Cuckold Skrevet 27. april 2010 #1 Skrevet 27. april 2010 (endret) I Norge er den seksuelle lavalder per i dag 16, i Danmark og Sverige er den 15. Det er mange som forsatt ønsker å beholde en såpass høy lavalder i Norge ifølge artikkelen på Kvinneguiden: http://www.kvinneguiden.no/artikler/vil_ikke_endre_seksuell_lavalder/29725 Norsk ungdom vil at den seksuelle lavalderen fremdeles skal være 16 år, viser ny undersøkelse. To av tre nordmenn svarer at den bør være som den er i dag. Også i gruppen 16-24 år svarer et overveiende flertall at de ikke vil senke den seksuelle lavalderen. Det jeg føler for å kommentere er bare dette at de unge selv ser ut til å ønske å beholde grensen på seksten. Unge har ofte en tendens til å skulle bevise at de er ansvarsfulle og moralsk oppegående ved å være hardere og mindre liberale enn de voksne. Samtidig som vi lever i et samfunn der den kulturelle påvirkningen fra puritanske USA nok er vesentlig sterkere enn påvirkningen fra Sverige og Danmark. Så det er også naturlig at de unge i frigjøringsfasen blir påvirket av slike strømninger i kulturen de tar inn. Når foreldrenes autoritet ikke lenger skal være ledestjernen, ser de unge seg om etter andre autoriteter og navigerer lett i retning det som er underliggende holdninger i kulturen de vokser opp i. Hadde samfunnet vært som på seksti- og syttitallet da det var kult å være liberal ville vi kanskje sett andre svar. Jeg synes for øvrig ikke det er uproblematisk at flertallet trer sine seksualnormer ned over mindretallets hoder gjennom lovgivning. Vi bør etter min mening være forsiktige med å lage lover som er tilpasset et flertall og som ikke gir tilstrekkelig rom for individuelle forskjeller. Endret 27. april 2010 av Cuckold
Kamikatze Skrevet 27. april 2010 #2 Skrevet 27. april 2010 Vel. Er det ekte kjærlighet, greier sikkert den femten år gamle snuppa å vente et år på femtiåringen sin...
Cuckold Skrevet 27. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 27. april 2010 (endret) Vel. Er det ekte kjærlighet, greier sikkert den femten år gamle snuppa å vente et år på femtiåringen sin... Ett år når du er femten oppleves som 5 år når du er i trettiårene. Skulle likt å se hvor mange 35-åringer som ville ventet fem år på å ha sex. Når det er sagt rammer jo heller ikke loven to femtenåringer, som det står i artikkelen: - Dersom enn 15 år gammel jente har sex med sin 17 år gamle kjæreste, vil sannsynligvis straff for 17 åringen falle bort etter en vurdering av lovens passus om "lik modning og alder". - Dersom to 14 åringer har et seksualliv sammen, kommer ikke loven til anvendelse i det hele tatt. Sånn sett er ikke loven så ille. Men den sender noen signaler, og det vil alltid være en del som misforstår og tolker den dithen at vi med loven i hånd fratar unge under den seksuelle lavalder retten til å utforske sin seksualitet med jevnaldrende. Som vi har sett i andre tråder her er det faktisk ikke bare unge som misforstår loven på den måten, dette gjelder også enkelte foreldre. Endret 27. april 2010 av Cuckold
Rimmern Skrevet 27. april 2010 #4 Skrevet 27. april 2010 Loven om seksuell lavalder er primært til for å kunne straffe voksnes overgrep mot barn/unge. Den er ikke til for å forby to 15-åringer å ha sex. 1
Ethereal Skrevet 27. april 2010 #5 Skrevet 27. april 2010 Er du høy? Eller, burde vel heller spørre om hvor gammel du er. De utsagnene du kommer med om ungdom er helt på jordet, gamla
Cuckold Skrevet 27. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 27. april 2010 Er du høy? Eller, burde vel heller spørre om hvor gammel du er. De utsagnene du kommer med om ungdom er helt på jordet, gamla Hvem er det du snakker til her da? Kanskje forklare litt hva du mener - hvis det er noe du mener?
Tulle Skrevet 27. april 2010 #7 Skrevet 27. april 2010 Vel, her er min mening. Er du 16 år er du i mine øyne et barn. Har du samleie kan du i prinsippet bli gravid, og da kan man spørre seg selv.. Er en seksten år gammmel jente istand til å ta vare på et barn, når hun selv er et? Neppe. Jeg kunne godt tenkt meg at den seksuelle lavalder blir 18 år,
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. april 2010 #8 Skrevet 27. april 2010 Vel, her er min mening. Er du 16 år er du i mine øyne et barn. Har du samleie kan du i prinsippet bli gravid, og da kan man spørre seg selv.. Er en seksten år gammmel jente istand til å ta vare på et barn, når hun selv er et? Neppe. Jeg kunne godt tenkt meg at den seksuelle lavalder blir 18 år, Det at du mener ingen (?) 16-åringer evner å ta seg av barn har ikke noe med saken å gjøre, da seksuell lavalder som tidligere nevnt i tråden ikke er for å hindre to 15-åringer i å ligge med hverandre, men for å stoppe 50-åringer fra å ha sex med 14-åringer.
Gjest Iah Skrevet 27. april 2010 #9 Skrevet 27. april 2010 Vel, her er min mening. Er du 16 år er du i mine øyne et barn. Har du samleie kan du i prinsippet bli gravid, og da kan man spørre seg selv.. Er en seksten år gammmel jente istand til å ta vare på et barn, når hun selv er et? Neppe. Jeg kunne godt tenkt meg at den seksuelle lavalder blir 18 år, Den seksuelle lavalderen hindrer da på ingen måte fjortisene å ha sex med hverandre. Å heve den vil ha liten til ingen effekt. Informasjon om og lett tilgjengelig prevensjon er det mest fornuftige i forhold til akkurat den problemstillingen.
Cuckold Skrevet 27. april 2010 Forfatter #10 Skrevet 27. april 2010 (endret) Vel, her er min mening. Er du 16 år er du i mine øyne et barn. Har du samleie kan du i prinsippet bli gravid, og da kan man spørre seg selv.. Er en seksten år gammmel jente istand til å ta vare på et barn, når hun selv er et? Neppe. Jeg kunne godt tenkt meg at den seksuelle lavalder blir 18 år, Jeg husker jeg støtte på folk med slike holdninger da jeg selv var 16, selv om det nok har blitt verre på de årene som har gått. Barndommen trekkes stadig lenger og lenger opp i det som tidligere ble regnet som voksen alder. Det er noe perverst ved en kultur som prøver å forlenge barndommen årevis etter den alder da mennesket i 99.9999% av tiden vi har vært på denne kloden har fått barn og blitt regnet som voksne. Endret 27. april 2010 av Cuckold
Rimmern Skrevet 28. april 2010 #11 Skrevet 28. april 2010 Man er fysisk sett, og mentalt, utmerket i stand til å føde og å ta seg av et eller flere barn når man er 16 år gammel. Faktisk er det, fysisk sett, en helt ypperlig alder for fødsel, da kroppen er helt på topp mht. restitusjon, utholdenhet o.l. Samfunnet er imidlertid ikke tilpasset dette lenger, så det vil stort sett føre til begrensninger for de fleste. Fra naturens side er det ikke noe som heter utdanning, karriére, økomoni o.l., og derfor blir det nødvendigvis et kræsj mellom biologi og samfunn/miljø her.
Ethereal Skrevet 28. april 2010 #12 Skrevet 28. april 2010 Hvem er det du snakker til her da? Kanskje forklare litt hva du mener - hvis det er noe du mener? Jeg mener; hva mener du med utsagnet "Unge har ofte en tendens til å skulle bevise at de er ansvarsfulle og moralsk oppegående ved å være hardere og mindre liberale enn de voksne"? Hvor gammel er du egentlig?
Cuckold Skrevet 28. april 2010 Forfatter #13 Skrevet 28. april 2010 Er du høy? Eller, burde vel heller spørre om hvor gammel du er. De utsagnene du kommer med om ungdom er helt på jordet, gamla Hvem er det du snakker til her da? Kanskje forklare litt hva du mener - hvis det er noe du mener? Jeg mener; hva mener du med utsagnet "Unge har ofte en tendens til å skulle bevise at de er ansvarsfulle og moralsk oppegående ved å være hardere og mindre liberale enn de voksne"? Hvor gammel er du egentlig? Jeg er nok kanskje litt eldre enn deg, er i slutten av trettiårene. Du tilhører kanskje selv gruppen vi snakker om? De jeg snakker om er altså det vi normalt regner som ungdom, ikke voksne unge, men tenåringer opp til myndighetsalder. Lar man ungdomsskoleelever lage sine egne ordensregler og fastsette sanksjoner for de som bryter dem, er det typisk at reglene blir langt strengere enn de lærerne ville satt.
Ethereal Skrevet 28. april 2010 #14 Skrevet 28. april 2010 (endret) omg dobbelpozt Endret 28. april 2010 av Ethereal
Ethereal Skrevet 28. april 2010 #15 Skrevet 28. april 2010 Jeg er nok kanskje litt eldre enn deg, er i slutten av trettiårene. Du tilhører kanskje selv gruppen vi snakker om? De jeg snakker om er altså det vi normalt regner som ungdom, ikke voksne unge, men tenåringer opp til myndighetsalder. Lar man ungdomsskoleelever lage sine egne ordensregler og fastsette sanksjoner for de som bryter dem, er det typisk at reglene blir langt strengere enn de lærerne ville satt. Jeg er 19 år, så er kanskje pittelitt over grensen? Men jeg kjenner meg hvertfall ikke igjen i det du sier. Er tross alt ikke så lenge siden jeg var 16 selv. Tror grunnene til at mange ungdom ønsker å beholde alderen på 16 år av andre grunner enn at de ønsker å virke ansvarlige. Og om ungdom ønsker å ha sex når de er under 16, så har de det, uavhengig av hva loven sier.
Cuckold Skrevet 28. april 2010 Forfatter #16 Skrevet 28. april 2010 Jeg er 19 år, så er kanskje pittelitt over grensen? Men jeg kjenner meg hvertfall ikke igjen i det du sier. Er tross alt ikke så lenge siden jeg var 16 selv. Tror grunnene til at mange ungdom ønsker å beholde alderen på 16 år av andre grunner enn at de ønsker å virke ansvarlige. Og om ungdom ønsker å ha sex når de er under 16, så har de det, uavhengig av hva loven sier. Det siste har du selvsagt rett i. Men jeg er ikke så glad i lover som baserer seg på hva flertallet synes er greit. Det vi bør spørre oss er snarere om loven også virker grei for mindretallet. Slik jeg ser det er det ingen grunn til å tro at norske ungdommer skulle være mindre modne enn svenske og danske. Den seksuelle lavalder sender et signal om hva vi mener om de unges modenhet. I USA, hvor man har en kultur som i enda større grad tvinger de unge inn i en barnerolle langt opp i voksen alder, er da også den seksuelle lavalder i enkelte stater helt oppe i 18. Den seksuelle lavalder kan ikke sees isolert, men må forstås som samfunnets syn på hvor langt barndommen strekker seg. Og da er jeg altså ikke spesielt glad og stolt over at vi har en høyere lavalder i Norge enn i resten av Skandinavia.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå