Gjest Vito - nr to Skrevet 26. april 2010 #1 Skrevet 26. april 2010 Vi skal ha selskap for husets to lesergutter («konfirmanter», frimenighet) om et par uker. Feiringen blir litt spesiell, «reception» (åpent hus) etter dansk og amerikansk mønster på lørdag kl 1400 – 1700, et enkelt familieselskap hvor vi har invitert ti gjester etter ønske på søndag kl 1300. Påkledningen søndag er det full enighet om. Da blir det pen klassisk dress i tynn helull, dyp koksgrå, med hvit skjorte og kongeblått silkeslips med skråstriper i sølv. Mansjettknapper og slipsnål i sølv, skikkelige klassiske pensko med snøring. Med et slikt antrekk er man da uten tvil kledd både for møtet og lunsjen hjemme etterpå? (Eller tar vi feil her?) Kan si at det brukes ikke kapper under vårt «konfirmasjonsmøte», «konfirmantene» sitter heller ikke samlet, men sammen med familien. Under «reception» lørdag mener guttene det må være helt fint at de kler seg i mellomgrå bomullsbukse («chinos»-typen), lys lilla skjorte med øverste knapp åpen, dypere lilla V-genser og sorte fritidssko (alt tøy er nytt og beregnet som skoletøy utover våren/høsten). Vi er ikke umiddelbart enig… Kan si at «reception» blir av den helt uformelle typen, hvor det går i engangsservice og papirduker og hvor gjestenes påkledning i mange (de fleste?) tilfeller vil være preget hva deres forrige og/eller neste post på lørdagens program er. Så hos gjestene vil vi nok få se alt fra dress og finkjole via bunader til joggedresser, turtøy og (rene) kjeledresser. Kan også si at vårt eget tøy blir drakt og dress av kontortypen. Vi vil måtte gå litt til og fra mellom bedrift og hjemme (ett minutt å gå imellom) de to første timene, så vi må ta hensyn til det. Vår tanke er: Bør ikke guttene – det er, rent formelt, DE som er verter den dagen, invitasjonen har gått ut i deres navn – være kledd like pent som peneste gjest kan forventes? Og siden det veldig godt kan bli dress, bør også guttene selv finne dressen fram da, akkurat som dagen etterpå. Gjerne med lilla skjorte, men verken fritidssko eller manglende slips, siden det veldig godt kan dukke opp gjester med pensko og slips. De har et veldig godt egnet (polyester)slips som passer til skjorte og dress, lilla og lysegrått/gull. Vi vet også det vil komme fire – fem slektninger her som er alt annet enn glade for «reception»-løsningen. De er ganske enkelt sure fordi de føler seg snytt for en middag type «grand galla», slik de mener «det er en selvfølge at alle vettige foreldre holder for barn de er glad i, i hvert fall når de har råd til det». (Det har vi, og det vet de.) Og rasende fordi de er «holdt utenfor» på søndagen. De vil nok både møte i «grand galla» selv, og med aller største fornøyelse benytte anledningen til høylytt å kritisere det de kan finne å kritisere. Om guttene ikke er «passende kledd», blir jo det en gylden anledning for ormstungene... Guttene mener at «kritisere sønder og sammen vil de likevel, de ER sure før de kommer, og NOE de ser eller hører vil få gjennomgå uansett – så da kan de vel akkurat like godt kritisere antrekket som noe annet?» De har nok sørgelig rett i tankegangen, men det hadde jo vært bedre en slik dag om kritikken rammet noe annet enn guttene. Foreldrene deres, f eks... Guttene mener dressene først skal brukes på konfirmasjonsdagen. De er redd for at de ellers kan bli skitne «til dagen», og at det skal sette seg vond lukt i den. Ellers er de veldig redde for å være «for fine, slik at noen av gjestene synes DE er dårlig kledt». Men dressene kan da henges ut til lufting over natten, og de stiller jo i ulik skjorte de to dagene. De skal da heller ikke akkurat være i arbeid under «reception», og en kontordress – hvor man er langt mer i arbeid – kan da godt brukes flere dager på rad uten å være «skitten» om den bare luftes godt fra dag til dag. Og bør man ikke som vertskap være kledd som «peneste gjest kan forventes være kledd», og ikke som «gjestene i gjennomsnitt kan forventes være kledd»? Selv når gjestenes påkledning blir svært så skiftende? Hva sier dere andre? En annen ting, aller viktigst om det blir guttenes antrekksforslag som blir antrekket: Deres yngre søsken (jenter, 11 og 9 år, gutt 4 år) ønsker alle å bruke «festdrakter» av typen som til 17-mai. Søndag er jo det verdens mest naturlige ting, lørdag blir vel det «vel mye av det gode», om «konfirmantene» er såpass enkelt kledd som de er? Om guttene selv kler seg i «nivå skoletøy», bør ikke da også søsknene gjøre det? Bør også legges til at jentene er litt «i arbeid» den dagen, det er deres sak å anrette/sette ut tallerkener med ost/kjeks/frukt/grønnsaker/dipp. Blir ikke «festdrakt» da litt vel upraktisk? Selv om vi endelig skal rekke en vask til neste dag om katastrofen er et faktum... (Fireåringen er helt uproblematisk i så måte, han har to like av festdrakene som av så mye annet tøy.) Slik er det jo å ha tvillinger som storebrødre...) Så, alt i alt? Er «festdrakter» grei påkledning lørdag, eller bør de heller satse på sitt peneste skoletøy?
¤Pernille¤ Skrevet 26. april 2010 #2 Skrevet 26. april 2010 Jeg skumleste bare teksten nå, men utifra det jeg leste vil jeg si at jeg synes guttene helt fint kan gå i sitt forslag til tøy. Synes de er gamle nok til å selv bestemme hva de vil ha på seg. Når det i tillegg blir casual, med engangsbestikk synes jeg definitivt ikke det er deres "problem" om noen av gjestene skulle kle seg veldig pent. Dere kan jo informere gjestene om at det er casual, om dere ikke har gjort det. Så får det være opp til dem hvor pyntet de vil være! Synes du heller skal fokusere på å lage en herlig, uforglemmelig fest for guttene, i stedet for å bekymre deg over hva gjestene måtte tenke og si! Om noen skulle komme med kvasse tunger så er det de som har et problem. Lykke til
Gjest Vito - nr to Skrevet 26. april 2010 #3 Skrevet 26. april 2010 Takk for svar, Pernille! Selskapet blir veldig casual, det er helt riktig, og her får vi nok se mye ulikt. Gjestene er også grundig informert i så måte. Og skulle de vært gjest i en slik anledning, hadde vi absolutt ikke hatt noe å bemerke. Er selv opplært til at "vert/vertinne kler seg like pent som gjester med rimelighet kan tenkes å komme". At noen stiller i gallaantrekk en slik dag mener vi går utover "rimelighet", men synes heller ikke det er urimelig om noen stiller i en "hverdagsdress". Da føler vi guttene ikke gjør helt riktig når de er faktisk er verter. Det er ikke gjennomsnittet av gjestene man skal matche i et slikt tilfelle, mener vi, det er de som er penest kledd - innenfor rimelighetens grenser. Vi fokuserer på festen, og bekymrer oss slik sett ikke særlig over hva (noen) gjester måte tenke og si. Men for det ene ønsker vi heller ikke å provosere bare for å provosere, vi vil ha litt bedre grunn. For det andre vet vi jo hvordan slike tunger kan såre - dypest inne. Men Ok, foreløpig er det 1 - 0 til guttene i denne diskusjonen.
Gjest Vito - nr to Skrevet 26. april 2010 #4 Skrevet 26. april 2010 Et lite PS, Pernille: Takk for lykkeønskningen!
¤Pernille¤ Skrevet 26. april 2010 #5 Skrevet 26. april 2010 Skjønner jo at dere ikke ønsker å provosere, da hadde du ikke tenkt så grundig igjennom dette Men jeg kan virkelig ikke se at om guttene velger å kle seg i dette antrekket (som jeg synes virker veldig mye penere enn de fleste konfirmantguttene jeg kjenner ville ønsket) skal virke provoserende. Da henger man seg litt for mye opp i uviktige ting! Selv hadde jeg skikkelig "bløtekakekjole" og fikk masse kommentarer på den (hyggelige, heldigvis), men flere andre konfirmanter hadde enkle tunikaer og tights, husker jeg. Nå er dette jo et litt annet tilfelle, men poenget mitt var at når det faktisk er to unge konfirmanter som skal feires, synes jeg det er en gylden sjanse for dem å ta en slik avgjørelse selv. Dette er jo en av de store milepælene, som handler om nettopp det - å begynne å ta avgjørelser selv. Vil bare si at jeg ikke mente å være krass på noen måte, håper ikke du tok det slik!
Gjest Vito - nr to Skrevet 27. april 2010 #6 Skrevet 27. april 2010 Vil bare si at jeg ikke mente å være krass på noen måte, håper ikke du tok det slik! Neida, tok det på ingen måte som noen krass kritikk! Når jeg argumenterer er det bare for å "teste ut" holdbarheten i argumentene mine. Veldig, veldig enig i at det er guttene som skal ha siste ordet. Men vi pleier likevel diskutere saker og ting hjemme hos oss. Guttene er oppdratt til lydighet, vet de kan få en ordre, og vi vet at de da vil bøye seg for den. Men de vet også at det skal være viktige ting vi snakker om - mye viktigere ting enn dette - før de vil oppleve å faktisk få en ordre om hvordan ting skal gjøres. Man utvikler ikke selvstendighet gjennom diktatoroppdragelse! Og avgjørelser har de tatt lenge selv. Bare vent til du får "høre" om konfirmasjsgava vi planlegger til søndag. Vet nesten ikke om jeg våger å legge ut den tråden... Hyggelig å høre at du synes antrekket virker penere enn gjennomsnittet. Og litt sjokkerende også. Hos oss er dette skoleantrekk, det er det kjøpt til, og slik blir det også brukt etter konfirmasjonen. Hadde de stilt slik i forsamlingslokalet på søndag, er jeg temmelig sikker på de hadde blitt de dårligst kledde. Ser ikke for meg andre antrekk enn dress eller blå blazer + grå bukse hos guttene da. Men kanskje "normen" for påkledning den dagen er litt strengere hos oss, siden det ikke brukes kapper? Vi venter og ser om det kommer andre reaksjoner. Foreløpig 1-0 til guttene, som sagt. Vi endrer kanskje litt mht lokale for lørdag også og legger det til en låve. Det kan jo også tilsi et enklere antrekk. Men avgjørelsen tar vi til helga, og jeg skal oppdatere tråden med valget da. Takk for at du tok deg tid til å svare.
karrie Skrevet 29. april 2010 #7 Skrevet 29. april 2010 Jeg synes guttenes forslag til antrekk høres passende ut til en slik uformell samling på lørdagen. Jeg er enig i at verten normalt bør kle seg slik som peneste gjest rimeligvis kan forventes å kle seg. I et tilfelle som dette vil imidlertid gjestene kunne ha på seg så veldig mye forskjellig som du sier, og, tatt i betraktning at det blir en uformell samling, synes jeg det er tilstrekkelig at guttene har på seg noe som, isolert sett, er passende for anledningen. Og antrekket guttene selv ønsker å ha på seg høres fint ut og litt formelt selv om det ikke er "hverdagsdress" Guttene vil sikkert føle seg mer komfortable også hvis de kan gå i det de selv ønsker.
Xtra_lilje Skrevet 3. mai 2010 #8 Skrevet 3. mai 2010 Så lenge det er så uformelt som at det benyttes engangsduke og plastbestikk, så vil jeg si at guttene fint kan gå slik de ønsker. Det høres ut de har valg pent,casual tøy til en ganske avslappet sammenkomst.
Gjest Vito - nr to Skrevet 3. mai 2010 #9 Skrevet 3. mai 2010 Takk for svarene, karrie og Xtra_lilje. Ditt svar Xtra_lilje, kom litt for seint til å påvirke, vi tok avgjørelsen i middagspausen i dag, etter å ha diskutert litt med guttene pr tlf i store friminutt. Men egentlig var den vel tatt sammen i går kveld. Nå er det et par ting som er i havn. For det første har vi nå avgjort at reception lørdag ikke blir i stua/gangen, men i den gamle låven. For det andre er vi nå (veldig) enige med guttene hva gjelder lørdagens antrekk. Det blir i utgangspunktet slik de selv så for seg, men de bytter ut fritidssko med pensko, knapper skjorta og tar på seg slipset i polyester. Etter halvgått tid vurderer de så selv egen påkledning mot gjestenes. Dersom det har kommet mer enn en – to gjester i dress eller tilsvarende (utenom de få slektningene vi vet kommer i «grand galla», bare for å vise «hvordan man GJØR når man feirer konfirmasjon»), bytter de selv til antrekk som søndagen. Opplever de derimot at de inntil da ha til gode å se noen som helst gjest med slips, lar de også slipset falle selv. Uansett opptrer de begge likt, går en over i huset og skifter til dress/etterlater slipset, gjør den andre det samme umiddelbart etterpå. Hva tenker dere andre om avgjørelsen? Avgjørelsen er altså tatt, den blir neppe endret uten VELDIG gode argumenter, men det er jo både interessant og lærerikt å høre andres mening om valget for det. Søskens antrekk har vi derimot ikke avgjort noe rundt. Som nevnt i HI, ønsker de å stille i festdrakter, slike som mange barn bruker bl a på 17. mai. Vi mener at søndag er det helt ypperlig, men at det lørdag blir i overkant fint sammenlignet med «konfirmantene». Mener de da ikke bør være finere kledd enn guttene er. Når det gjelder jentene er vi også opptatt av at disse skal hjelpe en hel del til på kjøkkenet, slik at de bør være litt mer kledd med tanke på det. (Fireåringen er uproblematisk i så måte, han har jo to like festdrakter arvet fra tvillingene, og hans bidrag på kjøkkenet blir begrenset til å finne ispinner/brus til barn som kommer på besøk + bære noen skåler og termoskanner på bordet.). Så vi ser heller for oss «peneste skoletøy» (vil si bluse/skjørt, evt en sommerkjole) for jentene. Yngste er vi mer åpen for å la få kle seg i festdrakten han så inderlig ønsker, også fordi han ikke har noe «pent skoletøy» han KAN bruke. Da mener vi det blir lite praktisk forskjell på en «søndagsdress» med hvit skjorte og en festdrakt. Jentene (særlig yngste, 4. kl) ser det praktiske i å kle seg i skoletøy, men synes det blir noe urettferdig om minstemann får bruke sin festdrakt, men hun ikke sin... Alle vil uten problemer følge ordre mht til påkledning om de får en, men vi har mer sans for å diskutere fram en løsning når vi kan enn å gi ordrer i tide og utide. Slike bør, mener vi, spares til de er nødvendige, og barn lærer absolutt ikke selvstendighet og modenhet ved bare å få ordre om at «SLIK skal det gjøres!». Hvordan ser andre for seg at denne situasjonen løses best mulig?
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. mai 2010 #10 Skrevet 3. mai 2010 Kan jeg få spørre hva slags skole barna går på? Ble bare nygsgjerrig, da du stadig nevner skoleantrekk. Ellers synes jeg fremdeles at barna burde få kle seg som de har lyst, og at slektningers meninger ikke burde være med i avgjørelsen! Selv om jeg forstår at det ikke er like lett for alle å tenke sånn. Hva med å investere i et par nye kjoler til jentene? Med mindre dere har noen litt fine kjoler fra før? Tror jeg ville gjort det, og forklart dem at de må vente med festdraktene til søndagen. Ville kanskje sakt noe som "er det ikke fint å spare den til den store dagen?" Et eller annet i den duren, slik at det ble mer fristende
¤Pernille¤ Skrevet 3. mai 2010 #11 Skrevet 3. mai 2010 Jammen ble jeg anonym igjen. Var altså jeg som skrev
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. mai 2010 #12 Skrevet 3. mai 2010 Til å være så opptatt av å lære barna dine selvstendighet virker du skremmende lite selvstendig selv....
Gjest Vito - nr to Skrevet 3. mai 2010 #13 Skrevet 3. mai 2010 Jammen ble jeg anonym igjen. Var altså jeg som skrev Helt OK, alle kan være uheldige. Slektningers meninger har vi lagt fullstendig til side, derfor overses også deres eget antrekk når guttene vurderer etter halvgått tid. Vurderingen er tatt ut fra guttene og vi selv mener, og på bakgrunn av de konstruktive innspill vi har fått i saken. Og, som sagt, nå er vi helt enige her. Barna går på en helt vanlig, liten kommunal 1/10-skole. Når jeg skriver "skoletøy" er det for å skille mellom "fritidstøy". For hos oss bytter både voksne og barn tøy når dagens arbeidsdag er sluttet. Og skolen er jo barnas arbeidsplass. Derfor har vi også alltid vektlagt at de skal være penere kledd her enn når de er "hjemme og leker". Eller "hos.... og leker", for den del. Men noe mer enn det ligger altså ikke i "skoletøy". Uttrykket har jeg brukt bare for å vise "litt finere enn tøyet de vanligvis går hjemme i". Dette siste er ofte treningstøy, slikt tøy er f eks uaktuelt som skoletøy hos oss. Et par nye kjoler kunne absolutt være en tanke, så sant vi rekker det. Vi har et par timers tur til en brukbar klesbutikk. Ellers får det da bli "peneste skoletøy", som er en enkel hvit bluse + et skjørt for eldste, og en lett sommerkjole (og evt en hvit strikket jakke i bomull utenpå denne om hun synes det blir litt kaldt) for yngste. Argumentet ellers var godt, og vil bli brukt! Takk for svaret!
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. mai 2010 #14 Skrevet 3. mai 2010 Men noe mer enn det ligger altså ikke i "skoletøy". Uttrykket har jeg brukt bare for å vise "litt finere enn tøyet de vanligvis går hjemme i". Dette siste er ofte treningstøy, slikt tøy er f eks uaktuelt som skoletøy hos oss. Nå mener jeg virkelig ikke å være frekk, og jeg forstår om du blir sint, men blir barna dine mobbet? Er vel ikke mange andre enn dem som går med skjorte og pene klær på skolen? Jeg synes i hvert fall det er pussig å "forby" joggedress på skolen, da det burde være viktigere at man har det behagelig på skolebenken enn å se ut som en miniatyrvoksen... En lang skoledag føles bedre om man får gå i klær som føles godt på kroppen.
Gjest Vito - nr to Skrevet 3. mai 2010 #15 Skrevet 3. mai 2010 (endret) Nå mener jeg virkelig ikke å være frekk, og jeg forstår om du blir sint, men blir barna dine mobbet? Er vel ikke mange andre enn dem som går med skjorte og pene klær på skolen? Jeg synes i hvert fall det er pussig å "forby" joggedress på skolen, da det burde være viktigere at man har det behagelig på skolebenken enn å se ut som en miniatyrvoksen... En lang skoledag føles bedre om man får gå i klær som føles godt på kroppen. Neida, sint er det da på ingen måte grunn til å bli, men du kunne nå vedstått deg meningen med et nick? Om du selv har tro på den. Barna blir på ingen måte mobbet. Guttene er faktisk ikke alene om å holde en viss stil på skolen (og det til tross for at vi snakker om en liten skole med fire - fem elever pr årstrinn!), selv om de sikkert hører til de aller mest ordentlig kledde. Tror ikke det er påkledning som vil være snareste vei til mobbing her, dertil ses for mye forskjellig hos både barn og voksne... "Forbudet" er ellers på ingen måte vårt, vi har opplevd at barna selv setter grenser for påkledning her før vi gjør det. Og de synes selv at det er ganske viktig å være kledd som en "miniatyrvoksen" som du sier. Enten det nå er i "kontortøy" på skolen eller i kjeledress med "John Deere" på ryggen akkurat som naboen på fritida... Og hvorfor skulle de egentlig ikke det? Barn har alltid kopiert voksne etter beste evne, slikt er da medfødt hos barn. Har ellers aldri hørt noe om at klærne hos dem ikke føles gode på kroppen. Endret 3. mai 2010 av Vito - nr to
Gjest Vito - nr to Skrevet 11. mai 2010 #16 Skrevet 11. mai 2010 En kort liten oppdatering også på denne tråden før endelig og varig punktum settes for min egen del: Konfirmasjonsantrekket ble som nevnt for guttene. Den første timen kom det temmelig mye «blandet drops» påkledningsmessig, ingen med utpreget pen påkledning, og etter en time lot guttene slipset falle. En liten time senere hadde det imidlertid vist seg noen (utover slektninger vi visste ville «demonstrere») ganske så pent kledde, tydelig klar for en lørdagskveld, og guttene fant slipset igjen... De kunne ellers fortelle at de hadde fått en del skryt for sin påkledning, og svært få syrlige kommentarer, «bare der vi VISSTE de ville komme», sier de selv. Jentene havnet lørdag i sommerkjoler, minstegutten i festdrakt. Han kom visst etter hvert til at det ble temmelig varmt, så kappen/trøya forsvant ganske fort, helt på slutten så vi at vesten hadde forsvunnet også... Han ble ellers storsjarmøren for både barn og voksne: Hentet is/brus når andre barn kom, og serverte dette pent på «sølv»fat (selv for naboguttene, han «kjente dem ikke» og oppførte seg som dreven kelner den dagen ), og han fulgte nøye opp at voksne fikk noe å spise. Så han noen hadde vært der ei stund, var etter en tallerken og kom med – pent på håndflaten – sammen med sitt søteste smil og et pent lite bukk! (Et par spurte om det var HAN som lesergutten, da ble han litt flau ) Og du verden hvordan han bar på drikkemugger. Skjorta var nok ikke HELT ren til dagen var slutt, og gutten sovnet kl 1800... Søndag ble det selvsagt peneste stas på alle, dress og festdrakter. Det var to prydelige lesergutter som kom til møtet men verken mer eller mindre prydelige enn de andre. Skikk og bruk her er nå engang at den dagen stiller man i bunad eller mørk dress.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå