Gjest Rosemor Skrevet 27. april 2010 #1 Skrevet 27. april 2010 Jeg prøver meg på kransekake for første gang. Jeg har kjøpt såkalte "non-stick" former, men "non-stick" er det siste de er, for ringene sitter fast i formen uansett hvor mye eller lite jeg smører. Noen som har noen gode råd?
Gjest Eurodice Skrevet 27. april 2010 #2 Skrevet 27. april 2010 (endret) Jeg prøver meg på kransekake for første gang. Jeg har kjøpt såkalte "non-stick" former, men "non-stick" er det siste de er, for ringene sitter fast i formen uansett hvor mye eller lite jeg smører. Noen som har noen gode råd? Du kan strø semule eller maizenna i formene etter at du har smurt dem, da skulle det gå bra å få ut ringene. Endret 27. april 2010 av Belladonna
Gjest Rosemor Skrevet 27. april 2010 #3 Skrevet 27. april 2010 Du kan strø semule eller maizenna i formene etter at du har smurt dem, da skulle det gå bra å få ut ringene. Takk. Jeg prøvde det nå, men jeg strødde kanskje for lite maizenna på. Jeg får prøve på nytt, men nå er det like før jeg gir opp!
Gjest navnelapp Skrevet 27. april 2010 #4 Skrevet 27. april 2010 maisenna har eg ikkje prøvd, men semulegryn har eg god erfaring med - forutsatt at formene er smurt med formfett eller margarin på førehand.
Gjest Blå Fisk Skrevet 27. april 2010 #5 Skrevet 27. april 2010 Jeg pleier å klare å pirke de ut når de har kjølnet helt. Da er de ikke så lette å ødelegge. Neste gang anbefaler jeg formfett. Det fungerer godt
Gjest Eurodice Skrevet 27. april 2010 #6 Skrevet 27. april 2010 Jeg pleier å klare å pirke de ut når de har kjølnet helt. Da er de ikke så lette å ødelegge. Neste gang anbefaler jeg formfett. Det fungerer godt En enklere måte å få løsnet ringene, er å snu formene opp ned og banke lett rundt hele formen. Du må legge den ned på bordet/benken da, så ikke ringen går i tusen knas på gulvet .
Gjest Rosemor Skrevet 27. april 2010 #7 Skrevet 27. april 2010 Takk for svar. Jeg har gitt opp, dette fungerte ikke i det hele tatt! Jeg prøvde å spraye med formfett... det satt fast! Jeg prøvde å smøre med olje... det satt fast (og fikk en ekkel bismak selv om det var nøytral rapsolje)! Jeg prøvde å smøre med smør... samme resultat. Jeg smurte formen, satte den inn i ovnen, tørket av med papir, smurte igjen, og likevel satt det fast! Jeg smurte, og strødde med maizenna, det satt fast! Jeg prøvde mer maizenna, ringene løsnet, men det satt igjen et belegg med maizenna på ringene! Semulegryn eller mel kan jeg ikke bruke, fordi jeg må bake glutenfritt. Jeg får prøve igjen senere, men for nå har jeg lagt kransekaken på vent...
Gjest Eurodice Skrevet 27. april 2010 #8 Skrevet 27. april 2010 Takk for svar. Jeg har gitt opp, dette fungerte ikke i det hele tatt! Jeg prøvde å spraye med formfett... det satt fast! Jeg prøvde å smøre med olje... det satt fast (og fikk en ekkel bismak selv om det var nøytral rapsolje)! Jeg prøvde å smøre med smør... samme resultat. Jeg smurte formen, satte den inn i ovnen, tørket av med papir, smurte igjen, og likevel satt det fast! Jeg smurte, og strødde med maizenna, det satt fast! Jeg prøvde mer maizenna, ringene løsnet, men det satt igjen et belegg med maizenna på ringene! Semulegryn eller mel kan jeg ikke bruke, fordi jeg må bake glutenfritt. Jeg får prøve igjen senere, men for nå har jeg lagt kransekaken på vent... Isjameg, så dumt dette var da. Men du, hvis du ikke har kastet deigen, kan du jo trille den ut til stenger i varierende lengder, vet du, så kan du forsøke deg på kransekake en annen gang .
Serina Skrevet 2. mai 2010 #9 Skrevet 2. mai 2010 Jeg så engang Ingrid Espelid Hovig (tror det var hun) løste dette problemet med å klaske formene skikkelig hardt i bordet. Og vips, ringene løsnet og det var bare å løfte de forsiktig ut. Hun sa at det er når man pirker og diller at ringene går i stykker. Hardt og brutalt, det er den enkleste måten å få de ut. Jeg har prøvd selv, og det funker. 1
Dise Skrevet 13. juli 2023 #10 Skrevet 13. juli 2023 Serina skrev (På 2.5.2010 den 13.31): Jeg så engang Ingrid Espelid Hovig (tror det var hun) løste dette problemet med å klaske formene skikkelig hardt i bordet. Og vips, ringene løsnet og det var bare å løfte de forsiktig ut. Hun sa at det er når man pirker og diller at ringene går i stykker. Hardt og brutalt, det er den enkleste måten å få de ut. Jeg har prøvd selv, og det funker. Takk! Det funket! Du redda dagen!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå