Gå til innhold

leddhinnebetennelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har hatt kronisk achillesbetennelse i 10 år, den har kommet og godt og er i perioder bedre og andre perioder vondere. Men, nå har jeg begynt å kjenne det frampå leggen, på samme ben. Jeg løper ganske mye, men bruker gode sko, har i det siste løpt mest på gress ettersom jeg har hatt vondt, men nå har jeg ikke løpt på 5 dager og har fortsatt vondt, er det mulig at jeg har begynt å få leddhinnebetennelse? er det lett å bli kvitt?

eller kan jeg ikke løpe på evigheter?

har bestilt legetime, men får ikke den før om en uke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beinhinnebetennelse (tibiaperiostitt) er en betennelse i muskel- og senefester på skinnebenet i leggen. Irritasjonen kommer oftest på innsiden av skinnebenet, men kan også komme andre steder på knokkelen (yttersiden og baksiden). Beinhinnebetennelse er en vanlig plage blant idrettsutøvere, særlig løpere og hoppere. Årsaken til at denne irritasjonen oppstår er gjentatte drag i muskel/senefestet til noen av de leggmusklene som fester seg i skinnebeinet, og ved langvarig og repetert belastning vil det utvikles en betennelse her. Dette gir smerter langs skinnebeinet ved belastning (særlig løping). Ofte vil det i begynnelsen bare være ”murrende” smerter og ubehag som kommer etter relativt kraftige påkjenninger, men etter hvert reduseres terskelen for hvor mye belastning man tåler før smertene kommer. Hvis man fortsetter å trene på tross av at man har vondt, vil smertene til slutt kunne komme ved minimale belastninger og eventuelt også når man er i ro.

Det vil også være vondt å trykke langs skinnebeinet (særlig nede på leggen mot ankelen), og strekking og vridning av ankelen vil ofte gi smerter. Noen blir hoven over beinet der det er ømt, og hvis tilstanden varer lenge er det er ikke uvanlig at man kan kjenne ømme knuter langs benet.

Behandlingen av beinhinnebetennelse er først og fremst avlastning i de mest akutte fasene, samt forsiktig trening i bedre perioder. Sykling, gåing og svømming som du har gjort, er god trening med lite belastning. Det er viktig å være påpasselig med å tøye leggmuskulaturen godt etter aktivitet. Hvis du går mye er det også lurt å investere i stabilt fottøy med god støtdemping og støtte under fotbuen. Behandling med medisiner har vist seg å være lite virksomt, men i korte perioder med akutte og uttalte plager kan man forsøke betennelsesdempende medikamenter (bl.a. Ibux).

Kilde;

http://www.lommelegen.no/330714/beinhinnebetennelse

Skrevet (endret)

Av erfaring ville jeg holdt meg i ro en stund. Har gått på en smell, og fått dette kronisk fordi jeg jogget selvom jeg hadde benhinnebetennelse. Sport som betlaster beina mye, som løping i ditt tilfelle er ikke bra.

Jeg ville latt beina være i ro en stund, og smurt på Orudis slik pakkningsvedlegget sier. Etter det ville jeg latt det gå en stund før du begikk deg ut på trening som belaster leggene mye. Svømming er jo kjempe fint, og ellisemaskinene er jo relativt skånsomme for leggene.

Å tøye leggene skal visst være bra med benhinnebetennelse.

Jeg tøyer mine hver dag uansett, men ble rådet av en idrettsutøver til å tøye de tre ganger hver dag, 30 sekunder hver gang når jeg hadde betennelse.

Er det veldig vondt, burde du t.o.m få krykker hvis du føler det kan hjelpe. Kjekt med avlastning.

Endret av Frk Snasen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...