Gjest AnonymBruker Skrevet 27. april 2010 #1 Skrevet 27. april 2010 Jeg skal i bryllup til en god venninne i august, og forloveren skal arrangere et utdrikkingslag for henne. Hun sendte ut mail med invitasjon, som alle svarte med bekreftelse på. Selvfølgelig vil vi gjøre noe fest og alle er for at det skal være et spleiselag. Men så har vi nå begynt å diskutere pris. Jeg syns 200-300 kroner per gjest er grei pris, men mange syns dette er altfor lite. Dette er ikke inkludert servering, kun aktiviteter. Hvor mye er det vanlig at hver gjest på utdrikkingslaget betaler?
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. april 2010 #2 Skrevet 27. april 2010 Hvis man får fine aktiviteter til 2-300 kr er det bare positivt i mine øyne. Om summen blir lav fordi man ikke har funnet på noe er det jo "for lavt", men synes ikke man skal tenke slik at man "må" bruke en viss sum. Jeg synes 500 er sånn omtrent øvre grense, men kan strekke meg lenger hvis det er en veldig god grunn til det.
Solstrålejenta Skrevet 28. april 2010 #3 Skrevet 28. april 2010 (endret) I de utdrikningslagene jeg har vært invitert i har prisen stort sett vært på mellom 500-800 kr. Da har det vært inkludert mat gjennom dagen, noe drikke og aktiviteter som alle i utdrikningslaget har kunnet tatt del i. 200-300 kr synes jeg høres veldig knapt ut. Ikke fordi utdrikningslag må koste mye av prinsipp, men fordi det er veldig vanskelig å finne aktiviteter som man får så rimelig som alle kan være med på. I tillegg skal man jo betale for bruden også. Ser at du nevner at mat ikke er inkludert. Hvis du legger på det så blir det jo fort noen penger det også... Det er jo fullt mulig å ha et utdrikningslag rimelig, men jeg ville passet meg for å ha aktiviteter som kun dreier seg om å se på bruden gjøre rare ting som ofte er tilfelle i rimeligere utdrikningslag. Jeg vil heller betale litt mer for at alle, inkludert bruden, skal ha en artig dag. Endret 28. april 2010 av Solstrålejenta
regine Skrevet 28. april 2010 #4 Skrevet 28. april 2010 Jeg syns et greit utgangpsunkt kan være: hvor mye er du villig til å bruke på en kveld på byen på deg selv? Feks. ut å spise med drikke, evt barbesøk etterpå etc. kino + bartur oa. Selvsagt også en faktor hvor er man i livet - er alle studenter med dårlig råd eller er de fleste i jobb. Men regner med at forlover legger lista litt i forhold til dette? Jeg har vært i og blitt utdrukket i vinter og i begge tilfellene ble det gjort som følger: - Valgfritt om man er med på aktivitet - de som er med betaler for seg + spleiser på det det koster for bruden. - middag om kvelden, spleiselag, hvor bruden ikke betaler noe, de andre det de selv spiser + for bruden - i det ene tilfellet var det "hjemme hos" fest og da hadde alle med vin/øl til felles avbenyttelse Jeg vet at jeg betalte rundt 1000 kr da jeg var med på utdrikningslag (+ litt baking og sånt), men kunne gjort det billigere ved å ikke være med på alt. Og det syns jeg er helt akseptabelt - for en dag som inneholdt noe aktiviteter, mat og drikke. Personlig tror jeg et opplegg hvor alle tilbys å være med på alt, men hvor man kan velge ifht. lyst og tid er det beste - og da selvsagt slik at man kun betaler (+ spleiser på bruden) på de tingene man deltar på. Da kan folk legge det opp etter egen økonomi, og ingen må betale for ting de ikke har glede av selv.
Kara W Skrevet 28. april 2010 #5 Skrevet 28. april 2010 Det kommer jo ann på hvor man er i livet. Er det mest studenter eller er det folk i full jobb f.eks. Uten å vite noe mer tenker jeg at 500,- er en sånn passe sum. Det er som andre nevner mulig at ikke alle blir med på alle aktivitetene, men synes i utgangspunktet at alle skal være mest mulig samlet hele dagen. I et utdrikkningslag jeg var med i delte vi oss i to ved at noen tok med seg bruden på spa, mens resten dro til lokalet og pyntet og begynte på maten. Det fungerte greit, men ellers kan det være vanskelig å få alle til å føle seg inkludert med denne metoden. Ellers kan også forlover vise litt skjønn og fordele kostnader blandt deltagerene etter inntekt. Mannen var med på en hvor de hadde piknik, og da fikk en ansvar for drikkevarer, en for mat, en for dessert osv. Eller så kan den som stiller opp som sjåfør slippe å betale noe. Er generelt for at folk yter etter evne heller enn at alt skal være mest mulig likt.
