inga:) Skrevet 26. april 2010 #1 Skrevet 26. april 2010 jeg kjøpte en mobiltelefon via nettbutikk som var en feil på. Mekanisk produksjonfeil i slidefunksjonen som gjør at telefonen var helt "løs og slarkete. Sendte inn på reklamasjon to ganger uten at de greide å fikse det. Så sendte de meg en ny og den var enda verre (de hadde nok fått inn et feilparti)... Telefonen var ubrukelig, så jeg bad om å få hevet kjøpet. Omsider fikk jeg mail om at det var i orden. Men nå har jeg fått en regning på 700 kr som jeg må betale før de vil gi meg igjen penger for telefonen, fordi de sier at telefonen er falt i verdi siden jeg kjøpte den Når de har levert meg en vare som ikke virker, de har hatt 3 muligheter til å rette feilen, men ikke greid det, er det JEG som skal lide for at telefonen er falt i verdi? Er dette riktig?????
thirteen Skrevet 26. april 2010 #3 Skrevet 26. april 2010 Det var veldig rart. Men mener at verditap ikke skal ha noe å si. Leste mye på kjøpsloven når jeg kranglet med expert om min mobil, og de bare ville gi meg halve kjøpssummen. Det er, slik jeg skjønte det, bare tull. Du skal ha tilbake samme verdi som du betalte. (mener jeg) Men nå er jeg ikke ekspert. Prøv å les kjøpsloven?
Green Lady Skrevet 26. april 2010 #4 Skrevet 26. april 2010 KJøpsloven behandler kun kjøp mellom privatpersoner og kjøp mellom bedrifter. Dette er et forbrukerkjøp, så du må se i forbrukerkjøpsloven (hovedforskjellen på disse lovene er at forbrukerkjøpsloven gir mer rettigheter til forbrukeren enn kjøpsloven gir (hvis jeg husker riktig)). Nå er det en stund siden jeg satt med lover og regler, men etter det jeg husker, og det du har fortalt, har du rett på hele kjøpesummen tilbake. Heving er heving. Det riktig at nettbutikken kan kreve erstaning for nedsatt verdi på telefonen, men så vidt jeg husker, kan dette bare tas mot tidligere salgsledd (dvs grossit eller produsent). Når du må levere inn varen for tredje gang for samme feil, har du rett til å heve.
jogular Skrevet 26. april 2010 #5 Skrevet 26. april 2010 Butikken har lov til å kreve bruksfradag når kjøpet heves. En mobil er ment til å vare vesentlig lenger enn 2 år, derfor er det 5 år som gjelder for reklamasjon. Dvs at bruksfradag de kan kreve er 20% av nypris per år. For at dette ikke skal bli ensidg så kan du kreve renter på pengene du har betalt for telefonen. Bruk www.forsinkelsesrente.no for å beregne hvor mye de skylder deg. Ett eksempel, la oss si du kjøpte en mobil for 2000 for nøyaktig 1 år siden. Butikken kan da kreve 20% verditap i denne perioden: 400 kr. Dine renter på kjøpsbeløpet er: 174 kr Butikken kan da kreve deg for 226 kr i verditap. Over tid er forskjellen mellom renter og bruksfradrag såpass liten at de fleste butikker ikke gidder bry seg. Husk at du skal ha dekket dine portoutgifter både ved tilsendelse og mottak av varen, på alle dine avhjelpsforsøk. Håper dette var til litt hjelp
miss_universum Skrevet 27. april 2010 #7 Skrevet 27. april 2010 Jeg letet etter info om dette forrige uke siden jeg måtte levere inn laptopen min til 2.gangs reparasjon og kom over dette. http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_butikk/viewNG?section=hva_har_du_krav_paring_hvis_varen_har_en_mangel#hva_har_du_krav_paring_hvis_varen_har_en_mangel
meta2 Skrevet 3. mai 2010 #8 Skrevet 3. mai 2010 Har nå et kamera inne til reperasjon. Leste på en link her at det er 5 års reklamasjon på mobiler. Min datter sin mobil ville plutselig ikke lade. Nå er det å finne kviteringen. Den er tre år gammel.
Eremitten Skrevet 3. mai 2010 #9 Skrevet 3. mai 2010 Har nå et kamera inne til reperasjon. Leste på en link her at det er 5 års reklamasjon på mobiler. Min datter sin mobil ville plutselig ikke lade. Nå er det å finne kviteringen. Den er tre år gammel. Hvis det er batteriet som er problemet så er det trolig ikke 5 års reklamasjonsrett på det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. mai 2010 #10 Skrevet 3. mai 2010 Hvis det er batteriet som er problemet så er det trolig ikke 5 års reklamasjonsrett på det. Hvorfor ikke, og kan dette begrunnes med hjemmel i lov?
Gjest strykebrett Skrevet 3. mai 2010 #11 Skrevet 3. mai 2010 Hvorfor ikke, og kan dette begrunnes med hjemmel i lov? Det er unntak for slitedeler, som batteriet regnes som.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. mai 2010 #12 Skrevet 3. mai 2010 Det er unntak for slitedeler, som batteriet regnes som. Men har du noen lovlink som "beviser" at dette er en slitedel, eller er det kun bransjen selv som sier dette? Forhandlere sier jo mye rart for å slippe unna ansvar, så at de hevder det er slitedel forundrer meg ikke så mye. :gjeiper:
Gjest strykebrett Skrevet 3. mai 2010 #13 Skrevet 3. mai 2010 (endret) Men har du noen lovlink som "beviser" at dette er en slitedel, eller er det kun bransjen selv som sier dette? Forhandlere sier jo mye rart for å slippe unna ansvar, så at de hevder det er slitedel forundrer meg ikke så mye. :gjeiper: Det er presedens for det. Hvis du googler litt rundt så finner du nok det ut. Batterier slites ut ved normalt bruk, sånn er det bare. De er ikke ment å være i 5 år slik som selve telefonen er, de er ment til å byttes ut etter de er utslitt. Det er somregel to år garanti på batterier. edit: retting Endret 3. mai 2010 av strykebrett
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. mai 2010 #14 Skrevet 3. mai 2010 Det er somregel ett år garanti på batterier. Jeg ønsker ikke å vite hvilke garantier forhandleren selv gir på batterier, jeg ønsker å vite hvilke reklamasjonsrettigheter loven gir. Når det gjelder pc-batterier er i hvert fall reklamasjonsretten to år, men når det gjelder mobilbatterier kan jeg ikke finne noen sak med presedens her. Kan du linke til en? Er nysgjerrig nå. :gjeiper:
Gjest strykebrett Skrevet 3. mai 2010 #15 Skrevet 3. mai 2010 (endret) Jeg ønsker ikke å vite hvilke garantier forhandleren selv gir på batterier, jeg ønsker å vite hvilke reklamasjonsrettigheter loven gir. Når det gjelder pc-batterier er i hvert fall reklamasjonsretten to år, men når det gjelder mobilbatterier kan jeg ikke finne noen sak med presedens her. Kan du linke til en? Er nysgjerrig nå. :gjeiper: http://forbrukerportalen.no/Artikler/2008/To%20ars%20reklamasjonsrett%20pa%20batteri Google er en fin ting. Siden PC og mobilbatterier går på samme teknologien, og mobiler vantes å bruker vesentlig mer enn PCer er det rimelig å anta at denne saken vil skaffe presedens for mobil og dersom det skulle komme opp. Endret 3. mai 2010 av strykebrett
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. mai 2010 #16 Skrevet 3. mai 2010 http://forbrukerportalen.no/Artikler/2008/To%20ars%20reklamasjonsrett%20pa%20batteri Google er en fin ting. Siden PC og mobilbatterier går på samme teknologien, og mobiler vantes å bruker vesentlig mer enn PCer er det rimelig å anta at denne saken vil skaffe presedens for mobil og dersom det skulle komme opp. Du trenger ikke være spydig, jeg har allerede sett den artikkelen og som du tydelig kan se fra mitt forrige innlegg vet jeg hva reklamasjonstid på slike batterier er. Jeg ønsker å vite tilsvarende opplysninger for mobilbatterier.
Gjest strykebrett Skrevet 3. mai 2010 #17 Skrevet 3. mai 2010 Du trenger ikke være spydig, jeg har allerede sett den artikkelen og som du tydelig kan se fra mitt forrige innlegg vet jeg hva reklamasjonstid på slike batterier er. Jeg ønsker å vite tilsvarende opplysninger for mobilbatterier. http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1141436 Her kan man lese at dersom ikke du kan bevise at du har behandlet batteriet korrekt så mister du reklamasjonsretten din i praksis etter 6md på mobilbatterier. Iom at debattantene i linken har referert til paragrafer regner jeg med det er hold i det. 2 år er jo faktisk standard reklamasjonstid om jeg ikke husker feil, mens 5 år er for produkter som mer ment å vare vesentlig lengre (hvitevarer, mobiler, møbler osv). Det er derfor lett å argumentere med at batteriet ikke er ment til å vare i 5 år med presedensen fra PC-saken i bakhånd dersom en skulle komme til en slik tvist. Tviler på at noen skulle gidde å tviste på et mobilbatteri til noen hundrelapper da, men man vet jo aldri.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. mai 2010 #18 Skrevet 3. mai 2010 Takk for link. 6mnd høres i minste laget ut, så om noen skulle ta seg bryet med å krangle om et mobilbatteri helt til høyesterett har de min fulle støtte. Grunnen til at jeg kverulerer er at jeg synes lovverket er ganske interessant, og fordi jeg misliker bransjens forsøk på å lure forbrukere. Gode eksempler på dette er når de gir garantier som er dårligere enn rettighetene loven gir. Eller når de forsøker å få deg til å tro at du har færre rettigheter enn du faktisk har. Et godt eksempel på et firma som forsøker å lure deg er dette, hentet fra Telenors nettsider: Kjøper du mobilen i Norge, har du også to års reklamasjonsrett. Innen dette dekkes også feil du selv ikke er skyld i. Tvert imot sier Forbrukerrådet at man har 5 års reklamasjon på mobiler: Du har 5 års reklamasjonsfrist ved kjøp av mobiltelefon fra butikk/yrkesselger.
Gjest strykebrett Skrevet 3. mai 2010 #19 Skrevet 3. mai 2010 Takk for link. 6mnd høres i minste laget ut, så om noen skulle ta seg bryet med å krangle om et mobilbatteri helt til høyesterett har de min fulle støtte. Grunnen til at jeg kverulerer er at jeg synes lovverket er ganske interessant, og fordi jeg misliker bransjens forsøk på å lure forbrukere. Gode eksempler på dette er når de gir garantier som er dårligere enn rettighetene loven gir. Eller når de forsøker å få deg til å tro at du har færre rettigheter enn du faktisk har. Et godt eksempel på et firma som forsøker å lure deg er dette, hentet fra Telenors nettsider: Tvert imot sier Forbrukerrådet at man har 5 års reklamasjon på mobiler: Jeg er enig med deg i det, og at en aktør som telenor kommer med direkte feilinformasjon på det måten der er helt forkastelig. Det er mye forvirring ute og går når det gjelder lovverket, da jeg jobbet i butikk var jeg ute for mange folk som trodde de har mye større rettigheter enn hva som er realiteten, så det går begge veier. Men, det lille jeg har hatt av jus på skolen sier meg i alle fall at jeg tror nok selgeren skal greie å argumentere for at forventet levetid på batteri og på selve telefonen er to forskjellige ting, i og med at dette er godkjent når det gjelder laptoper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå