Gjest Frisk og glad Skrevet 27. april 2010 #1 Skrevet 27. april 2010 (endret) Jeg er 173 høy, veier 89 kg og vil ned ca 15. (Jeg husker ikke lenger hvor mye jeg "burde" veie når jeg er 173 høy, men tror ikke jeg vil trives med å være stort tynnere enn 75 kg. Det vil tiden vise. Er i midten av trettiåra.) Med hensyn til vektplatåer, sykluser og andre variabler, hvor lang tid er det fornuftig å regne med å bruke på dette? Jeg vil gjøre det ved å foreta endringer jeg kan leve med videre, ikke ved å følge noen "vidunderkur". Trening jeg liker er svømming, sykling, gåturer, dans, ellipse. Endret 27. april 2010 av Frisk og glad
bergans Skrevet 27. april 2010 #2 Skrevet 27. april 2010 (endret) Så flott at du vil bli sunnere og gjøre en innsats for helsa Et fornuftig vekttap, som et resultat av endret livsstil (kosthold, fysisk aktivitet, endring av vaner og tankegang) og som du klarer å vedlikeholde over tid må være målet. Ja, det er veldig fristende med alt mulig humbug som lover deg rask vektnedgang, men det er stort sett bortkastet i penger og tid. Å minske kroppsmassen med ca 0.5 kg i uka, ca 2-3 kg per måned, er så absolutt gjennomførbart uten at du må lide av sult, strenge matrestriksjoner, pulversøppel eller sære ingredienser. Å ha som mål å nå et vekttap på 10 kg til jul, og bruke ca ett år totalt på 15 kg er en realistisk tidsperiode. Ett år vil gi litt rom for perioder når ting går tregt og alt er travelt, samtidig som du har tid på å hente deg inn igjen. Å satse på å en moderat negativ energibalanse per dag er dermed nøkkelen. Ved å spise 300-500 kcal mindre per dag, samtidig som du øker både det daglige aktivitetsnivået, samt trener mer, så er du godt på vei til en varig endring. Dette tilsvarer at du kutter ut en sjokolade per dag, og det er fullt mulig Sørg for å få opp pulsen når du trener. Trenger ikke å være blodsmak i munnen, men nok til at du i flere minutter svetter godt og er middels andpusten. Utholdenhetstrening vil gi deg det største energiforbruket, samt at du forbedrer det kardiovaskulære systemet (beskytter mot hjerte-karsykdommer). Enkel styrketrening og forbredring av kjernestyrken vil beskytte deg mot skader, forbedre holdning, gjøre deg sterkere til å klare alt i kvardagen og vedlikeholde leddenes stabilitet og funksjon. Ellers i kvardagen så tenk på alt du kan gjøre mens du gjør andre ting. Ta planken foran tv i reklamepauser, aldri ta heis, spring opp trapper, knip sammen rumpa når du sitter på bussen, støvsug med mer energi, kort sagt: bruk fantasien Håper dette hjalp litt innledningsvis ihvertfall. Lykke til Endret 27. april 2010 av bergans
Gjest Frisk og glad Skrevet 28. april 2010 #3 Skrevet 28. april 2010 Supert, takk for svar Jeg står foran større endringer som vil ommøblere hverdagene mine om kort tid uansett, så jeg vil foreløpig putte inn mer aktivitet der jeg kan og ha dette med fordelingen på tallerkenen langt fremme i hodet - mer grønt osv. Endre vanene og måten jeg tenker på i forhold til daglige vaner. Ett år virker uhorvelig lenge Rom ble ikke bygget på en dag
Gjest trude.lutt Skrevet 28. april 2010 #4 Skrevet 28. april 2010 Ting Tar Tid, iallefall hvis du vil gjøre dette på en fornuftig måte. -300 gr i uka i et år er 15 kg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå