Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor stoler man på et annet menneske?

Hva er det som gjør at det kan skje?

Hvilke forutsetninger må ligge til grunn?

Videoannonse
Annonse
Gjest Prøvekandidat
Skrevet

Jeg stoler på et menneske fordi jeg velger å gjøre det, jeg velger å gi den personen en sjanse til å vise at vedkommende er til å stole på. Og det gjør jeg ved å la personen være seg selv og gjøre og leve som vedkommende pleier.

Da mannen og jeg ble kjent og fikk magekribling av hverandre så snakket vi mye sammen og gjennom de samtalene fant vi ut hvordan vi så på forskjellige ting, familie, politikk, moral osv. Vi tok ikke en "kom og sett deg her så skal vi snakke om hvordan vi vil ha det i et forhold", det var mer en samtale om alt og ingenting.

Og derfra valgte jeg å stole på han og han viste seg tilliten verdig, noe som førte til ekteskap og barn (i motsatt rekkefølge). :) Hadde han ikke vist seg tilliten verdig så hadde vi nok ikke blitt gift.

Skrevet

Du først :)

Skrevet (endret)

Du først :)

Det er jo selvfølgelig et valg man må gjøre hvis det skal fungere.

Inntil det motsatte er bevist.

Egentlig kan man ikke vite noe som helst sikkert - ingen bevis - så det er vel derfor det heter å ha tillit.

Kommunikasjon er viktig. Både for å avklare og unngå problemer.

Endret av Steinar40
Skrevet

Jeg har i utgangspunktet en viss tillit til de fleste mennesker. Underforstått så regner jeg med at de er den de utgir seg for å være og behersker vanlige regler for omgang etc. Så vil tillitt utover denne normale tilliten utvikle seg etterhvert som jeg blir bedre kjent med mennesket.

Skrevet

Jeg har i utgangspunktet en viss tillit til de fleste mennesker. Underforstått så regner jeg med at de er den de utgir seg for å være og behersker vanlige regler for omgang etc. Så vil tillitt utover denne normale tilliten utvikle seg etterhvert som jeg blir bedre kjent med mennesket.

Nettopp! Tillit tar lang tid å bygge opp.

Og den kan forsvinne igjen på mindre enn 1 sekund.

Skrevet

Det å stole på en annen person - tillit - baserer seg på at man kan forutse hvilke handlinger personen kommer til å gjøre i gitte situasjonen.

Når man blir godt nok kjent med en person, vet man hvilke "regler" vedkommede følger - og om disse er tilstrekkelig nok like dine, evt at du kjenner vedkommede så godt at du vet ca. hvilke regler h*n følger, vil du da kunne vite (sånn ca.) hvordan personen ville handle i forskjellige situasjoner.

Eksempelvis et kjærestepar: en kvinne som stoler på mannen sin, vil lett kunne la ham dra ut med kvinnelige venner - fordi hun vet at siden han elsker henne, og de har ca. samme verdier, vil han ikke være utro.

Skrevet

Nettopp! Tillit tar lang tid å bygge opp.

Og den kan forsvinne igjen på mindre enn 1 sekund.

Det syns jeg var å ta i.

Skrevet

Det syns jeg var å ta i.

Nei, hvis du oppdaget mannen din i senga med ei anna kvinne, så tror jeg faktisk din tillit til ham var borte på mindre enn 1 sekund.

Skrevet

Nei, hvis du oppdaget mannen din i senga med ei anna kvinne, så tror jeg faktisk din tillit til ham var borte på mindre enn 1 sekund.

Mest sannsynlig hadde det på forhånd vært ting som skurret og som allerede hadde rokket ved tilliten min - og tillit kan forresten gjenoppbygges (vel og merke med den rette holdningen).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...