Essi89 Skrevet 26. april 2010 #1 Skrevet 26. april 2010 Well.. Jeg har bodd i USA i ett år, og en av mine vertsfamilier der lagde chocolate chip cookies med meg. Har tenkt på å lage slike selv en gang, men har liksom ikke kommet så langt... Her er en oppskrift jeg har funnet: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/lokalen_pa_nett/1.223584 2 1/2 dl smør, romtemperert 2 1/2 dl (totalt) sukker og brunt sukker (50/50) 2 egg, romtemperert 1 ts vaniljeekstrakt 5 dl hvetemel 1 ts natron 1 ts salt Vel, nå har jeg hevet ut de ingrediensene som står i oppskriften som jeg Ikke har;-) Er det virkelig nødvendig med vaniljeekstrakt? Og hvorfor skal det være brunt sukker (jeg vet ikke engang forskjellen, trodde det bare var fargen)? Natron.. Er det for heving det da? Går det ann å bruke tørrgjær i moderate mengder i stedet? Dessuten: I oppskriften står det "sett deigen på en smurt stekeplate, 1 toppet teskje om gangen". I USA rullet jeg og vertsmoren min små "boller" med kakedeig som etterhvert "smeltet" flate i ovnen, men jeg tolker det ikke slik... Har jeg da kanskje feil oppskrift?? Wellwell, håper det er noen erfarne kjeks-bakere her på KG!
Shade Skrevet 26. april 2010 #2 Skrevet 26. april 2010 Jeg pleier å droppe vaniljen når jeg lager det men natron ville jeg absolutt hatt med, ser ikke helt for meg at det blir det samme med gjær (uten at jeg skal si at jeg er bombesikker på det). Når det kommer til brunt sukker så er det halve smaksopplevelsen i denne oppskriften, det er helt annerledes enn hvitt sukker i både konsistens, lukt og smak. Når det er sagt så er ikke sambo sååå glad i brunt sukker så det hender jeg bruker mer hvitt og mindre brunt i cookies oppskrifter Men ut ifra det jeg har forstått er det to måter å lage cookies på, med denne oppskriften blir deigen ganske klissete og jeg tror det kan bli ganske grisete å lage boller av den, men jeg har sett (på tv selvfølgelig!) at det går ann å lage cookies med en litt fastere deig og. Kanskje det var sånn deig dere lagde hos vertsfamilien?
Essi89 Skrevet 26. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 26. april 2010 Jeg pleier å droppe vaniljen når jeg lager det men natron ville jeg absolutt hatt med, ser ikke helt for meg at det blir det samme med gjær (uten at jeg skal si at jeg er bombesikker på det). Når det kommer til brunt sukker så er det halve smaksopplevelsen i denne oppskriften, det er helt annerledes enn hvitt sukker i både konsistens, lukt og smak. Når det er sagt så er ikke sambo sååå glad i brunt sukker så det hender jeg bruker mer hvitt og mindre brunt i cookies oppskrifter Men ut ifra det jeg har forstått er det to måter å lage cookies på, med denne oppskriften blir deigen ganske klissete og jeg tror det kan bli ganske grisete å lage boller av den, men jeg har sett (på tv selvfølgelig!) at det går ann å lage cookies med en litt fastere deig og. Kanskje det var sånn deig dere lagde hos vertsfamilien? Ja, da var det nok det! Dessverre flyttet jeg fra denne vertsfamilien så det er ikke bare å spørre etter oppskriften. Men jeg tenker at jeg skal spørre de jeg bodde hos om en oppskrift - kanskje det er en slags "universell" cookie-oppskrift som er litt fastere enn denne;-) Tusen takk for svar!
Shade Skrevet 26. april 2010 #4 Skrevet 26. april 2010 (endret) Jeg lurer på om ikke denne er mer lik den oppskriften hos vertsfamilien: http://www.detsoteliv.no/searchresults_other1gruppe.php?id=890 Har ikke prøvd den selv men det ser ut som om det blir en fast deig ut av det Edit; Men jeg ville hatt mer sjokolade i enn det som står i oppskriften Endret 26. april 2010 av Shade
Essi89 Skrevet 26. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 26. april 2010 Jeg lurer på om ikke denne er mer lik den oppskriften hos vertsfamilien: http://www.detsoteliv.no/searchresults_other1gruppe.php?id=890 Har ikke prøvd den selv men det ser ut som om det blir en fast deig ut av det Edit; Men jeg ville hatt mer sjokolade i enn det som står i oppskriften Hmm, og den oppskriften var uten natron med bakepulver, og det står bare "sukker"... Er det fordi de har brukt hvitt sukker at kjeksene var så.. Lyse? Ah, det skader vel ikke å få en "mislykket" posjon hvis det nå skulle vise seg at det ikke var den beste oppskriften
Shade Skrevet 26. april 2010 #6 Skrevet 26. april 2010 En mislykket porsjon betyr bare at man må spise den opp alene så det er jo absolutt ingen krise :gjeiper: Det er nok bare hvitt sukker i den ja
Afea Skrevet 26. april 2010 #7 Skrevet 26. april 2010 Brunt sukker er bare namm, det er som sakt tidligere her helt forskjellig fra hvitt sukker! Natron er heving som blir brukt i baking der det er "surhetsgrad" ingredienser, som f.eks sjokolade, banan, brunsukker, juice, yoghurt osv. Du kan ikke bytte det ut med gjær! Det blir helt feil! Du kan til nød bytte det med bakepulver, men det blir ikke like bra luftighet i cookiene siden du har sjokolade og brunsukker i. Vaniljeekstrakt får man knapt tak i her i Norge, jeg har funnet på Helios. Men jeg tror faktisk ikke de har lov å selge det da det er laget på metanol. Du kan selv lage ved å legge vaniljestenger på sprit, men det må ligge noen uker. Du kan erstatte det med Vaniljeessens som du får på dagligvare, men det er da kunstig. I norge er det mest vanlig å bruke vaniljesukker mens i statene bruker de vaniljeekstrakt. Du kan fint bruke vaniljesukker.
Essi89 Skrevet 1. juni 2010 Forfatter #8 Skrevet 1. juni 2010 (endret) Da har jeg endelig kommet igang, og det ble denne oppskriften: resultatet LUKTER iallfall veldig godt, så nå er jeg spent!!! =D Edit: Feil med link. Endret 1. juni 2010 av Essi89
Frøysa Skrevet 3. juni 2010 #9 Skrevet 3. juni 2010 Hei hei Jeg bruker alltid brunt sukker og litt sirup i sånne kjeks Og for at deigen skal være lettere å skjære i legger jeg deigen i kjøleskapet en halvtime/frys 10 min. Ruller sammen deigen i en lang pølse, og deler den som med et brød når den har blitt hardere Da får de også samme størrelse i ovnen, pluss at de hever litt Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå