Gå til innhold

Bror får kjøre, men ikke jeg.

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal på konfirmasjon i helga og det blir i den anledning en meget lang kjøretur. Først tenkte jeg at dette ville være en optimal mulighet for meg å kjøre(et stykke, ikke hele turen) siden jeg skal kjøre opp i løpet av mai. Jeg spurte, men det var ikke aktuelt da de mente at jeg ikke kunne kjøre så langt og med passasjerer. Fosterbroren(søskenbarn også) min derimot får kjøre med bestefaren min, fordi han er mye mer erfaren enn meg. Han er mer erfaren enn meg fordi han har fått kjøre sånne "jordebil". Jeg hadde ikke tenkt å kjøre med bestefaren min, men hadde tenkt å kjøre med min onkel, da jeg skjønner at jeg burde kjøre med noen med litt bedre reflekser enn bestefaren min. Jeg blir ærlig talt ganske irritert da jeg ikke har fått øvelseskjørt noe og på grunn av dette har vært nødt til å ta mange ekstra kjøretimer.. Mitt søskenbarn(og fosterbror) har fått kjøre med sin far(min onkel), mens jeg ikke har hatt denne muligheten. Jeg merker dette er skikkelig frustrerende, og det at jeg ikke har øvelseskjørt har hemmet meg veldig gjennom hele perioden med kjøretimer osv.. Kjørelærer har mast og mast om at jeg må kjøre privat, men jeg har ikke hatt noen å kjøre privat med.

Er det dumt av meg å synes dette er veldig urettferdig? Vi er like gamle og han skal også kjøre opp i mai.

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg skal på konfirmasjon i helga og det blir i den anledning en meget lang kjøretur. Først tenkte jeg at dette ville være en optimal mulighet for meg å kjøre(et stykke, ikke hele turen) siden jeg skal kjøre opp i løpet av mai. Jeg spurte, men det var ikke aktuelt da de mente at jeg ikke kunne kjøre så langt og med passasjerer. Fosterbroren(søskenbarn også) min derimot får kjøre med bestefaren min, fordi han er mye mer erfaren enn meg. Han er mer erfaren enn meg fordi han har fått kjøre sånne "jordebil". Jeg hadde ikke tenkt å kjøre med bestefaren min, men hadde tenkt å kjøre med min onkel, da jeg skjønner at jeg burde kjøre med noen med litt bedre reflekser enn bestefaren min. Jeg blir ærlig talt ganske irritert da jeg ikke har fått øvelseskjørt noe og på grunn av dette har vært nødt til å ta mange ekstra kjøretimer.. Mitt søskenbarn(og fosterbror) har fått kjøre med sin far(min onkel), mens jeg ikke har hatt denne muligheten. Jeg merker dette er skikkelig frustrerende, og det at jeg ikke har øvelseskjørt har hemmet meg veldig gjennom hele perioden med kjøretimer osv.. Kjørelærer har mast og mast om at jeg må kjøre privat, men jeg har ikke hatt noen å kjøre privat med.

Er det dumt av meg å synes dette er veldig urettferdig? Vi er like gamle og han skal også kjøre opp i mai.

Jeg forstår godt at du synes dette er frustrerende. Det ligger ikke i genene hos hankjønn at de kjører bedre. Hvilken begrunnelse har du fått, da? Ettersom dette er en lang tur, ville det vært ypperlig for deg å få prøvd deg :) .

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kvinner er kanskje ikke like flinke til å kjøre som menn, men vi forårsaker mindre ulykker ;)

Begrunnelsen jeg har fått er "Det at ***** kan kjøre er en helt annen sak. Han har to års forsprang på kjøretrening, har kjørt mange mil langkjøring med veilednig, og har en erfaring du mangler foreløpig."

Joda, en grei begrunnelse - om det hadde vært noe hold i den - men når han tok akkurat samme tur for to år siden, så skjønner jeg ikke hvilket grunnlag denne begrunnelsen har.

Jeg blir litt lei meg, for jeg har egentlig ikke guts til å krangle heller, jeg går heller bare rundt og er lei meg.. Føler det er urettferdig, men vet at det ikke hjelper å si i fra heller..

Skrevet

Er det ingen hjemme du kan øvelseskjøre med?

Skrevet (endret)

Klart du skal kjøre, ts. Vi har alle vært nybegynnere en gang, og hvordan skal man ellers få øvd seg? Og ikke hør på alle de forhistoriske argumentene som serveres. Stå på, jente og ikke gi deg.

Hilsen ei som lukeparkerer med egne barn i baksetet. :ler:

Endret av hjertesukka
Skrevet

TS her.

Det er ingen hjemme som vil øvelseskjøre med meg. Bor ikke hjemme nå, men når jeg bodde hjemme så prøvde jeg mye. Sa at de måtte si ifra når de skulle kjøre og sånt, og ga inntrykk at jeg veldig gjerne ville øvelseskjøre. Har i perioder vært ganske pågående, og det er helt tydelig at de helst ikke vil kjøre med meg.. De har blant annet sagt at jeg kan kjøre med onkelen min, men da han bor 30 minutter unna og vi bor på landet har det vært praktisk veldig tuklete. Har da måttet sette av hele helgen min og måtte regne med litt kjøring, mye reiseutgifter(og uten inntekt har jeg ikke hatt råd) og masse stress med å komme meg frem og tilbake og sånt.

Jeg tror nok jeg allerede har tapt kampen.. Jeg orker ikke å mase og å gjøre så mye ut av meg. Og de har visst allerede bestemt seg alle sammen. Jeg har ikke guts til å argumentere mot dem når de har bestemt seg, for da er det allerede bestemt og av erfaring så skal det ikke diskuteres. Og så har jeg den greia at når jeg føler meg urettferdig behandlet og er gjerne litt irritert, så begynner jeg og gråte og det funker i hvert fall ikke.. Å, jeg blir så frustrert. Dette er virkelig urettferdig.. :(

Skrevet

Bestefaren din tør ikke la deg kjøre, mens din fetters far gjerne lar din fetter kjøre. Hva er urettferdig med det?

Skrevet

Ååååå, jeg kjenner meg så utrolig godt igjen! Slik var det for meg også da jeg ønsket å ta lappen ved atten-årsalderen. Jeg hadde kun min pappa jeg kunne ha kjørt med. Men på den tiden eide han en bil som var registert som buss, og dermed ville det blitt ulovlig for ham å øvelseskjøre. Jeg hadde ingen andre enn han jeg kunne henvende meg til for øvelseskjøring. Min Mamma har aldri hatt lappen. Anyway; det ble til at jeg måtte ta maaaange ekstra timer på kjøreskolen. Dette ble dyrt. (Brukte opp alle kronene jeg hadde arvet etter ei grandtante) I tillegg så strøk jeg! Husker jeg var kjempesur, for mine to eldre brødre hadde jo fått nyte godt av hans privatopplæring tidligere! Pappa mente at jeg fikk være tolmodig og vente til jeg ble eldre! Haha, -Kan du tru! Tolmodig var det siste jeg var på den tiden!

Noen måneder etter fikk jeg meg min første jobb og kjøpte meg en skikkelig billig bil! En Mazda 323 81 mod! Husker jeg betalte 5000 for den.

Dermed kunne Pappa bli med å øvelseskjøre i denne, og jeg fikk lappen glatt ved neste oppkjøringsforsøk ;)

Skrevet

Bestefaren din tør ikke la deg kjøre, mens din fetters far gjerne lar din fetter kjøre. Hva er urettferdig med det?

Misforstått litt du, tror jeg. Bestefar ville nok ikke hatt noe særlig i mot at jeg kjørte. Min fostermor, fetters mor, og min onkel, fetters far lar han kjøre med bestefaren min. Det er fordi han har mer kjøreerfaring(blant annet en tur som dette da han nettopp hadde startet å kjøre) enn meg. Han skal da kjøre med min bestefar som ikke vil være noe god kjøreveileder på grunn av alder. Min fostermor og min onkel lar ikke meg kjøre med min onkel. Min onkel ville vært en veldig god kjøreveileder, men jeg er visst for uerfaren for å kjøre på sånne veier osv(enda mitt søskenbarn gjorde det samme når han nettopp hadde fylt 16). Skjønner? Litt innviklet dette.

Og må få med at vi er som søsken da jeg har levd i denne familien lenge. Hadde han "bare" vært søskenbarn for meg, så ville jeg ikke tatt det så tungt, men med (delvis) samme verger, så blir dette urettferdig. Håper du forstår, for hvordan dette kan være rettferdig forstår ikke jeg.

Skrevet

Siden dere begge skal kjøre opp i mai, så er dere vel ferdig med alt det obligatoriske?

Da vil jeg påstå at du er temmelig flink, ikke ferdig-flink, men god nok.

Og dere er på samme nivå, for hadde han vært så mye flinkere, så hadde han hatt lappen! (eller var det så at han ikke var 18 før nå, sammtidig som deg?)

Uansett, jeg vet hvem jeg ville foretrukket av dere til å øvelseskjøre med, og det er ikke gutten.

Skrevet

Men du skriver jo i første innlegg at et av argumentene for at du ikke får kjøre er jo pga passasjerer.

Og du har jo ikke lov til å øvelseskjøre med passasjerer i bilen, så den saken er jo grei.

Skal det være med flere enn din onkel, så kan du ikke kjøre

Gjest Blå Fisk
Skrevet

Det er ikke lov å øvelseskjøre med passasjerer, utenom den som er med for å lære deg å kjøre altså. Så du kan ikke gjøre dette uansett på den turen. Det er de som får trøbbel om dere blir stoppet, for å si det slik.

Kjør med onkelen din, du. Eller be foreldrene dine om å få kjøre utenom denne turen.

Skrevet

Det vil være passasjerer i alle bilene, så det er i så fall veldig merkelig. Er dere sikre på det dere påstår? Da skal i så fall verken han eller jeg kjøre. Jeg er ganske sikker på at det er lov.

Verken han eller jeg er 18, men vi blir 18 i løpet av mai. Da hadde vi begge tenkt til å kjøre opp, men siden jeg har hatt lite øvelseskjøring så tror jeg at oppkjøringen min kanskje blir utsatt til litt senere i mai enn planlagt. Jeg har også fått mye skryt for at jeg kjører rolig og forsiktig, så jeg tror ikke jeg ville vært noe problem å øvelseskjøre med.

Skrevet

Ja det er lov å øvelseskjøre med flere passasjerer i bilen. Men man blir vel anbefalt å ta hensyn til nivået til den som øvelseskjører.

Ellers synes jeg også at det er litt urettferdig at du ikke får øvelseskjøre på denne turen, når fosterbroren din fikk lov når han selv var helt fersk. Men kanskje de har funnet ut nå at det ikke er noe de føler seg trygge på likevel.

Skrevet

Men du skriver jo i første innlegg at et av argumentene for at du ikke får kjøre er jo pga passasjerer.

Og du har jo ikke lov til å øvelseskjøre med passasjerer i bilen, så den saken er jo grei.

Skal det være med flere enn din onkel, så kan du ikke kjøre

Trur du må sette deg inn i kjøyre opplæringa litt bedre før du svarer. DET ER LOV Å ØVELSESKJØYRE MED PASSASJERA I BILEN. Nettopp fordi ungdomen mellom 16 og 18 skal få meir mengdetrening ved å kunne kjøyre på NETTOPP langturer med familien. Det er faktidk forventa at ungdomen skal kjøyre minst ein time i veka fra dei er 16 år og det utgjer 110 timar fram til dei er 18 år.

Skrevet

Da beklager jeg at jeg skrev feil.

Det var dette jeg fikk høre av min kjørelærer da jeg kjørte opp, men det er dog noen år siden da, så reglene er tydeligvis endret.

Skrevet

Det her var litt lumpent mot TS synes jeg. Det beste argumentet for at du skal få kjøre denne turen er jo akkurat det de bruker mot deg, nemlig det at du trenger trening!

Og hvis det erfaring var nødvendig for å prøve nye ting, så ville aldri menneskene ha landet på månen!

Skrevet

Det låter orättfärdigt men vi vet faktiskt inte alla detaljer, det kan gott vara så att de inte tycker att du är mogen för att köra en sådan tur, eller litar på dig som chaufför - oavsett om du har tid för uppkörning i vår.

Ni är två olika individer och det kan ligga till grund för deras vurdering, inte er ålder.

Skrevet

Jeg er klar over alt dette. Jeg vet at mitt søskenbarn har mer kjøreerfaring enn meg. Det jeg synes var veldig dumt med denne situasjonen var at de ikke ga meg sjansen(de har tross alt ikke kjørt med meg i det hele tatt omtrent - så de vet jo ikke hvor god jeg er?). Hvordan skal jeg lære å kjøre om jeg ikke får prøve litt? Om jeg kjører opp om to uker f.eks, så kan jeg jo kjøre så langt jeg vil, og da ville det vært bedre om jeg hadde litt erfaring fra før av. Hadde ikke trengt å kjøre hele strekningen. Menmen.. nå er det over og det er ingenting å gjøre med dette. Litt bittert, men jeg takler det. Takk for svar, det var vel en post for å få ut litt frustrasjon dette - og det hjalp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...