåring, og inviterte ikke min far til festen. Det syntes ikke jeg var naturlig heller.

Han og hans nye familie var i kirken under seremonien, og det syntes både jeg og mamma var fint, men det skal sies at de har et veldig godt og avklart forhold, og ikke har vært sammen siden jeg var bitte liten.

Skrevet

Nei.

Slik gjorde min venninne det da hun giftet seg på nytt:

Hennes eks og hans nye kone tok ansvaret både for alle barna til min venninne (hun har barn både med eks og med sin nye mann) fra morgenen av på bryllupsdagen og til middagen. Eks med ny kone hadde da med seg barna i kirken, bl.a. Deretter hadde eks "fri" frem til utpå sen kveld/natt, da han kom og hentet de for overnatting til dagen etter.

Gjest Spinell
Skrevet

Ville heller ikke bedt ex, med mindre det er helt spesielle tilfeller, slik kaprifolen nevner. Barna får sikkert en super dag selvom moren ikke er tilstede, så jeg kan ikke se at hensyn til barna skal være noe tungtveiende argument. Da kan dere satse på at barnas mor har dem på bryllupsnatten.

Skrevet

Det er mange ting man kan involvere ekser i dersom man har et greit forhold, men akkurat ens eget bryllup er vel noe av det jeg ikke ville invitert eks'en i. Det føles rett og slett veldig unaturlig.

Heller ikke for barnas del; for det er vel akkurat når barna er hos far (og hans nye kone) at de ikke forventer å ha mor der. Noe helt annet er det når det gjelder bursdager og julafter osv., hvis man har et greit forhold.

Så nei, jeg ser ingen grunn til å invitere henne og kjæresten. Dette er vel nettopp en anledning der det ikke faller seg naturlig, mener jeg.

Ellers så reagerer jeg litt på at du sier at hun gjør en del ting som dere irriterer dere over i skjul. Hvorfor gjøre det i skujl? Greit nok å ikke gjøre dette til en stor sak og krangel, men hva med å hinte forsiktig for å høre hvordan landet ligger? Det kan godt hende at hun ikke aner i hele tatt at dette irriterer dere..

Kjenner jeg ble litt sånn...huff, tenk hvis jeg irriterer min eks og han kone uten å vite om det? Håper inderlig de sier det hvis det er noe som irriterer dem..Ikke sikkert at jeg ville vært enig med dem i å forandre på noe, men kan også godt hende at dette ikke hadde noe betydning for meg å forandre på også..

Skrevet

Jeg vil ikke ha noen x'er i vårt bryllup. Det er VÅR dag, og jeg vil ikke at han skal se på en x og tenke på fine stunder de hadde sammen :P

• Liker 1
Gjest Cupcakes
Skrevet (endret)

jeg ville heller ikke invitert hverken mine eller hans ekser hvis vi skulle giftet oss, ser ikke helt hva de har der å gjøre - hvertfall hvis det eneste forholdet en har med de er når det er i forbindelse med aktiviteter og sammenkomster med barna. og det er jo deres dag - ikke så mye barna og overhodet ikke eksenes.

Endret av Cupcakes
Skrevet

Ser ingen grunn til å invitere eksen, ungene klarer seg fint på egenhånd.

Skrevet

Hadde dere vært venninner så hadde jo det vært en ting, men sånn generelt er jeg ikke for ekser i bryllup.

Gjest gurimalla
Skrevet (endret)

Jeg har ingen problem med ekser i bryllup, vi skal ha to av mannens ekser i bryllupet. Begge eksene er nå gode venner av mannen. Jeg er overhodet ikke redd for at han skal "lengte" etter dem på bryllupsdagen. Hvis det hadde vært et problem burde vi ikke giftet oss...

Jeg hadde ikke invitert en eks bare fordi den er mor/far til felles barn, da måtte det ha vært vennesamvær i tillegg.

Endret av gurimalla
Gjest Blondie65
Skrevet

Sånn generelt? Finnes det virkelig "sånn generelt" i sånne saker?

For de aller fleste vil en eks man har vært i et langvarig forhold til ikke være naturlig å invitere i et bryllup. Men jeg kan ikke helt se det unaturlige i å invitere en eks dersom man har et 100 % avklart forhold til vedkommende og en ellers er omgangsvenner - dvs. at dersom vedkommende ikke var en eks ville det vært naturlig å invitere.

Å invitere eks pga at barna skal ha sin mor der blir feil. Det er ikke derfor eks. skal være der.

Skrevet

Ser ikke hvorfor dere skulle invitere henne? Så lenge dere ikke har et ønske om å ha henne der - av egne hensyn, ikke til barna (det er jo ikke barnas bryllupsdag) - så ser jeg ikke hva hun skulle ha der å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...