Arielle Skrevet 27. april 2010 #1 Skrevet 27. april 2010 Noen som har noen gode råd og tips til hva man bør gjøre og se i Amsterdam? Jeg og mannen skal reise på kjærestetur i Juni og være der i 4 hele dager. Uten barn!
gustav Skrevet 27. april 2010 #2 Skrevet 27. april 2010 Amsterdam er en romantisk by å være kjærester i Møtte Helten min der for 20 år siden, og har 2-3 todagerser til Adam årlig; avstikkere når vi besøker svigers, bare han og jeg.. Pub-til-pub-shopping: begynn ved Centraalstation: gå over torget men isteden for å følge flokken opp Damrak, går du litt mot høyre inn i parallellgata Niewendijk. Yngre klær og sko i alle prisklasser. Pass på å sjekke sidegatene gjennom hele handleturen, her ligger brune puber med veldig jevne mellomrom. Ender på Dam, her går du rett over plassen og fortsetter inn i Kalverstraat som er handlegate nr1, men nær sagt uutholdelig på lørdager. Halvveis i Kalverstraat svinger du av til høyre og bort på het Spui: et av byens torg med mange deilige vannhull. Deriblandt cafe Hoppe som er en av byens aller eldste puber (1670)og med sand på gulvet. Smak deg gjennom ølkartet, enkelte steder kan de skilte med opp til 120 forskjellige ølsorter, hovedsaklig nederlandske og belgiske. Tilbake inn i Kalverstraat: følger denne opp til Munttoren (til høyre for denne begynner det flytende blomstermarkedet), over plassen -se opp for trikker og mannevonde syklister- videre inn i Reguliersdwarsstraat(?) og opp mot Rembrandtsplein, som er full med utecafeer og ved fint vær gatesjonglører. På dette tidspunktet er sannsynligvis kredittkortet gått varmt og butikkene dessuten stengt, og da er det deilig med en stol og kald witbeer og slappe av og bare se på alle menneskene. Ut å spise: kan selvfølgelig gjøres over hele byen. Men i området ved Leidseplein er det gate på gate med ikke annet enn restauranter med mat fra hele verden. Du kan spise i månedvis uten å gå på samme sted for å si det slik Og kvaliteten er etter vår erfaring jevnt over bra. Bra torg for utecafeer: Leidseplein, Rembrandtsplein og Het Spui. Bydelen Jordaan har også mange koselige cafeer og puber. Ut: vel disco vet jeg ikke noe om, men the last Waterhole (live rock med forskjellige lovende band, gratis inngang, aldersgruppe ca 20-35)på Leidseplein har alltid live musikk og ofte virkelig bra. Og liker du blues er Bourbonstreet Amsterdam et godt sted å være (i en restaurantgate ved Leidseplein, gratis inngang før 22 eller 23). Spise: Febo (myntinnkast i vegg og hente ut fiskepinneliknende mat som ingen vet hva inneholder men som faktisk smaker fortreffelig godt..). Pannekaker med hva som helst på. Pommes frites/Patat (met=med majones, spesiaal=majones+ketchup). Og selvfølgelig indonesisk Rijsttafel (nederlandsk nasjonalrett). Gjør denne på en bedre restaurant, namm!! Museer: Amsterdams historiske museum (i Kalverstraat), Amstelkring museum (Church In The Attic, RedLightDistrict), Torturmuseet (ved blomstermarkedet). Rijksmuseum og Rembrandtsmuseum. Og Anne Franks huis (kun for mennesker som elsker 200 m kø). Og leie sykkel. Eller slappe av (eller høre på konsert) i Vondelpark. Høre musikk på Paradiso eller Melkweg. Drikke hvitvin på formiddagen i RedLightDistrict (eldste bydelen, med kanalhus fra 1600-1700tallet). Kjøre sightseeingbåt på kanalene. Rusle rundt i bydelen Jordaan. Eller rett og slett gå på måfå hand i hand langs kanalene, sitte ned på fortauskafeer, og bare være dere to
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. april 2010 #3 Skrevet 27. april 2010 Anbefaler denne resturanten http://www.ctaste.nl/en/8/welcome_at_ctaste/
Lyra Skrevet 29. april 2010 #4 Skrevet 29. april 2010 Åh, Amsterdam er en hærlig by, var der på en jentetur for noen år siden. Vi var på Madam Tussaud og i Anne Franks hus, og jeg anbefaler disse (særlig den siste) sterkt. Vi var der tidlig i desember, så vi slapp noe særlig kø, men kan tenke med det blir litt mer i juni. Vi var også faktisk en tur i Red Light District om kvelden. Meget spesielt å traske rundt og få saker og ting som vanligvis eg godt gjemt bak en slapp vifta opp i ansiktet, men det er moro å ha opplevd det. Få tak i et kart når dere kommer der så er byen lett å finne fram i. Amsterdam er en by man egentlig ikke trenger noe spesielt å gjøre på for å ha det moro der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå