Englepusen Skrevet 16. september 2003 #1 Skrevet 16. september 2003 Er det noen styrketrenings-eksperter her? Jeg har nettopp begynt med et nytt program og ifølge det skal jeg ta 3 sett med 6-8 reps chins. (henge i stang og løfte seg opp til brystet berører stangen) Men jeg trener hjemme, har benk og manualer o.l, men har ikke noe å dingle etter. Så jeg trenger forslag til en øvelse jeg kan gjøre istedet?
Gjest Petruska unplugged Skrevet 17. september 2003 #2 Skrevet 17. september 2003 Chins er en superduper øvelse for rygg og mage hvis man er sterk nok/lett nok til å utføre den. Det er du tydeligvis så hvorfor ikke kjøpe deg en dørtrapes? Så kan du utføre chins på den beste måten. Det finnes såkalte "jenteutgaver" av øvelsen men hvis du klarer ordinære chins vil ikke disse ha noen reell treningseffekt for deg. Er ikke tilhenger av å gjøre alt så lett som mulig som du skjønner...Fint for dem som ikke klarer vanlige chins selvsagt.
Englepusen Skrevet 17. september 2003 Forfatter #3 Skrevet 17. september 2003 Jeg har faktisk aldri prøvd meg på chins så jeg aner ikke om jeg får det til. :o Fant en sånn dings til 199 kr, men den må bestilles så det hadde vært greit med et alternativ.
Gjest Petruska unplugged Skrevet 17. september 2003 #4 Skrevet 17. september 2003 Oops, hvis du ikke har prøvd det før bør du kanskje finne en annen måte å gjøre øvelsen på til du får trent opp den nødvendige styrken i rygg og mage. Jeg ble faktisk litt imponert når jeg fikk inntrykk av at du klarte chins for det er krevende. men for deg som har en lett kropp vil du fort kunne trene deg opp til å mestre chins. Når du først klarer det er det en helt super basisøvelse. Siden den er såpass krevende og involverer flere store muskelgrupper gir den kjempefin treningseffekt på kort tid. Hvis du hadde hatt tilgang til en gravitronmaskin ville jeg ha anbefalt det da den kan stilles inn med vekt som gjør øvelsen tilsvarende lettere (stiller du den på f.eks. 30 kilo blir øvelsen kroppsvekta di minus 30 kilo). Mne siden du trener hjemme er jo ikke det noe alternativ.jeg har sett beskrevet måter å gjøre dem på, f.eks. at man ligger under et bord og heiser seg opp i bordenden men da tar den ikke på de musklene den er ment å skulle belaste. Da involverer du forsiden av skuldrene og litt av brystet også. Det beste ville vært om du kunne bestille en dørtrapes og avlaste noe av kroppsvekta di med en stol e.l. til du får dreis på det. Å ha sterke rygg og bukmuskler er noe vi vil ha igjen for langt inn i aldersommen og dette er en rask og effektiv måte å gjøre det på! Dette ble mye skryt men jeg har virkelig sansen for basisøvelser som gir stor uttelling også i forhold til tiden man bruker. Det går mye raskere å ta noen basisøvelser enn å kjøre separate øvelser for hver enkelt muskelgruppe. Hvis jeg kommer på et bra alternativ som du kan gjøre så lenge skal jeg si fra. Noen andre som har forslag til måter å utføre alternative chins på?
Snuppelure Skrevet 17. september 2003 #5 Skrevet 17. september 2003 Du kan henge i dørkarmen.... og det skulle vel gi samme efekt som stangen på helsestudio...
Englepusen Skrevet 17. september 2003 Forfatter #6 Skrevet 17. september 2003 Programmet mitt består av basisøvelser, trener 3 ganger i uken. Trives med det for det er effektivt og greit og tar ikke så lange tid. Når jeg begynte på SATS for 4-5 år siden fikk jeg et treningsprogram der jeg skulle trene hele kroppen hver gang. Gikk fort lei av det! Huset jeg bor i er veldig gammelt og skrøpelig så det spørs om det tåler at jeg dingler i dørkarmene 200 kr er jo ikke all verden så jeg får heller skaffe meg en sånn dings. Prøvd litt nå og kjente at det tok bra i ryggen!
Gjest Petruska unplugged Skrevet 18. september 2003 #7 Skrevet 18. september 2003 Jeg glemte visst å si at du skal holde grep med håndflatene fra deg når du skal utføre chins. Selvsagt er det ikke noe i veien for å gjøre det med håndflatene mot deg av og til, da får du jo kjørt litt biceps også! Men primært med bredt grep og håndflatene fra deg. Snuppelure: Hvordan skal man få tak på dørkarmen da? En dørtrapes er en innretning man fester i døråpningen/på dørkarmen for å kunne bruke denne til chins. Skjønner ikke hvordan du hadde tenkt at man skulle kunne henge i dørkarmen uten noe å ta tak i? Opplegget ditt høres supert ut det Englepusen, lykke til videre!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå