Gjest Vito - nr to Skrevet 27. april 2010 #1 Skrevet 27. april 2010 Vis skal ha «dobbeltkonfirmasjon» (tvillinger, gutter) i vår. Har vi et fornuftig kostnadsnivå i den forbindelse? Feiringen skjer hjemme og opplegget blir følgende: Lørdag «reception»/åpent hus i tre timer. Søndag frokost/lunsj/is- og kakebord/kveldsmat. Foruten familien (sju personer) blir vi sju gjester til frokost + kveldsmat på søndag, ti gjester til lunsj (middag) + is- og kakebord. Til «reception» er drikke + enkel servering (tallerken med ost/kjeks/grønnsaker/dipp/frukt) til 300 personer med i budsjettet. Servering søndag blir buffetprinsipp, unntatt kveldsmat. Stilen blir generelt ganske enkel og uformell, både lørdag og søndag, og hele opplegget blir preget av «enkelhet, men høy kvalitet». Det er leid hjelp tre – fire timer i forkant, i tillegg er det leid hjelp på kjøkkenet fra kl 1230 – 1730/1800 på søndag. Jentene våre (11 og 9) er en hel del involvert i forbindelse med «reception» og er lovet en (god) slump ekstra lommepenger i den forbindelse. Ei av kakene på kakebordet er gave. Vi har budsjettert med kr 30 000 totalt i utgifter til konfirmasjonen, og det ser så langt ut som vi kommer godt i mål med dette. Budsjettet inkluderer konfirmasjonstøy til guttene: Dresser/skjorter/slips/sko/strømper/undertøy + skjorter/bukser som (kanskje) blir brukt til «reception». (De siste blir skoletøy videre, dresser blir søndagstøy, alt tøy er derfor av god kvalitet.) Ellers mat/drikke, engangsservise (brukes ved «reception» + frokost), utgifter rundt invitasjoner/kunngjøring, duker/servietter/«bordpynt (bordkort, lys, dekorasjoner...), «rompynt» (ikke helt avgjort ennå, men «reception» foregår mest sannsynlig i en låve, budsjettet er basert på at vi gjør slik), leid hjelp (inkl feriepenger og offentlig avgift, lønnes av oss – hvitt!), ekstra lommepenger, litt smårekvisita og andre utgifter som følger direkte av konfirmasjonen. Seks personer under 18 år er til stede, to av dem som hedersgjester, så (sikkert overflødig å si) det serveres ikke alkohol. Hvordan høres opplegg og kostnadsnivået ut for andre? Generelt i forhold til en konfirmasjon og i forhold til vårt gjesteantall?
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. april 2010 #2 Skrevet 28. april 2010 Flott opplegg guttene dine får da! Om budsjettet er realistisk er vel så godt som umulig å svare på uten litt mer spesifikasjoner av hva dere har satt av på de ulike postene. En slik tilstelning kan man jo gjøre nesten ”hur dyrt som helst”. Eks to antrekk til hver av guttene kunne man jo brukt 30’ på alene om man virkelig dro til… Ellers vet jeg at mange bruder kjøper morsom pynt, invitasjoner og lignende billig på ebay, det kan være verdt å sjekke ut for en konfirmasjon også.
Glitnir Skrevet 28. april 2010 #3 Skrevet 28. april 2010 Vis skal ha «dobbeltkonfirmasjon» (tvillinger, gutter) i vår. Har vi et fornuftig kostnadsnivå i den forbindelse? Feiringen skjer hjemme og opplegget blir følgende: Lørdag «reception»/åpent hus i tre timer. Søndag frokost/lunsj/is- og kakebord/kveldsmat. Foruten familien (sju personer) blir vi sju gjester til frokost + kveldsmat på søndag, ti gjester til lunsj (middag) + is- og kakebord. Til «reception» er drikke + enkel servering (tallerken med ost/kjeks/grønnsaker/dipp/frukt) til 300 personer med i budsjettet. Servering søndag blir buffetprinsipp, unntatt kveldsmat. Stilen blir generelt ganske enkel og uformell, både lørdag og søndag, og hele opplegget blir preget av «enkelhet, men høy kvalitet». Det er leid hjelp tre – fire timer i forkant, i tillegg er det leid hjelp på kjøkkenet fra kl 1230 – 1730/1800 på søndag. Jentene våre (11 og 9) er en hel del involvert i forbindelse med «reception» og er lovet en (god) slump ekstra lommepenger i den forbindelse. Ei av kakene på kakebordet er gave. Vi har budsjettert med kr 30 000 totalt i utgifter til konfirmasjonen, og det ser så langt ut som vi kommer godt i mål med dette. Budsjettet inkluderer konfirmasjonstøy til guttene: Dresser/skjorter/slips/sko/strømper/undertøy + skjorter/bukser som (kanskje) blir brukt til «reception». (De siste blir skoletøy videre, dresser blir søndagstøy, alt tøy er derfor av god kvalitet.) Ellers mat/drikke, engangsservise (brukes ved «reception» + frokost), utgifter rundt invitasjoner/kunngjøring, duker/servietter/«bordpynt (bordkort, lys, dekorasjoner...), «rompynt» (ikke helt avgjort ennå, men «reception» foregår mest sannsynlig i en låve, budsjettet er basert på at vi gjør slik), leid hjelp (inkl feriepenger og offentlig avgift, lønnes av oss – hvitt!), ekstra lommepenger, litt smårekvisita og andre utgifter som følger direkte av konfirmasjonen. Seks personer under 18 år er til stede, to av dem som hedersgjester, så (sikkert overflødig å si) det serveres ikke alkohol. Hvordan høres opplegg og kostnadsnivået ut for andre? Generelt i forhold til en konfirmasjon og i forhold til vårt gjesteantall? Jeg synes nå 30 000 kroner hørtes lite ut bare til denne "receptionen" jeg, når dere faktisk skal ha 300 (!!!) gjester. Det er er 100 kroner per person til mat og drikke, og selv om det bare er "småmat" er ikke akkurat ost og frukt etc. spesielt billig. Og når du skal ha alt dette andre inn på samme budsjett i tillegg, så synes jeg det høres særdeles stramt ut. Hvilken "offentlig avgift" snakker du forresten om til den leide hjelpen? Dersom dere betaler under 4000 kroner til hver person (som jeg regner med dere gjør til dette opplegget og budsjettet), så er det jo ingen arbeidsgiveravgift.
Gjest Vito - nr to Skrevet 29. april 2010 #4 Skrevet 29. april 2010 Takk for svar begge to! Hyggelig at du syntes det var "flott opplegg", Anonym 0633! Ikke alle i slekta er helt enig... Ellers har vi fått mye positiv respons. Selvsagt har man muligheten for å gjøre det nesten så billig ellers så dyrt som helst. Derfor spurte jeg også om "i forhold til en vanlig konfirmasjon" i tillegg til for akkurat dette opplegget. Aner faktisk ikke hva et konfirmasjonsselskap + konfirmasjonsklær ligge på i dag! Men kan si at kostnadsfordelingen for oss er ca 9 000 kr til klær, ca 15 000 i forbindelse med "reception", ca 4 000 kr i forbindelse med selskapet og ca 2 000 til "det andre". Og Glitnir, vi vet slett ikke AT vi blir 300. Men det vi egentlig forventer er et sted mellom 140 og drøye 200. Vi har fått "forhåndsvarsel" fra ca 120, men det blir nok noen flere. Har man åpent hus, så har man åpent hus. Og uansett må vi forbedrede til 300. Ikke akkurat lett med noen "hasteinnkjøp" en lørdag hos oss, vi har nesten en time til butikk. Og den senger kl 1500 eller 1600... Nærmeste langåpne er godt over timen. Hver vei. Vi budsjetterer selv med 10 500 kr til mat/drikke og 4 500 kr til "annet" under receptionen. Altså kr 35 pr pers i mat og drikke. Frukt og ost er ikke spesielt billig, enig i det. Litt frukt (epler/pærer først og fremst) har vi imidlertid selv, og ellers er frukt en god del rimeligere - i alle fall i litt større kvanta - ved vår lokale frukt- og grøntbutikk enn ved et gjennomsnittlig S-marked. Men det aller mest eksotiske må jo vi "til byen" for å kjøpe, og betale dyrt for... Ost har vi også kjøpt 20 kg av i Danmark da vi var her i påsken. Både fordi utvalget her er et annet og fordi prisene er det. Drikke er jo alkoholfri, og da blir prisene helt andre enn om man regner alkoholholdig. Derfor trodde vi 35 kr/person skulle holde. Kan si vi har beregnet porsjoner på 125 g ost, vel 150 g frukt, vel 150 g grønnsaker og dipp til dette, 50 g kjeks og 2 halve toastskiver pr person. I tillegg har vi beregnet ca 200 l drikke, altså nær 0,7 l pr person. Er det for lite? Har vært i en del receptioner, men ikke arrangert selv før. Ellers er det ingen katastrofe hos oss om vi må utvide budsjettet 10 000 eller 20 000. Vi bare lurte på vår evne til å budsjettere på dette området. Har jo ingen erfaring i så måte. . Lønn ligger på ca 2 000 kr, så i utgangspunktet har du helt rett, Glitnir. Men siden det er en ansatt i bedriften vår og familiens datter som skal hjelpe til, får vi nok arbeidsgiveravgift på det meste av beløpet. Eneste vi slipper det på er ei ekstrahjelp tre timer på søndag. Ellers, anonym 0633, takk for tipset om Ebay. Men akkurat invitasjoner og kunngjøringer er nok for lengst ordnet.
Gjest Vito - nr to Skrevet 5. mai 2010 #5 Skrevet 5. mai 2010 Lynkjapp oppdatering på tråden, om noen følger den. Vi har revidert budsjettet til kr 33 000. Årsaken er så enkel som at det første budsjettet var feilsummert (var laget i regneark, ei av linjene var ikke med i summem). Hvor vi ender skal jeg oppdatere om etter avsluttet feiring. Ellers følger jeg ikke lengre tråden selv.
Gjest Vito - nr to Skrevet 19. mai 2010 #6 Skrevet 19. mai 2010 Lovte i forrige innlegg å komme tilbake med sluttrapport på denne tråden, den kommer herved, og etter det anser jeg alt rundt emnet «leseravslutning/konfirmasjon» som helt avsluttet for min egen del et par år. Kostnadene endte på temmelig nøyaktig 36 200 kr. Da er alle utgifter med, unntatt guttenes minnepermer fra dagen. Men ellers er selv framkalling av 160 - 170 småbilder og 5 A4-bilder medregnet. Ca 10 % «sprekk» i forhold til budsjett på 33 000 altså. Årsakene til budsjettsprekken var flere: Det gikk det med ca kr 1 300 mer i mat/drikke enn budsjettert til recepetionen (vel, «gikk med» kan diskuteres, vi hadde rester etterpå for minst 1 000 kr, men ble nå kjøpt inn). At vi valgte å droppe å bruke våre egne epler/pærer, som var litt mer rynkete i skallet enn godt var til en slik anledning, forklarer 300 kr. Et ekstra innkjøp av ca 100 ispinner med tanke på barn kan jo også forklare en del. Det gikk også ca 200 kr mer enn budsjettert til «annet». Viktigste årsaken her var vel større bordareal når vi flyttet ut i låven, slik at det gikk tre ekstra papirduker. Det gikk også med kr 400 mer enn budsjettert til selskapeligheten søndag. Mye her kan vel forklares med at vi opprinnelig hadde tenkt å bruke egne påskeliljer på bordet, men i stedet (for fargenes del) valgte å kjøpe blomster til tre vaser. Og på diverseposten gikk 1 600 kr mer enn budsjettert. Er mer «småtteriutgifter» enn man tror. At feiringen ble flyttet fra stua til den gamle låven, som er dobbelt så stor som stue + gang, gjorde vel også sitt til at vi fikk både mer behov for pynt og litt «improviseringsutgifter». Bl a havnet nå en så «sær» kostnad som kjøp av en rull sperrebånd (slike som politiet bruker) i regnskapet. Båndet ble kjøpt for å sperre av noen kvm på låven hvor det er et golv som bare tåler én person om gangen. Vi hadde – om yngstejenta talte riktig – 278 personer på besøk. Teller vi forbrukte porsjoner var vi så vidt under 250, men neppe alle barn har ønsket noe å spise. Så lenge de fikk is, brus og kjeks var de rikelig fornøyd. Vi vet det var minst 20 barn mer enn antallet av forbruket av barnetallerkener skulle tilsi, så mindre enn 270 har vi i hvert fall ikke vært. Men er vel ikke urimelig at når man er seks – sju – åtte år, interesserer en ispinne, en boks brus, et par tørre havrekjeks, et tegnehjørne og en (åpen) veteranbil utenfor mer enn selv en tallerken med mild ost, kjent frukt og litt «ostekjeks» + «voksenprat» inne… Det noen i slekta syntes var «en selvfølge», en høytradisjonell og «fiiin» fireretters middag og kaffe (vin og konjakk mente visst noen også var en selvfølge, selv om vertene ville vært avholdsfolk og hedersgjestene under 18...) for 50 – 60 – 70 slektninger ved nærmeste gode hotell hadde neppe blitt billigere. Og vi er overbevist om at guttene hadde langt, langt mer glede av den feiringen vi faktisk hadde. Det var stormende jubel i tre timer på lørdag og en høyst vellykket søndag med få, men virkelig ønskede gjester ved bordet. Kan også si at eldstejenta (6. kl) signaliserte at hun ønsket akkurat samme opplegg om tre år. Med dette setter jeg så punktum for denne tråden – og alle andre mht «leseravslutning» – for min egen del.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå