Gå til innhold

Grete Roede... er de helt NAZI?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

jeg meldte meg på denna gratise siden til grete roede. vektklubben.no.

jeg legger inn diverse mat og blir skikkelig overrasket over hva dem mener er ja-mat, litt-mat og nei-mat.

Oliven er nei-mat.

Cottage cheese, mager kesam, falukorv av kalkun, kylling og lignende, det er litt-mat.

Trodde detta skulle vært ja-mat???

For dere som ikke vet detta om ja-mat og nei-mat så vil det som navna tilsier at, ja-mat er det man kan spise masse av, nei-mat må man holde seg unna, og litt-mat kan man da spise litt av.

jeg skjønner jo som sikkert en unge ville skjønt at litt-mat betyr at man skal moderere seg, men i min verden (lavkarbo og ikke lav-FETT) så syns jeg absolutt mager kesam burde vært ja-mat.

ble og overrasket over at rosiner, er nei-mat. syns det burde være litt mat selvom det har mye karbohydrater og kcal. det er jo sunt og bra med en liten neve av dette etter trening f.eks.

men tortillalefser av hvete der i mot med masse karbohydrater er litt-mat.

syns alt virker så på bærtur der. er det sånn at grethe roede fortsatt følger trenden fra årritallet? nemlig lite fett, og masse karbohydrater og helst ingen proteiner?

Så lenge det er fettfattig så er det bra?

Jeg kan ikke skjønne at noen kan ha en sånn livsstil som grete roede mener er bra, og tro dem spiser bra og sunt?

Jeg har aldri betalt for et kurs hos dem, men allikevel syns jeg det er såååå gammeldags.

Når mager kesam er litt-mat, da måtte jeg le.

i de to ukene jeg har skrevet inn matvarene jeg spiser der, så har jeg kun noen få ja-mat pr dag, og det innebærer tomatene og salaten og grønnsakene jeg spiserellers er alt littmat som regel, eller nei mat.

og Heistad sin fruktcoctail er NEI-MAT???

Pr 100g lyder det som følger:

kcal: 25.

proteiner: 0,3

karbohydrat: 5g

fett: 0,1

OI.. Helt utrolig at det går ann å kvalifisere detta som nei-mat. Fitnessutøvere som deffer og slikt spiser jo detta på deffinga si. ikke at deffing er målet, men vekttap er vel et mål?

Sær og spesiell side, som virkelig trenger en oppussing. 80tallets dietter er for lengst over eller hva syns dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også overrasket over disse klassifiseringene. Har en venninne som går Roede-kurs nå, og jeg er lettere satt ut over alt hun ikke kan spise/kun kan spise littegrann av...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg følger ikke roede, og kan ikke reglene for ja-, nei- og litt-mat, men jeg vet så mye som at denne filosofien ikke er lavkarbo. Følger du lavkarbo må du nok finne et annet opplegg!

Kesam er mest sannsynlig litt-mat for at du ikke kan spise ubegrenset av den, selv om du kan spise noe så er det nok kalorier i en boks til at store mengder (kombinert med store mengder annen mat) ikke gjør at du går ned i vekt.

Følger man roede skal man slanke seg, og det er forskjell på å slanke seg og å spise sunt. De kombineres med stort hell, men er ikke synonyme.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også det er mye rart med vektklubben-sidene. Brukersnittet er elendig og irriterende (siden lastes hver gang du endrer noe), og jeg har også lagt merke til dette med ja-og neimat som du peker på her. Såvidt jeg kan se, er det bare rene grønnsaker som er ja-mat. Det synes jeg blir feil. Hele konseptet blir jo verdiløst. Kaviar, f.eks, Mills sin i dette tilfellet, blir nei-mat. Det er jo klart at det kan være en del salt og slikt i det, men at det skal komme som nei-mat, synes jeg blir feil. Særlig når man samtidig belønnes med et slikt hjerte for å markere at du har spist sunt fett. Veldig forvirrende.

Jeg synes også de har rare måter å måle porsjoner på. Hvis man f.eks har spist omelett og vil legge inn dette, beregner de én porsjon omelett som 20 gram. Dette er det samme som én spiseskje omelett, som er et annet alternativ man kan velge. De fleste spiser jo litt mer enn én spiseskje av den slags, og det føles ikke akkurat noe særlig å legge inn 10 porsjoner, f.eks. Dette var bare et eksempel, de har flere porsjonberegninger som jeg synes er helt på trynet.

Enig i at det virker litt gammeldags.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke er kjempe tjukk (over 80 kg), så ville jeg brukt en annen side. Dette er en side for folk som er veldig overvektige.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også overrasket over disse klassifiseringene. Har en venninne som går Roede-kurs nå, og jeg er lettere satt ut over alt hun ikke kan spise/kun kan spise littegrann av...

Ja ikke sant???? merkelig.

Jeg følger ikke roede, og kan ikke reglene for ja-, nei- og litt-mat, men jeg vet så mye som at denne filosofien ikke er lavkarbo. Følger du lavkarbo må du nok finne et annet opplegg!

Kesam er mest sannsynlig litt-mat for at du ikke kan spise ubegrenset av den, selv om du kan spise noe så er det nok kalorier i en boks til at store mengder (kombinert med store mengder annen mat) ikke gjør at du går ned i vekt.

Følger man roede skal man slanke seg, og det er forskjell på å slanke seg og å spise sunt. De kombineres med stort hell, men er ikke synonyme.

åpenbart ikke lavkarbo nei. men hva med at de får med seg det at lavkarbo kan føre til vekttap OG en sunnere livsstil som man kan leve med? hva gjør dem på grete roede sitt konsept etter slankekuren er over? for det skal ikke være en slankekur, det skal jo være en livvstilsendring som gjør at man klarer å leve sånn for resten av livet. dette klarer man ikke med grete roede sitt konsept tror nå jeg. jeg syns grete roede burde skjønne at det å spise sunt mens man slanker seg burde være synonymer. dem burde og ta med et til og det er att dette sakl være en endring i kostholdet man klarer å leva med.

Jeg synes også det er mye rart med vektklubben-sidene. Brukersnittet er elendig og irriterende (siden lastes hver gang du endrer noe), og jeg har også lagt merke til dette med ja-og neimat som du peker på her. Såvidt jeg kan se, er det bare rene grønnsaker som er ja-mat. Det synes jeg blir feil. Hele konseptet blir jo verdiløst. Kaviar, f.eks, Mills sin i dette tilfellet, blir nei-mat. Det er jo klart at det kan være en del salt og slikt i det, men at det skal komme som nei-mat, synes jeg blir feil. Særlig når man samtidig belønnes med et slikt hjerte for å markere at du har spist sunt fett. Veldig forvirrende.

Jeg synes også de har rare måter å måle porsjoner på. Hvis man f.eks har spist omelett og vil legge inn dette, beregner de én porsjon omelett som 20 gram. Dette er det samme som én spiseskje omelett, som er et annet alternativ man kan velge. De fleste spiser jo litt mer enn én spiseskje av den slags, og det føles ikke akkurat noe særlig å legge inn 10 porsjoner, f.eks. Dette var bare et eksempel, de har flere porsjonberegninger som jeg synes er helt på trynet.

Enig i at det virker litt gammeldags.

Ja jeg har nå ikke helt forstått ting. jeg syns og næringsinnholdet der inne, da i kalorier ofte blir høyere på vektklubben.no enn på andre lignende sider. kanskje jeg gjør noe feil?

Hvis du ikke er kjempe tjukk (over 80 kg), så ville jeg brukt en annen side. Dette er en side for folk som er veldig overvektige.

eh okej??? jeg er ikke tjukk. veier 53 og er 160. meldte meg inn på vektklubben fordi jeg ville se hvordan jeg lå ann kostholdsmessig. ikke for å slanke meg men for å se hvor mye proteiner, karbohydrater og fett jeg får i meg, som jeg ikke ser oppført annet enn kaloriinntaket mitt, som igjen ikke sier meg noe egentlig.

Skrevet

Hei, rekker ikke å lese alt, men det er litt rare ord som er brukt egentlig. Ja-mat betyr at du kan spise ubegrensa, litt-mat betyr absolutt ikke "ørlite", det er mer der "det meste" havner, som man skal være bevisst hvor mye man spiser av. Nei-mat betyr at man kan spise det i blant. Ingenting er fullstendig nei.

Flott opplegg, ikke nazi, man lærer mye, og de følger statens ernæringsråd, og går ned på en sunn måte.

(Jeg snakker av erfaring om kursene, ikke nettsidene, bare så det er sagt.)

Anbefales.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei, rekker ikke å lese alt, men det er litt rare ord som er brukt egentlig. Ja-mat betyr at du kan spise ubegrensa, litt-mat betyr absolutt ikke "ørlite", det er mer der "det meste" havner, som man skal være bevisst hvor mye man spiser av. Nei-mat betyr at man kan spise det i blant. Ingenting er fullstendig nei.

Flott opplegg, ikke nazi, man lærer mye, og de følger statens ernæringsråd, og går ned på en sunn måte.

(Jeg snakker av erfaring om kursene, ikke nettsidene, bare så det er sagt.)

Anbefales.

Ja jeg snakker om nettsiden da.

Allikevel syns jeg noen ting som er litt-mat eller nei-mat burde vært ja-mat. jeg skjønner som jeg skreiv at litt-mat er i moderate mengder. men jeg skjønte aldri at nei-mat kan bety ja-mat? :ler:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke brukt denne nettsiden, så skal ikke uttale meg konkret om den. Ville bare si at lavkarbo ikke er løsningen for alle og det er bra det finnes alternative metoder for å gå ned i vekt. Lavkarbo er en motegreie nå, slik som lavfett var på 80-tallet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes den er helt ypperlig. Skal bare ned 10 kilo, og funker fint det.

Litt-mat er jo logisk. F.eks man spiser jo ikke 2 poser med cashewnotter om dagen. Samme met fet fisk, man lasser ikke paa.

Nei-mat er sjokolade, potetgull osv.

Ja mat er salat og rent kjott og kylling f.eks!

Dette er da helt normalt : LITT AV ALT ER EN GYLDEN REGEL! det er jo akkurat det GR er.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker vektklubben.no kun for å sjekke antall kcal jeg får i meg ;) Bryr meg døyten om melkerasjoner, fruktrasjoner osv. Jeg vet selv hva som er sunt, så jeg følger eget hode, men akkurat på kcal-beregning er nettsiden ypperlig :)

Gjest Coarvi
Skrevet

Jeg tror nok du TS har misforstått litt hva ja-mat og nei-mat er. Ikke at det er rart, det gjorde jeg og nemlig, til jeg tok en kikk på forumet deres. Syntes det var hårreisende at mandler var neimat samtidig som det var hjertemat (i likhet med linfrø og olivenolje).

Men nei-mat er altså mat med meget høyt kaloriinnhold, og disse skal man altså være veldig forsiktig med. Ganske logisk egentlig, å hive innpå en pose med mandler er jo IKKE lurt om man skal slanke seg, det er vel gjerne 1200++ kalorier bare i en pose...

Litt-mat er vanlig mat, og som du forhåpentligvis vet er det ikke mye mat man kan spise ubegrenset av. Kesam som du nevner er sunt ja, men om du spiser flere begere med kesam hver dag havner du plutselig i kalorioverskudd.

Ja-mat er mat du nesten kan spise ubegrenset av, fordi det er nesten uten kalorier, f.eks salat. Ja-mat trenger man ikke føre opp i denne dagboka si.

Det har altså KUN med kaloriinnhold å gjøre, IKKE med sunnhet. Det nytter veldig lite at olivenolje er sunt, hiver du innpå en flaske olivenolje til dagen vil du slite noe veldig. Derfor er det nei-mai, ikke fordi du ikke skal spise det i det hele tatt, men fordi du skal være forsiktig med bruken!

Jeg bruker vektklubben kun til kaloritelling (for å sørge for at jeg får i meg nok, da jeg spiser for lite i perioder), og syns det fungerer glimrende til det. Jeg gir også døyta i disse melkerasjonene og frimerkene. Mange av kommer faktisk ganske langt bare med litt sunn fornuft...;)

GR er altså ikke helt nazi, det er du selv som avgjør hvor nazi det skal bli!

• Liker 1
Skrevet

Du har misoppfattet Grete Roede TS:) Sjekk forklaringen til Coarvi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...