Sunshine Skrevet 28. april 2010 #6 Skrevet 28. april 2010 (endret) 2-300 er veldig lite. Jeg er villig til å betale 500-1000 kr, kanskje mer hvis det er et veldig bra opplegg for alle. Å forvente å få et veldig bra utdrikningslag med aktiviteter for flere enn bruden til 300 kr er veldig optimistisk hvis man ikke har gode kontakter. Da må du i såfall påregne at alle kjøper egen mat og drikke hele dagen. Når jeg blir invitert i utdrikningslag forventer jeg at jeg får være med på mange av aktivitetene, at alle utgifter til bruden er inkludert, og at maten er medberegnet. Da er det lettere å forutse totaltkostnaden for dagen. Endret 28. april 2010 av Sunshine
Piper Skrevet 28. april 2010 #7 Skrevet 28. april 2010 jeg syns forloveren skal planlegge noe alle vennene har råd og muligheten til å være med på. det er ikke alle som kan bruke opp til 1000 kr for en tur på byen, ei heller 500 for den saks skyld. Når man snakker om 200-300 kr er det IKKE inkludert noe servering, men bare aktiviteter for dagen. er det virkelig umulig å få til aktivitetet for den prisen i dag? Må alt koste så forferdelig mye? Og skal de ha mat og drikke utenom flagrer hundrelappene fort. Hadde jeg vært bruden, ville jeg blitt irritert om forloveren min valgte et opplegg vennene mine ikke hadde økonomi til å være med på.Men det er sikkert ikke alle som tenker slik, for noen er sikkert bare opptatt av å få best mulig opplegg hele dagen. Noen tips kan være: Rebusløp, der bruden begynner alene og skal finne første venn et eller annet sted. Deretter blir denne vennen med bruden og de skal sammenf inne neste venn osv. Om det ikke er 30 venner, da kan man kanskje finne flere på hver plass. Gratis, og en artig aktivitet som tar litt tid. Kanskje løpet kan ende opp på en kafe eller et sted de kan spise litt. Har noen en hytte eller noe annet som rommer mange, kan man tilbringe tiden sammen der. lage brudens favorittmat, spille spill, sangleker, quiz av ulike slag og det er vel bare fantasien som kan stoppe. Eller så kan dagen begynne med at noen henter bruden, tar henne med for å få skikkelig pleie massasje, hudpleie ol, som ikke koster mye når flere går sammen. uansett så ville jeg som forlover valgt å høre på alle, og sette en øvre grense midt i mellom alle forslag. Eller nærmere de laveste enn de øverste. Hovedpoenget må være at bruden har det gøy sammen med vennen sine, og da samlet alle sammen, noe som sjelder hender siden man ofte er venner på forskjellige områder.
Lisa78 Skrevet 28. april 2010 #8 Skrevet 28. april 2010 Veldig enig i at man kan ta utgangspunkt hva en kveld ute på byen koster. Jeg arrangerte utdrikkningslag i fjor å da ble det 800kr på hver.Da var transport,mat og aktiviteter inkl. Drikke måtte de betale utenom.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. april 2010 #9 Skrevet 28. april 2010 Jeg arrangerte utdrikningslag for en venninne ifjor. Vi var ca 15 deltakere gjennom dagen(+ brud), og pris pr hode var 300kr. Det inkluderte - to aktiviteter (go-cart + en time voltige ("turn på hest") m/instruktør. Om deltakerne ville delta på go-cart måtte dette betales selv - rett og slett fordi jeg på forhånd visste at flere helst ikke ville kjøre, men heller være entusiastisk heiagjeng) + rebusløp for bruden - antrekk til bruden + t-skjorter m/trykk til deltagerne - mat (lett frokost, lunsj og middag) + drikke gjennom hele dagen for bruden - inngang + bar på utested for bruden - bensin/transport for hele laget (vi kjørte minibuss) - middag (hjemmelaget tapas) + champis/vin (og mineralvann) for hele laget Deltakerne dekket da selv bytur og lunsj (Peppes), i tillegg til evt drikke gjennom dagen og om de ønsket annen alkohol enn vin til middagen/vorspielet. De hadde også med en symbolsk gave til pakkelek. Synes dette var en grei måte å gjøre det på, bruden fikk et opplegg hun likte og deltagerne kunne velge selv hva de ville være med på. Som sagt, alle kjørte ikke go-cart,et par stykker var kun med på opplegget etter lunsj, noen ble heller ikke med på byturen - men hadde altså regnet meg fram til at 300kr betalt inn på forhånd dekket det nødvendigste for alle på en rettferdig måte.
beeaatee Skrevet 29. april 2010 #10 Skrevet 29. april 2010 Det siste utdrikningslaget jeg var på kosta 400 per pers for aktivitetene + litt drikke. Lunsj og middag kom utenom. Ellers spleisa vi jo alle sammen for mat og sånn for bruden da :-) Men for min del som student kom det opp i over 1000 kr totalt siden det kosta 400 kr å komme seg til dit laget skulle være være. Men hun gifter seg forhåpentligvis bare en gang i livet :-) Var på utdrikningslag en gang tidligere, da var det 600 per pers mener jeg å huske, men det var inkludert mat(lagde hjemme hos ei med stor leilighet) og fri bar på kvelden :-) I tillegg kjøpte alle en gave til bruden som bruden skulle gjette hvem var fra :-) Så totalt kom det vel på 1000 kr totalt for hele kalaset, siden vi kjøpte drikke på noen poster underveis :-)
Piper Skrevet 29. april 2010 #11 Skrevet 29. april 2010 Veldig enig i at man kan ta utgangspunkt hva en kveld ute på byen koster. Jeg arrangerte utdrikkningslag i fjor å da ble det 800kr på hver.Da var transport,mat og aktiviteter inkl. Drikke måtte de betale utenom. men hva om man ikke bruker mye penger på byen, hvem sitt utgangspunkt skal man ta utgangspunket i? De som går ut og spiser en bedre middag, tar turen på pub for å drikke for så å ende opp på en nattklubb med drikke der kvelden gjerne kan ende på 1000 kr? Eller de som er litt mer sparsommelige, der de gjerne bare bruker noen hundrelapper?
regine Skrevet 29. april 2010 #12 Skrevet 29. april 2010 men hva om man ikke bruker mye penger på byen, hvem sitt utgangspunkt skal man ta utgangspunket i? De som går ut og spiser en bedre middag, tar turen på pub for å drikke for så å ende opp på en nattklubb med drikke der kvelden gjerne kan ende på 1000 kr? Eller de som er litt mer sparsommelige, der de gjerne bare bruker noen hundrelapper? Det er lov å takke nei til alle invitasjoner - også utdrikningslag. Man trenger ikke si at man syns det er for dyrt - selv om det er grunnen. De aller fleste bruker penger på å være sosiale. For noen betyr det utgifter til restaurant, bar og sånt, mens det for andre like gjerne betyr at man inviterer på en bedre middag. Det er ikke gratis å være den som inviterer - men man er da villig til å bruke penger på folk som betyr noe for en, om det er venner eller familie. I de fleste vennegjenger har jeg og inntrykk av at man er på noenlunde nivå - de fleste er studenter med den typen budsjett, eller de fleste er i jobb - med den typen budsjett. Og hvis det nå er sånn at det er en person i lauget som har dårligere råd enn de andre, evt. ikke bruker særlig penger på utgåing, skal da denne ene være utgangspunkt for kostnadsberegningen?? Det er iallfall ikke særlig verken rettferdig eller noe annet i mine øyne! Poenget er selvsagt ikke at det skal være så dyrt som mulig - men jeg syns det virker så sinnsykt smålig når det -så snart det blir snakk om utdrikkingslag - ja da har man ikke råd til verken det ene eller det andre. Til tross for ingen mangel på penger til det en selv vil- om det er restaurantbesøk eller nye klær. Og med all respekt - det store gross i Norge HAR god økonomi, vi aner ikke egentlig hva finanskrise og påfølgende elendighet er. (og jada, jada, jeg vet at det er en del uføretrygdede og sånt, men det er faktisk ikke flertallet).
Miss Puddel Skrevet 29. april 2010 #13 Skrevet 29. april 2010 jeg synes 500 burde være nok. Jeg har opplevd å måtte melde avbud til min beste venninnes utdrinkningslag, fordi de ble for dyrt for meg. det var egentlig en skikkelig trist historie, JEG var forlover, hadde laget opplegg som var rimelig, og som jeg visste hun ville like, men et par festglade venninner var ikke enige, og avsatte meg, fordi de ville har mer action, med fallskjermhopping etc. Dit var det langt å dra, og med leie av fly etc ble det veldig dyrt, de hadde dessuten lagt opp til veldig dyre spisesteder etc. Når de kom fram til flyplassen og fortalte det til bruden ble det ikke noe av, hun var nemlig gravid, noe hun ikke hadde sagt til dem, og dermed kunne hun ikke hoppe... Ikke kunne hun være med på det store fylleslaget de hadde planlagt heller..
Sunshine Skrevet 29. april 2010 #14 Skrevet 29. april 2010 Den historien der var bare trist! Herregud for en gjeng.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå