Gå til innhold

Er dette ufint?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lar meg fasinere av holdningene til Vito - nr to.

Jeg personlig husker ikke alt fra mine religionstimer. De fleste har vel hull fra sin skolegang - eller er det slik at alle kan algebra, arvelære og sidemålsgrammatikk på rams enda?

Og innlegget du reagerte på fra anonym bruker (for øvrig har du vel forstått at alle er anonyme her og flere også opererer med flere nick?) roste faktisk guttene dine og kom med et uskyldig spørsmål. Jeg fatter ikke at du ble så provosert over dette.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

ts er virkelig noe for seg selv. desverre klarer jeg ikke å ta personen serøs. er det mulig å være mere arogant!!

hun/han klager på noen anonymiserer seg, men selv vil hun/han ikke fortelle vilken relgion han/hun tilhører..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

ts er virkelig noe for seg selv. desverre klarer jeg ikke å ta personen serøs. er det mulig å være mere arogant!!

hun/han klager på noen anonymiserer seg, men selv vil hun/han ikke fortelle vilken relgion han/hun tilhører..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Litt av noen gutter! Litt av et arrangement! Er dere mormonere?

Og innlegget du reagerte på fra anonym bruker (for øvrig har du vel forstått at alle er anonyme her og flere også opererer med flere nick?) roste faktisk guttene dine og kom med et uskyldig spørsmål. Jeg fatter ikke at du ble så provosert over dette.

Innlegget kan faktisk misforståes. Jeg leste det også som kritisk. Det hadde gjort seg med et utrykksikon i posten for å klargjøre hva innlegger faktisk mente. Det skrevne ord kan ofte misforståes, og derfor er det greit å slenge på noen ikoner for å unngå misforståelser.

Jeg ville nok ha valgt en mindre aggresiv tilnærming til posten enn TS valgte, men nå er vi alle forskjellige, og det kan også være at TS har fått mye pes rundt sitt relgiøse standpunkt og derfor overreagerer.

Skrevet (endret)

Nå skrev jeg vel ikke at det ER (min utheving) fordomsfullt å anta at vi er mormonere. Om jeg gjorde det, beklager jeg. Derimot kan jeg bare bekrefte at en holdning hvor "alt utenfor DNK ("statskirken") og med kristennavn = mormonere/Jehovas vitner" oppfatter jeg som veldig fordomsfull. Mulig jeg er farget av bosted og bakgrunn her, men jeg forventer faktisk at oppegående voksne har et visst kjennskap til baptister, metodister, katolikker, "bedehuskristendom", pinsevenner, DFEF (ofte kalt "frie venner"), Frelsesarmeen, Frikirken, Misjonsforbundet - og Jehovas vitner/mormonere. Selvsagt ikke alle detaljer, men hva som skiller dem fra DNK, i praksis og gjerne (i veldig grove trekk) i lære. Trodde faktisk det var skolepensum i det faget som het "kristendomsKUNNSKAP" da jeg gikk på skolen og "RLE" nå. Og jeg forventer at folk som skriver klarte noe mer enn "Lg" i karakter - også i kristendomskunnskap/KRL/RLE under sin skolegang. Evt at de har oppdatert seg på det de gikk glipp av i ungdomsskolen senere i livet.

Jeg (og sikkert flere) hadde kristendomskunnskap for nesten 20 år siden. Jeg kan forøvrig ikke huske at vi lærte alt om baptister, metodister osv da uansett. Likevel er jeg ganske godt bevandret i hva de forskjellige kirkesamfunnene står for. Det betyr likevel ikke at jeg vet alt.

Det er helt ok å ikke ville svare på spørsmål, men måten du svarer folk påer ufin.

Endret av Het Potet
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi to, jeg synes du bør åpne hjertet ditt for alle mennesker, også de som er anonyme og hyggelige. Hva skjedde med å elske sin neste? Og sier ikke bibelen noe om tilgivelse? :(

Skrevet

Jeg har ikke lest alt her - det må jeg innrømme.

Men jeg kan se for meg: Spør en om "hva het den der organisasjonen dere pratet om igjen?" så kan dere heller gripe sjansen og si litt høyere at "Om noen lurer på noe ang organisasjonen vi har ønsket gaver til, så kom og spørr en av oss!" og så da dele ut lapper til alle som spør. Å ha en lapp med all info på er kanskje lettere å holde styr på enn å muntlig ha fått en beskjed.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bare få påpeket at i den norske grunnskolen lærer man om de største trossamfunnene utenfor DNK, det vil i hovedsak si jødene, muslimene, pinsevennene, jehovas vitner, buddhister og hinduister. Det fleste andre blir bare så vidt nevnt eller ikke omtalt i det hele tatt.

Skrevet

Glad jeg ikke er bedt.

Skrevet

Glad jeg ikke er bedt.

:ler:

Gjest Vilma
Skrevet

Glad jeg ikke er bedt.

Det kunne jo blitt koselig. Først får du et brev der det står at de blir fornærmet for gaver, så ringer de får å si at du kan sette inn penger til menigheten. Når du kommer løper de etter deg med lapper med kontonummer, mens de er frekke mot deg siden de synes du virker for anonym.

Skrevet

jeg kan i grunnen forstå ønsket om å ikke gå heøt nøuyaktig inn på hvilket religiøst samfunn man tilhører. det er i utgangspunktet ganske privat.religion ER privat, det berører det aller innerste av oss, og er med på å forme våre tanker og følelser og på en måte filtrerer vårt syn på hverdagen. Og om man da i tillegg til hører et samfunn som er så lite at ved skrive navnet ikke lenger er direkte anonym, men gir muligheten til å bli oppsporet, jkan jeg godt forstå TS. Men jeg forstår også de som er nysgjerrige. Vi lærer ikke noe om disse små private trossamfunnene i norsk livssyns undervisning, de største av dem nevnes som en parantes, nesten som en kuriositet. De andre forbigås i stillhett. For ikke å snakke om at det glemmet å nevnet at det finnes tilsvarende avskygninger av sekter eller hva man skal kalle det innen andre religioner. Vi blir fortalt om islam at det funnes sunni og shia. Hvor mange blir fortalt om amadia.(muligens feilskrevet) muslimene) som muslimene selv beskriver som islams svar på pinsemenigheten, og som dy ytterliggående inne sunni og shia anser som ikke en gang å være muslimer?

den norske livsynsundervisningen er på sitt beste heller slett, på sitt værste er den gjerne rent forskynnende for statsirke eller hva nå lærer måtte tilhøre, og bidrar overhode ikke til å gi elevene evne til å vurdere og velge selv hva som er riktig for dem.

Jeg er nok over middels interessert i reliogion, jeg synes det er uhyre spennende med hva som former oss og vårt moralsyn og til hvem vi er. Jeg tilhører selv ikke statskirken, eller noe annet samfunn, jeg har min eget forskudde lille livsyn, og forventer respekt for det, på samme måte som jeg repekterer andres livvsyn.

Tråden her har dessvere vært preget av hårsårhet fra alle, og at alle velger å ta ting i værste mening, det er synd, det kunne blitt en spennende diskusjon ellers...

Skrevet

Diskusjonen gjelder jo ikke hvilket verdivalg man tar, være seg kristen eller ikke.

Den gjelder en praktisk gjennomføring av en slags konfirmasjonsfest og gaver i den anledning.

Skrevet

Diskusjonen gjelder jo ikke hvilket verdivalg man tar, være seg kristen eller ikke.

Den gjelder en praktisk gjennomføring av en slags konfirmasjonsfest og gaver i den anledning.

Det er sant, men når ei kom en positiv tilbakemelding hvor hun synes at ts sine sønner høres ut som noen fantastiske gutter og så lurte hun på hvilket trossamfunn de hørte til, så trenger ikke ts svare som hun svarte. Hun kunne sagt tusen takk for komplimentet angående sønnene sine og så kunne hun svart høfflig og si at hun ikke ønsker å legge ut masse detaljer om hva hun tror på med en hyggelig begrunnelse.

Jeg skal innrømme at jeg er veldig interessert i å høre om hennes tro og hvilket "samfunn" hun er med i. Ikke for å være fordomsfull o.l mot henne, men for å lære. Jeg kan faktisk svært lite om de forskjellige samfunnene vi har i Norge. Og hvis en skal begrunne sine svar med at vi kun viser fordommer mot henne så bør hun iallefall lære oss om hva hun tror på og slikt, kunnskap og informasjon gjør at fordommene folk sitter inne med forsvinner.

Gjest Iril
Skrevet

Det kunne jo blitt koselig. Først får du et brev der det står at de blir fornærmet for gaver, så ringer de får å si at du kan sette inn penger til menigheten. Når du kommer løper de etter deg med lapper med kontonummer, mens de er frekke mot deg siden de synes du virker for anonym.

:ler:

Gjest Iril
Skrevet

(Kan si at det av masseposten» med informasjon om arrangementet sendt slektninger og venner vi/de hadde e-postadresse til gikk fram at «gaver til oss vil vi oppfatte som direkte sårende, men insisterer du/dere på å gi ei gave, gi da gjerne et bidrag til ...... (foreningsnavn, kontonr) etter samlingen, og merk bidraget med.» (prosjektkodenr).

Akkurat denne formuleringen var jo langt over grensen for alle mulige former for uhøflighet. Vet nesten ikke om jeg tror deg når du sier dette er sendt ut i en massepost. :hakeslepp:

Skrevet

SÅRENDE med en gave ,men det er greit å gi til en forening kanskje ikke alle gjestene har lyst å støtte?? jadda :fnise:

Skrevet

jeg er fullstendig klar over at denne diskusjonen i UTGANSGSPUNKTET dreide seg om hvorvidt det var greit legge ut lapper med de sakene man ønsket støtte til under konfirmasjonsmottagelsen, men den har jo alerede snudd seg ganske kraftig vekk fra utganspunktet da...

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Bare en kort kommentar fra meg, siden jeg ser det strømmer inn innlegg her...

Vi har avgjort i saken, og jeg har forlatt tråden. Derfor har jeg heller ikke lest noen innlegg siden sist jeg skrev i denne tråden. Diskuter gjerne, men jeg er altså ikke til stede i diskusjonen, saken er avgjort fra vår side, og ingen har derfor grunn til å forvente svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...