Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

...

Endret av hannahjoe
Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke glemme forsikringer.

Om du har bil så er denne trolig forsikret for alt fra 4000-12000 alt etter delkasko eller ikke, hvor du bor og hvor gammel du er.

1500 i matbudsjett er litt lite synes jeg, selv for en person. 1500 delt på 30 dager er 50kr dagen. Klarer du virkelig å leve sånn fast og over lang tid? Tror det er mer realistisk å basere seg på rundt 100kr dagen. Da kan man stramme inn noen dager og har råd til å gå på kafe eller spandere på seg noe dyrere i blant. Som de fleste av oss gjør.

Når du eier en bolig som er belånt MÅ du ha fullforsikring på huset. Dette kan også koste endel. Alt etter str på bolig osv. Om du eier i borettslag så kan det også komme husleie på toppen.

Alt etter hva slags lån du har så blir det endel å betale.

Du kan jo sjekke diverse lånekalkulatorer. For å ta ett eksempel. 1 million i lån over 25 år med 2000 i mnd'lige avdrag = å betale rundt 5500-6000 alt etter hva renten ligger på. Man får sjelden lengre nedbetalingstid enn dette, 30 og 35 kan skje. Det du KAN gjøre er å be om avdragsfrihet mens du ennå studerer slik at du kun betaler rentene.... men da betaler du en "leie" til banken i denne perioden uten å få jobbet nedover på lånet, så i så tilfelle så er det kanskje ikke så dumt å leie til du har inntekten på plass?

Store utgifter du må regne med:

Låneavdrag + renter

Forsikringer

Strøm

Veiavgift på bil + bensin og evt. bompenger og parkering

Matvarebudsjett

Klær og hygiene (nye vintersko, såpe og shampo?)

TVlisens eller Mndsavgift på kabelTV

Telefon/Internett

Studiematerialer/bøker/kopikort

TV-lisens?

....I tillegg bør du ha innboforskring og en buffer i tilfelle noe skjer, at kjøleskapet ryker, at en flis på badet faller av, toalettet blir tett... Når du eier har du alt ansvar for vedlikehold også, en stor utgiftspost som mange glemmer når det er snakk om eie vs leie. Men disse utgiftene er noe mindre i blokk/borettslag.

Men, vil ikke være for slem heller. Med rett type lån og rett type avtale og en leilighet i en prisklasse du kan takle, så kan dette være helt det rette for deg å gjøre.

Skrevet

Jeg begynner snart å studere til mastergrad etter noen år i arbeidslivet, og etter en del år som leietaker vil jeg samtidig gjerne snart få kjøpt meg bolig. Jeg har hatt en forholdsvis lav lønn de årene jeg har jobbet, og har ikke spart opp egenkapital, men har snille familiemedlemmer som eventuelt vil gå inn i lånet sammen med meg.

Jeg har kommet frem til at jeg mener det er mest fornuftig å kjøpe, fremfor å kaste pengene ut av vinduet (for å ta litt hardt i) ved å leie, nå som jeg ser for meg at det er her jeg kommer til å bo noen år fremover. Jeg har ingen problemer med å skulle leve sparsommelig, og bruker ikke allverdens med penger på ting jeg egentlig ikke trenger (nye klær, sko, byturer etc.).

Jeg vil tenke at jeg ved siden av studielånet kommer til å ha en inntekt på oppimot 6-7000 i mnd. Altså en månedsinntekt på 12-13 000.

Hvordan vil da et levelig budsjett se ut? Hvor mye må man regne med å betale ned i mnd? Har bil, men den vil bli minimalt brukt, og jeg ser for meg en transportutgift (inkl. veiavgift, forsikring ol.) på i snitt 1500,- i måneden. 200,- til telefon, 200-300,- til internett (?), noe rundt 1500,- til mat, 1000,- til klær, sosialt o.l. Strøm vil jeg regne med kommer til å ligge rundt 500,- i snitt pr. mnd (?).

Er det noen som har noen innspill?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...