kooala82 Skrevet 27. april 2010 #1 Skrevet 27. april 2010 Jeg er intressert i å jobbe som assistent på bofellesskap med psykisk utviklingshemmede.Men lurer litt på noen ting... 1) Lurer på om det er noen som jobber med det eller ha jobbet med det som kan fortelle meg litt om hvilke arbeidsoppgaver en har i en slik stilling? 2) Hva liker du best med å jobbe på bofelleskap? Håper på snarlig svar:o))
Blemme Skrevet 27. april 2010 #2 Skrevet 27. april 2010 Jeg hadde sommerjobb i bofellesskap for psykisk utv.hemmede i fjor sommer. Det bodde 4 menn i boligen, og vi var til enhver tid 3 på vakt. Arbeidsoppgavene på tidligvakt besto i vekking, dusj og morgenstell, frokostlaging, og ellers å ta med brukeren på de aktivitetene han hadde den dagen, om det var postrunde, fysioterapi eller tur på stranda. Ellers kunne man jo handle mat for dem, og vaske og rydde litt. Målet var vel å fylle hver dag med litt mening Tilsvarende ble oppgavene på kveldsskiftet å lage middag til dem, gjøre ettermiddagsaktiviteter, og etter hvert ta kveldsstellet. Det lønner seg forøvrig å ha førerkort i en slik jobb, da det ofte skal kjøres hit eller dit. Stort sett en veldig koselig jobb, men jeg trivdes ikke helt med at de var voksne, tunge og sterke menn alle sammen. Jeg kunne fort bli holdt fast, dyttet eller lignende. I tillegg var det flere av dem som likte å kle seg nakne. Og han ene lagde mye høye skrikelyder. Til tider følte jeg meg litt utrygg, men det var en nyttig erfaring å jobbe der! Skulle jeg ha vurdert noe lignende igjen, ville det nok blitt å jobbe med yngre brukere
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #3 Skrevet 2. februar 2012 Jeg spør igjen (er ikke TS), hadde vært fint med flere erfaringer:)
FrøkenStrøken Skrevet 2. februar 2012 #4 Skrevet 2. februar 2012 Det varierer veldig fra sted til sted. Brukerne kan være veldig oppegående, og klare de meste selv, eller de kan være tunge brukere, altså trenge hjelp til det meste. Jeg kan nevne noen typiske oppgaver jeg har utført sammen med brukere, men som sagt, det kommer helt an på hvor du jobber! - hygiene. Kroppsvask, tannpuss, fotpleie. - medisiner. - husarbeid. Klær, vasking, vanne planter, støvsuging. - handling. Klær, mat osv. - følge til lege, tannlege, fysio, trening og liknende. - matlaging, baking. - sosialt. prate, se film, spille yatzi, høre på musikk, lese avisen. - aktiviteter. kino, bowling, ballspill, svømmehall. Listen kunne blitt enda lenger, pluss på alt et menneske kan gjøre i løpet av en uke! Hvor mye du må bidra med på hvert punkt kommer an på hvor flink brukeren er selv, du kan se for deg en "skala" fra en bruker som gjør alt selv, til han som sitter i en stol og verken kan prate eller røre seg. Da vil graden av hjelp være noe slik: 1 spørre om han har gjort det/minne på 2 se på at han utfører oppgaven 3 hjelpe til litt 4 gjøre oppgaven sammmen 5 utføre oppgaven for brukeren Som eksempel kan det hende du må spørre den ene brukeren om han har husket å pusse tennene, mens i et annet tilfelle må du trille brukeren inn på badet i rullestol og pusse tennene for ham. Det er kjempegivende å jobbe på slike steder, det må jeg bare få sagt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå