Green Lady Skrevet 27. april 2010 #1 Skrevet 27. april 2010 Kort fortalt: Jente, 23 år. Har gått 3 år på BI, ble ferdig for ett år siden. Har studielån på rundt 330 000. Skal starte på master til høsten, regner med at studielånet kommer til å øke med rundt 200 000 kr. Har husleie på 6 500 kr, strøm på ca 1 000 kr (hvert fall i vinter), og stalleie på 3 500 kr. Er heldig, slik at mor og far betaler alt med hesten bortsett fra stalleien. Jeg har også to forryttere som rir på faste dager i uken. Hun ene betaler 600 kr/mnd, som blir satt direkte inn på en BSU-konto. Hun andre betaler 1100 kr/mnd, som blir satt inn på en vanlig konto. Akkurat nå, tjener jeg såpass dårlig at jeg akkurat får det til å gå rundt. Tanken var å prøve å dekket mye av studielånet ved hjelp av pengene jeg får fra hun ene forrytteren min. Derfor vurderer jeg å opprette en høyrentekonto. Da vil det i løpet av de 2 årene jeg går master, komme inn ca 22 000 kr fra bare henne. I tillegg til at jeg skal prøve å få satt over noen hundrelapper selv hver måned. Jeg vil vel også tjene noe i renter? Tanken er at jeg skal ha en startkapital når jeg skal begynne å betale ned lånet, som da sikkert er skyhøyt. Per i dag, opprettes vel denne kontoen kun med tanke på å betale ned studielånet. Høres dette greit ut, eller er det andre ting jeg burde vurdere? (Bo billigere og selge hest er dessverre ikke noen alternativer). Og hvordan går jeg frem for å finne banken med de beste betingelsene? Er totalt grønn når det kommer til bank og økonomi
lillemia Skrevet 27. april 2010 #2 Skrevet 27. april 2010 BSU har vanligvis mye høyere rente enn høyrentekonto, så hvorfor setter du bare ikke alt inn der? Dessuten er høyerentekonto ikke så veldig lønnsomme før du har relativt store beløp, så tviler på at gevinsten er særlig stor (men penger spart er jo alltids noe). Det gjøres stadig ulike tester på hvilke banker som er best til enhver tid. Fant denne på dinside.no, verdt å sjekke ut: http://www.dinside.no/86550/alle-landets-sparerenter
Green Lady Skrevet 27. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 27. april 2010 Mulig jeg er ufattelig dum nå, men jeg trodde at pengene på BSu kun kan brukes ved kjøp av bolig? Eller har jeg misforstått grådig? Takk for linken, skal sjekke den ut
lillemia Skrevet 27. april 2010 #4 Skrevet 27. april 2010 Neida, det stemmer at BSU kun går til bolig. Men jeg forstår ikke hvorfor du absolutt vil spare til å betale ned studielånet, som er det mest gunstigste og billigste lånet man kan ha? Har selv rundt 400.000 i studielån, er verken mye eller uvanlig det Det er smartere å spare til bolig, da du helt garantert vil ønske å kjøpe deg bolig etter hvert når du er ferdig å studere. Men jeg vil selvfølgelig også anbefale å spare opp til en buffer, slik at du er forberedt på uforutsette utgifter.
Horge Skrevet 27. april 2010 #5 Skrevet 27. april 2010 Har gått 3 år på BI <snip> Er totalt grønn når det kommer til bank og økonomi Au. Men nok om det; jeg må bare si som forrige taler, at å spare til nedbetaling av studielånet høres ganske misforstått ut. For deg er det først og fremst viktig å spare opp en buffer, slik at du har likviditet til å takle uforutsette utgifter. Dette er uavhengig av om de kommer i morgen eller om to år. Alternativet kan være at de uforutsette utgiftene dekkes inn med forbrukslån, og det er en farlig kurs å stake ut. Sekundært bør du spare i BSU, men da forutsatt at du får utbytte av skattefradraget. Hvis du ikke tjener nok, så bør du "spare" bruken av BSU enn så lenge. Med BSU sparer du i realiteten til etablering, og når den tid kommer så ønsker du absolutt ikke å nedbetale studielånet - du har nok andre utgifter.
Green Lady Skrevet 27. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 27. april 2010 Takk for svar. Ja, jeg vil nok pådra meg flere lån etterhvert, men det eneste lånet jeg har pr. dags dato, er studielånet. Jeg valgte å begynne å betale ned lånet nå i år, slik at jeg får betalt ned totalt 11 000 kr. Og la oss si, april har ei vært en morsom måned! Første termin i februar, brukte jeg pengene fra min ene forrytter. Men det har bare blitt fylt opp 3300 kr, og jeg skal betale inn 5 700. Som jeg srekv i hovedinnlegget, går økonomien akkurat rundt nå. Og jeg mangler fremdeles 2 400 kr. Har vel spart opp totalt 1 700 kr nå i april, og resten bli i mai. Med andre ord, jeg er veeeldig fattig for tiden. Så poenget mitt var jo å spare opp litt penger på en evt høyrentekonto, slik at jeg har noe å starte med når mastertiden er over. Men kanskje dette heller bør utvides til en generelt sparekonto for nedbetaling av lån? Eller bør jeg bare gi blanke, og få begge til å sette inn på BSU? Men hva da når første regning fra lånekassen kommer, og jeg ikke har nok til å betale? Hvis det er tilfelle? PS! De har andre linjer på BI en økonomi, finans og revisjon
Horge Skrevet 27. april 2010 #7 Skrevet 27. april 2010 Men kanskje dette heller bør utvides til en generelt sparekonto for nedbetaling av lån? Tja, eller til å leve for. Det beste er jo å forebygge gjeld, og ved å ha en sparekonto med noen kroner på, så slipper du å ta opp hastegjeld (les: dyr gjeld) dersom du plutselig trenger penger. Hvis du er heldig og slipper disse uforutsette utgiftene, så lønner det seg selvfølgelig å bruke noen penger til ekstra nedbetaling på gjeld, men aldri mer enn at det står igjen en månedslønn eller to på sparekontoen. PS! De har andre linjer på BI en økonomi, finans og revisjon Jada, selv har jeg gått markedsføring. Like fullt hadde vi en del økonomi og mange andre tallfag. Hvilken bachelor på BI er det du har, og som er ribbet for økonomi?
Green Lady Skrevet 27. april 2010 Forfatter #8 Skrevet 27. april 2010 (endret) Nå er jo ikke dette "mine" penger, i den forstand. Men det spiller vel ingen rolle, okke som? Men med en buffer i bakhånd, er fortsatt høyrentekonto en god idè, eller er det bare tull (for mitt behov)? Ironisk nok vet jeg ikke helt hva mitt behov er. Uansett, pengene fra forryttere vil jeg skal spares. Setter jeg dem inn på vanlig konto forsvinner dem. Setter jeg på BSU, har jeg ikke noe annet i bakhånd, om noe skulle skje (hadde hatt fryketlig godt av noen penger i bakhånd akkurat nå). Setter jeg dem inn på en sparekonto har jeg fått inntrykk av at det heller ikke er så smart? Som sagt, 600 kr/mnd av hun ene, og 1100 kr/mnd fra hun andre, så er jo ikke store summene heller. Gått markedsføring selv. Men vi hadde aldri noen fag som dreide seg om dette med personlig økonomi. Har nå søkt fulltidsjobb i ett år, men ikke fått noe napp. I stillingsannonsene kreves det helst master, og man må ha minst 5 års relevenat erfaring, så og si uansett hva slags jobb det er snakk om (som jeg i utgangspunktet er kvalifisert for). Grunnen til at jeg tenkte på dette med nedbetaling av studielån, er om jeg ikke får jobb etter mastergraden min (grøss!). Jeg jobber pr. dags dato i selskapet til min far (lite selskap), og klarer på den måten å få endene til å møtes. Så tenkte å være litt føre var, at jeg har noen oppsparte midler jeg kan bruke for å begynne å betale ned studielånet. Antar det er det kravet som kommer til å komme først, tviler jeg kjøper meg hus før jeg er vel plassert i en jobb. Og hvis jobbmarkedet er det samme om 2 år, så får jeg meg verken hus eller jobb. Men studielånet må jo betales uansett. Endret 27. april 2010 av Green Lady
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. april 2010 #9 Skrevet 27. april 2010 Studielånet kommer ved 4 ganger i året? Og de tilbyr 8.. tror jeg.. 8 utsettelse på innbetaling. Når du er ferdig å studere og i full jobb og begynner å betale ordinært på dette, om du da sliter kan du få en utsettelse eller to (3 eller 6 mnd) til å få økonomien i balanse til du kan starte nedbetalingen.
Horge Skrevet 27. april 2010 #10 Skrevet 27. april 2010 Nå er jo ikke dette "mine" penger, i den forstand. Men det spiller vel ingen rolle, okke som? Det er nå i hvert fall ingen andres penger, så jeg tror det er lurt at du tar ansvar for dem. Men med en buffer i bakhånd, er fortsatt høyrentekonto en god idè, eller er det bare tull (for mitt behov)? Ehh... hvordan får du disse til å utelukke hverandre? Tvert i mot er dette én og samme ting. Bufferen står selvfølgelig på en spare-/høyrentekonto, slik at du får mest mulig avkastning. Uansett, pengene fra forryttere vil jeg skal spares. Da lar du forrytterne sette inn penger på sparekontoen din, slik at bufferen bygger seg opp. Når bufferen er stor nok, så får du luksusproblemet med å finne ut hva du skal bruke de overskytende pengene på. Dersom du har skattbar inntekt, så bør du altså prioritere å bruke pengene på BSU-sparing. Gått markedsføring selv. Men vi hadde aldri noen fag som dreide seg om dette med personlig økonomi. Blir jo unektelig noe OT dette, men hvis du har en bachelor i markedsføring, så skal du da ha hatt ganske mye økonomi? Sant nok heter faget gjerne bedriftsøkonomi, men hvis man kan føre og analysere et bedriftsregnskap, så pleier det å være en overkommelig oppgave å strukturere egen økonomi. I jobber som er relevante for din bachelorgrad - og ikke minst hvis du tar en master, så vil du fort risikere å få en del økonomisk ansvar i form av kostnadsbudsjetter. Dette er altså penger fra firmaets lommebok, som du til en viss grad disponerer. Da er det enklere og mindre nervepirrende - både for deg selv og arbeidsgiver - at du er trygg på økonomi. Et supertips er derfor at du faktisk lærer deg mer om økonomi generelt, og helst så mye at det er du som kan svare i tråder som dette. God kontroll på privatøkonomien gir deg neppe en jobb, men det skader absolutt ikke at man kan utstråle trygghet og kunnskap om økonomi. Manglende kontroll kan for øvrig være det som gjør at du får nei, i hvert fall når du søker om internt opprykk. Husker en gang det var en ansatt som søkte på mellomlederstilling i samme firma, men vedkommende hadde trekk i lønn grunnet flere saker mot seg hos innkrevingssentralen. Da var det ganske uaktuelt med en stilling med økonomiansvar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå