smile Skrevet 27. april 2010 #1 Del Skrevet 27. april 2010 Jeg blir gal og motløs!!!!! :frown: Andre gangen jeg prøver å lage slik gulkrem og det funker ikke!!! Jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil. Jeg hadde sukker, fløte og eggeplommer i en kasserolle. Jeg rørte det godt sammen og satte det på veldig svak varme. Jeg rørte veldig ofte men tok noen 20-30 sekunder pause innimellom. Den stod vel slik i en halv time iallefall og ikke noe skjedde. Den ble bare som en saus og jeg ville tro at den skal bli tykkere. Jeg elsker denne kaka men blir grønn av at jeg ikke får det til selv!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 27. april 2010 #2 Del Skrevet 27. april 2010 Men du skal jo piske inn smør? Denne kremen er ein emulsjon, der egg og smør skal blande seg til ein tjukk krem. Du varmar opp egg, sukker og fløte slik du seier, men sikkert på litt meir "guff" enn du hadde, til det såvidt byrjar å boble. Så let du det kolne, og så piskar du inn bitar av smør til det vert ein tjukk krem. Då skal eggemassen vere sånn passe lunken, ikkje varm. Smøret skal vere ganske kaldt, men kanskje ikkje rett frå kjøleskapet. Dess kaldare smøret er dess mindre bitar må du bruke. Så piskar du det til ein mjuk krem, og så kan du godt sette den litt kaldt att. Rør den godt mjuk igjen før du smører den på kaka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 27. april 2010 #3 Del Skrevet 27. april 2010 Lar du den avkjøle seg litt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smile Skrevet 27. april 2010 Forfatter #4 Del Skrevet 27. april 2010 Jeg rekker ikke å komme til å avkjøle seg for jeg trodde den skulle være tykkere enn en sauskonsitens før jeg hadde oppi smør...??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 27. april 2010 #5 Del Skrevet 27. april 2010 Eg lagde noe annet da, men det nekta å bli tjukkere slik som det skulle være selv om eg blei stående i sikkert 30 minutter med det på varmen mens eg rørte (i følge oppskrifta skulle den bli tjukk og fin bare ved det). Blei irritert og lot det stå å avkjøle seg mens eg gjorde noe annet. Når eg kom tilbake for å kaste det hadde det blitt tjukt og hadde fått rett konsistens. Kanskje det kan være tilfelle her også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella_Grey Skrevet 27. april 2010 #6 Del Skrevet 27. april 2010 Jeg tror også du bruker for lav varme (sånn som Alt godt skrev). Kremen skal kokes opp, den skal boble (bittelitt) - det er akkurat da den tykner. Rør hele tiden, så merker du at den tykner - og er klar til å ta den av platen i tide. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 27. april 2010 #7 Del Skrevet 27. april 2010 Du skal ha i smør når den har blitt så varm at den har konsistens som vaniljesaus. La den kolne før du har i smøret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
o..o Skrevet 27. april 2010 #8 Del Skrevet 27. april 2010 Jeg bruker potetsmel. Funker helt topp. Men husk å blande det inn i sukkeret, så det ikke blir klumper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Halkatla Skrevet 29. april 2010 #9 Del Skrevet 29. april 2010 Jeg koker opp eggemassen og kjøler den helt til kjøleskapskald. Så rører jeg smøret og rører deretter inn eggekremen. Da blir kremen så tjukk at den evt kan sprøytes i topper... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå