Gjest sol Skrevet 26. april 2010 #1 Skrevet 26. april 2010 Hva er det egentlig som gjør et forhold til et bra forhold? Hva er det som er forskjellen på et godt og dårlig ett? Noen som har noen meninger om dette?
Havbris Skrevet 26. april 2010 #2 Skrevet 26. april 2010 Hva er det egentlig som gjør et forhold til et bra forhold? Hva er det som er forskjellen på et godt og dårlig ett? Noen som har noen meninger om dette? Dette er det jo ikke noe fasitsvar på, folk er forskjellige, har forskjellig bakgrunn, lokal kultur etc. Derfor får du sikkert mange ulike svar her. Jeg kan bare snakke ut fra det 19 år lange forholdet jeg selv lever i. For oss handler det om å både akseptere og leve godt med ulikhetene, istedetfor å krangle rundt ulikhetene eller forsøke å få den andre til å bli mer lik seg selv. Vi godtar at vi er ulike, men er begge rause nok til å la den andre få være seg selv. Forutsetningen for dette er respekt for den andre som et annet menneske, med sin egen integritet og selvverdi. Den viktigste forutsetningen for å kunne være raus er jo kjærligheten til hverandre. Ingen av oss er sjalu av natur, vi er trygge, voksne mennesker begge to og ser at vi begge trenger impulser "utenfra", impulser fra jobb, hobbyer eller andre vennskap. Vi har etterhvert blitt flinke til å dyrke forholdet mer, skape opplevelser sammen. Vi har like verdigrunnlag i livet sammen, har tillit til hverandre og ser at vi bidrar på ulike måter i hverdagene. Vi har ikke noe prinsipp om 50/50 deling av alt husabeid etc, jeg hadde det i mange år, ble en sutrete og klagende kvinne som ikke likte seg selv lenger. Derfor sluttet jeg med det. Mannen min er min aller beste venn. Det finnes ingen som jeg har opplevd så mye sammen med, det er heller ingen som kjenner meg så godt som han.
Havbris Skrevet 26. april 2010 #3 Skrevet 26. april 2010 (endret) Glemte forresten å skrive at daglige, kjærlige bekreftelser på at vi er glad i hverandre, er viktig for oss. En klem, et smil, et blikk, et kjærtegn på kinnet, et håndtrykk, et kyss, en sms eller mail m.m. Alt dette er med på å sørge for at vi "holder linja" med hverandre. Og god og leken sex, selvfølgelig! Kritikk av hverandre forekommer sjelden, vi har lært oss til å ikke lete etter negavtive ting i den andre, og kan lettere glede oss over alt det som er godt. Vi har respekt for hverandres grenser. Vi slapper av og trives i fortrolighet. Det har ikke alltid vært slik, det har vært oppturer og nedturer og en samlivskrise. Da tok vi begge noen svært viktige grep i forhold til å endre på egne vaner og væremåter. Det er det smarteste vi har gjort noensinne, og det endret klimaet i forholdet radikalt. Gamle kranglemønstre er kastet ut og vi (= meg) har lært å velge hvilke kamper jeg skal gidde å kjempe. Det er befriende. Endret 26. april 2010 av Havbris
Anglofil Skrevet 27. april 2010 #4 Skrevet 27. april 2010 For meg er et bra forhold når man føler seg trygge på hverandre, man kan snakke med hverandre om det meste, det er gjensidig tillit og man tør å krangle og være uenige. I tillegg handler det om de daglige bekreftelsene som gjør en varm i hjertet og gjør at man husker hvorfor man ble sammen i utgangspunktet, og man trenger ikke å be og mase om kjærtegn og ingenting føles bedre enn å være sammen med den man er glad i etter en lang dag på jobb. Samtidig er det rom for å gjøre egne ting, at man kan være i samme rom uten å gjøre det samme - og samtidig nyte det "stille felleskapet". Jeg vet ærlig talt ikke hva et dårlig forhold er, fordi jeg aldri har vært i noe annet enn det forholdet jeg er i nå. Mvh Yvonne
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. april 2010 #5 Skrevet 27. april 2010 Hva er det egentlig som gjør et forhold til et bra forhold? Hva er det som er forskjellen på et godt og dårlig ett? Noen som har noen meninger om dette? Hva er det egentlig som gjør et forhold til et bra forhold? gi hverandre rom og tid til å dyrke egne hobbyer samt være med venner. respekter hverandre å snakk om ting som er viktig. ha kvalitetstid sammen hver uke. det å være glad i hverandre å vise det er viktig, eller bare å si det. Hva er det som er forskjellen på et godt og dårlig ett? et dårlig forhold mangler respekt, har dårlig kommunikasjon. to alt for forskjellige personer uten respekt forhverandres nødvendighet til å være alene eller med venner blir et dårlig forhold.
Stillest vann Skrevet 27. april 2010 #6 Skrevet 27. april 2010 At man ikke er redd for å snakke om vanskelige ting. Og at man husker på å snakke om de gode tingene også. At man ikke tror at man kan lese den andres tanker. Kommunikasjon. At man synes partneren er veldig sexy. At man er sånn noenlunde like frilynte sexmessig. At man er bevisst på å ikke "falle i tralten", at selv om man var kjærester i går, betyr ikke det automatisk at man er det i dag. Forhold kan ikke kjøres på automatgir. At man hevder det som er viktig for en selv. Kvinner liker ofte ikke tøffelhelter. Menn begynner ofte å kjede seg om de ikke får litt motstand. At man faktisk har tenkt over hva som er viktig for en selv. At man ikke er for like. Det blir bare kjedelig. Men man må ha respekt for ulikhetene - at man vet at det som er riktig for en selv ikke trenger å være riktig for kjæresten, og motsatt. At man innser at det man selv opplever som tegn på kjærlighet ikke trenger å være de samme tingene som andre gjør. Les om kjærlighetens fem språk (oppmuntring, gaver, tjenester, tid og berøring). Finn ut hvilke(t) "kjærlighetsspråk" kjæresten snakker - og fortell ham/henne hvilke(t) som gjelder for deg. Og sikkert hundre andre ting...
-milla j- Skrevet 28. april 2010 #7 Skrevet 28. april 2010 Vite at jeg får lov til å være meg selv sammen med ham, om jeg er teit, barnslig, kosete, tullete - vi må kunne være den vi er. Sex såklart er viktig, og det må være tid for kos og nærhet. Gode samtaler om alt mulig! Selvsagt også de tingene som er viktig å ta opp, ting som dukker opp underveis osv tas før de blir et problem. Og for meg er det viktig at vi viser at vi tar oss tid til hverandre.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. april 2010 #8 Skrevet 28. april 2010 Tja. Mye av det andre har sagt. Hobbyer ogsa...og felles verdier. Det er de sma tingene som teller mest for meg. At han kommer og gir meg en god klem hver eneste gang han kommer fra jobb, at han vekker meg fra soevne foer han drar pa jobb ved aa klappe meg pa kinnet. At han alltid gir meg en kopp te/kaffe mens jeg sitter pa sofaen eller studerer oppe... Humor er ogsa viktig..at man kan foele at man er bestevenner samtidig tror jeg er iallefall kjernen i mitt eget forhold. Jeg er meg selv, og han synes jeg er uhyre morsom, jeg synes han er uhyre morsom, og vi kan le dagen lang. Tror ogsa det med aksept for hvem man er, ikke skulle bli altfor like er viktig. Det blir derfor veldig enkelt a vaere i et forhold. Det er aldri noe problem eller stress, og det skal mye til foer det oppstar en krangel. Da vet jeg at forholdet er bra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå