bergans Skrevet 27. april 2010 #1 Skrevet 27. april 2010 Her litt ut på landet så er edderkoppene så store at de snart må inngå i matbudsjettet Små edderkopper er greit det, men grensa er nådd når kun Harry Potter-bøker duger til å skvisje dem. Finnes det noen gode råd for å holde dem unna uten bruk av pestmidler og annet miljøguff? Har det sånn normalt rent og ryddig her, og har nettopp gitt vinduene en liten vårpuss utenfor. Mente jeg hørte noe om at sitron skal virke mot edderkopper, da de ikke liker den sitruslukta, men dette aner jeg ikke om stemmer. Alle tips taes i mot med takk
Sugerøret Skrevet 27. april 2010 #2 Skrevet 27. april 2010 Her litt ut på landet så er edderkoppene så store at de snart må inngå i matbudsjettet Små edderkopper er greit det, men grensa er nådd når kun Harry Potter-bøker duger til å skvisje dem. Finnes det noen gode råd for å holde dem unna uten bruk av pestmidler og annet miljøguff? Har det sånn normalt rent og ryddig her, og har nettopp gitt vinduene en liten vårpuss utenfor. Mente jeg hørte noe om at sitron skal virke mot edderkopper, da de ikke liker den sitruslukta, men dette aner jeg ikke om stemmer. Alle tips taes i mot med takk æsj liker ikke de jeg heller. Mannkjønna som bor her synes de er så fasinerendes..
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. april 2010 #3 Skrevet 27. april 2010 æsj liker ikke de jeg heller. Mannkjønna som bor her synes de er så fasinerendes.. Du tenker kanskje generellt hele huset, men kan dele erfaring fra noen år tilbake. Dette var før jeg flyttet hjemmefra, og bodde i kjellerstua hjemme hos mor Jeg fant fort ut at å lufte med det lille kjellervinduet ikke funket da det lå i bakke-nivå med blomsterbed og derfor også bosted til alle slags kryp.. der satt jeg opp myggnetting så det var greit. Men jeg fikk besøk av disse og de bosatte seg der nede (bokstavelig talt, de formerte seg og ble flere og flere) og dette var jo et mareritt, de er sååå store og de kan stå opp ned i tak og alt mulig :/ Jeg ble så gal til slutt at jeg brukte fugemasse inni alle sprekker og kriker og kroker, og dette hjalp.. nå hadde jeg panelvegg, så fugemassen ble ikke synlig, sikkert ikke mulig å gjøre dette overalt, men det funket heldigvis hos meg.
Sugerøret Skrevet 27. april 2010 #4 Skrevet 27. april 2010 Du tenker kanskje generellt hele huset, men kan dele erfaring fra noen år tilbake. Dette var før jeg flyttet hjemmefra, og bodde i kjellerstua hjemme hos mor Jeg fant fort ut at å lufte med det lille kjellervinduet ikke funket da det lå i bakke-nivå med blomsterbed og derfor også bosted til alle slags kryp.. der satt jeg opp myggnetting så det var greit. Men jeg fikk besøk av disse og de bosatte seg der nede (bokstavelig talt, de formerte seg og ble flere og flere) og dette var jo et mareritt, de er sååå store og de kan stå opp ned i tak og alt mulig :/ Jeg ble så gal til slutt at jeg brukte fugemasse inni alle sprekker og kriker og kroker, og dette hjalp.. nå hadde jeg panelvegg, så fugemassen ble ikke synlig, sikkert ikke mulig å gjøre dette overalt, men det funket heldigvis hos meg. Jeg måtte selvfølgelig klikke på den hersens linken.Jeg kunne ha :slåss: til meg selv. æsjjjj her ser du den jeg delte rom med for noen uker siden
Pingting Skrevet 27. april 2010 #5 Skrevet 27. april 2010 Takk for at dere har ødelagt nattesøvnen min, da
bergans Skrevet 28. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 28. april 2010 Fugemasse kan vi dessverre ikke bruke, men det tipset skal jeg ha i bakhodet, takk Nå som det blir varmere så hiver jo jeg opp dører og vinduer over en lav terskel, og da er det kryp som er frekke nok til å bare vandre inn, hmpf! Det finnes ikke noe greier som jeg kan spraye på eller noe som edderkopper hater lukten av, slik at de holder seg unna i utgangspunktet? Størrelsen avgjør for meg når det gjelder kryp og insekter, men det er noe med åtte øyne. ÅTTE øyne Det takler jeg ikke, får helt nella av ranken på de to radene med fire par.....GUFF! Og det ble ikke bedre da jeg så på QI (med geniet Stephen Fry og moromannen Dara O`Briain) at mennesker i gjennomsnitt svelger sju edderkopper i søvne i løpet av livet.....det hjalp ikke.....
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. april 2010 #7 Skrevet 28. april 2010 Fugemasse kan vi dessverre ikke bruke, men det tipset skal jeg ha i bakhodet, takk Nå som det blir varmere så hiver jo jeg opp dører og vinduer over en lav terskel, og da er det kryp som er frekke nok til å bare vandre inn, hmpf! Det finnes ikke noe greier som jeg kan spraye på eller noe som edderkopper hater lukten av, slik at de holder seg unna i utgangspunktet? Størrelsen avgjør for meg når det gjelder kryp og insekter, men det er noe med åtte øyne. ÅTTE øyne Det takler jeg ikke, får helt nella av ranken på de to radene med fire par.....GUFF! Og det ble ikke bedre da jeg så på QI (med geniet Stephen Fry og moromannen Dara O`Briain) at mennesker i gjennomsnitt svelger sju edderkopper i søvne i løpet av livet.....det hjalp ikke..... Jeg vet det finnes noe du kan putte i stikkkontaktene som gir ut en lukt som de ikke liker tror jeg.. spraymiddel vil jeg ikke anbefale om du har dyr, eller om naboene dine har dyr som trives i hagen din.. og det går selvsagt ikke innendørs der du bor selv heller.. Denne stikkkontakt-greia vet jeg ikke hvor man kan kjøpe, mulig den bare fins i sverige.. :/
Gjest willemine Skrevet 28. april 2010 #8 Skrevet 28. april 2010 Vi hadde MASSE edderkopper både inne i huset og ute på terassen. På www.nyttig.no kjøpte vi en sånn greie man putter i stikkontakten, og etter en uke eller to så var alle edderkoppene borte både ute og inne... tror den sender ut en slags lyd vi ikke hører..
Gjest navnelapp Skrevet 28. april 2010 #9 Skrevet 28. april 2010 Husk på at edderkoppane er nyttedyr! Det ville vere heilt uleveleg av andre småkryp som fluer, maur og slikt viss edderkoppane vart borte. Dei et mindre skadedyr som du skal vere glad du vert kvitt. så dei bør ikkje drepast!
Sugerøret Skrevet 28. april 2010 #10 Skrevet 28. april 2010 Vi hadde MASSE edderkopper både inne i huset og ute på terassen. På www.nyttig.no kjøpte vi en sånn greie man putter i stikkontakten, og etter en uke eller to så var alle edderkoppene borte både ute og inne... tror den sender ut en slags lyd vi ikke hører.. Ettersom jeg har en hund ,er det utelukket. AltGodt : nyttedyr ja men de kan vel være det ute. PingTing : sorry
Gjest willemine Skrevet 28. april 2010 #11 Skrevet 28. april 2010 Vi har hund vi også, og han er ikke plaget av denne i det hele tatt
bergans Skrevet 28. april 2010 Forfatter #12 Skrevet 28. april 2010 Vi hadde MASSE edderkopper både inne i huset og ute på terassen. På www.nyttig.no kjøpte vi en sånn greie man putter i stikkontakten, og etter en uke eller to så var alle edderkoppene borte både ute og inne... tror den sender ut en slags lyd vi ikke hører.. Det var ikke dumt forslag, skal se om jeg får tak i noe sånt. Har katter her, så får undersøke litt om de evt kan reagere på den stikkontaktgreia. Prøvde å få kattene til å ta edderkoppen nå sist, men de bare satt og så på den, lol. Edderkopper er knall ute, men når de er inne, og fyller opp håndflata, nei da er det nok kort prosess med Potter & co
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå