Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har strevd med overvekt lenge, men nå har jeg endelig funnet et opplegg som funker. Denne dietten startet med ti dagers faste i forveien. 2 liter vann, 300 kcal og halvannen time trim hver dag.

- Null pasta, ris, poteter, mel og brød i alle former.

- Null overflødig fett, som smør, olje, majones, remulade, sauser osv

- Null sukker annet enn det som finnes naturlig i maten, frukt f.eks, men jeg spiser ca. en Nutrilett bar hver dag til frokost når søtsuget er som verst.

- Lite salt

Trim og søvn

- 1 1/2 - 2 timer trim 6 dg i uka. Svømmer i tillegg 1000 m i uka.

- 8 timer søvn. Sover mer og bedre nå.

Dette spiser jeg:

- Kylling i naturellvarianter, (grillkylling som jeg deler i fire, filet og stimler)

- Mager fisk i naturellform, crabsticks og fiskekaker, men ikke fiskepudding, fiskepinner, panetter eller fløtepudding

- Krabbe og annen sjømat

- 1 Nutrilettbar om dagen

- 3-4 frukter om dagen

- Cottage Cheese og Skyr

- 1 glass Biola om dagen

- Lager kabaret av reker og amerikablanding

- Supper med råkost i

- Mye råkost, særlig salat, tomat, sopp og gulrøtter

Tar i tillegg 1 ss flytende tran og drikker 1 1/2 l vann om dagen eller litt mer. Spiser ca. annenhver til tredje hver time, fem måltider og to fruktmåltider. Daglig kaloriinntak varierer mellom 1200-1400 kcal.

Jeg har ikke samvittighet til en dag med utskeielser, men en dag i uka trener jeg ikke. :)

Sliter med forferdelige magesmerter på dagen. Nå har jeg holdt på i tre uker og gått ned 3 kg. Det er fint å se at klærne blir større, men sliter med luft i magen og veldig "varierende" toalettbesøk. Opplever også tidvis krampeaktige smerter i magen, som ikke er kvalme, men som om magesekken har puls :O Hva er det, egentlig? Gjør jeg noe feil?

Takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne dietten startet med ti dagers faste i forveien. 2 liter vann, 300 kcal og halvannen time trim hver dag.

:hakeslepp: Jeg har/hadde spiseforstyrrelser, og dette er sånn jeg levde på den tiden jeg var sykest.

Du spørs om du gjør noe galt. Ja, hele dietten er gal, skjønner veldig godt at du har vondt i magen. Vil du ødelegge kroppen din må du jo gjerne fortsette, men for din del håper jeg virkelig du tar til fornuft.

3 kg på 3 uker er heller ingen magisk vektnedgang, og det klarer du fint med et helt normalt kosthold der behovet for næringsstoffer, vitaminer og mineraler blir dekket.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det noe spesielt du føler deg uggen i magen av, som feks skyr eller biola? Biola inneholder mye sukker, og jeg personlig reagerer dårlig på slike melkeprodukter, og matprodukter med kunstig sukker i.

Kansje er det noe du spiser du ikke helt toler, for da sier magen ifra.

Skrevet

Har spist skyr og biola lenge før denne slankekuren. er bare nysgjerrig på det her med råkost :)

Gjest Nanne70
Skrevet

Jeg lurer på om du kanskje får i deg for lite fiber, slik at tarmene får for lite å jobbe med. Bortsett fra gulrøtter og kanskje noe av frukten, er det ingen av de matvarene du nevner som er spesielt fiberrike. 3-4 frukter om dagen er dessuten ganske mye, så det kan jo også ha noe med saken å gjøre. Nutrilettbarer er forresten fulle av tilsetningsstoffer, mange kan reagere på det. Har selv blitt "oppblåst" i magen de få gangene jeg har spist nutrilettbarer som erstatning for sjokolade.

Skrevet (endret)

Lite fiber, mye sukker. I tillegg er det mange som reagerer på søtningsstoffet i Skyr, det er ganske mye av det i dem.

Endret av Iril
Gjest AnonymBruker
Skrevet

:hakeslepp: Jeg har/hadde spiseforstyrrelser, og dette er sånn jeg levde på den tiden jeg var sykest.

Daglig kaloriinntak varierer mellom 1200-1400 kcal.

Skrevet

Nå siterte jeg faktisk det med 10 dagers faste da, da var det selvsagt det jeg mente. :gjeiper:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er visst flere som har spurt Q-meieriene om mengden av aspartam i skyr, uten å få noe svar. Meg selv inkludert, jeg nevnte tilogmed at jeg reagerer på aspartam i emailen til dem, men det var visst ikke viktig. ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nå siterte jeg faktisk det med 10 dagers faste da, da var det selvsagt det jeg mente. :gjeiper:

Det er flere som gjør ting som faste/juicefaste/suppedietter ol. for å få en "kickstart" på vektnedgang. Ikke at jeg selv mener det er fornuftig, sier bare at det ikke nødvendigvis ligger syke tanker eller følelser bak det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det at noen faktisk tror det har noe for seg å leve på 300 kcal i over ei uke, er sykt i mine øyne, men du må jo mene hva du vil om det.

Skrevet

Jeg fastet i de dagene mest for å gi selvtilliten et lite dytt, og det hjalp - det var aldri ment at det var sånn det skulle være for bestandig, heller kommer jeg ikke her og anbefaler det for noen andre. Men har bestemt meg for å kutte ut skyr, og erstatte biola aprikos med biola naturell. Tror noen at det hjelper?

problemet med fiber er at alle matvarer det er fiber i er fulle av karbohydrater, og karbokutt er det eneste som hjelper vekten ned. Kan noen anbefale et tilskudd? Takk.

Skrevet

Jeg har strevd med overvekt lenge, men nå har jeg endelig funnet et opplegg som funker. Denne dietten startet med ti dagers faste i forveien. 2 liter vann, 300 kcal og halvannen time trim hver dag.

- Null pasta, ris, poteter, mel og brød i alle former.

- Null overflødig fett, som smør, olje, majones, remulade, sauser osv

- Null sukker annet enn det som finnes naturlig i maten, frukt f.eks, men jeg spiser ca. en Nutrilett bar hver dag til frokost når søtsuget er som verst.

- Lite salt

Trim og søvn

- 1 1/2 - 2 timer trim 6 dg i uka. Svømmer i tillegg 1000 m i uka.

- 8 timer søvn. Sover mer og bedre nå.

Dette spiser jeg:

- Kylling i naturellvarianter, (grillkylling som jeg deler i fire, filet og stimler)

- Mager fisk i naturellform, crabsticks og fiskekaker, men ikke fiskepudding, fiskepinner, panetter eller fløtepudding

- Krabbe og annen sjømat

- 1 Nutrilettbar om dagen

- 3-4 frukter om dagen

- Cottage Cheese og Skyr

- 1 glass Biola om dagen

- Lager kabaret av reker og amerikablanding

- Supper med råkost i

- Mye råkost, særlig salat, tomat, sopp og gulrøtter

Tar i tillegg 1 ss flytende tran og drikker 1 1/2 l vann om dagen eller litt mer. Spiser ca. annenhver til tredje hver time, fem måltider og to fruktmåltider. Daglig kaloriinntak varierer mellom 1200-1400 kcal.

Jeg har ikke samvittighet til en dag med utskeielser, men en dag i uka trener jeg ikke. :)

Sliter med forferdelige magesmerter på dagen. Nå har jeg holdt på i tre uker og gått ned 3 kg. Det er fint å se at klærne blir større, men sliter med luft i magen og veldig "varierende" toalettbesøk. Opplever også tidvis krampeaktige smerter i magen, som ikke er kvalme, men som om magesekken har puls :O Hva er det, egentlig? Gjør jeg noe feil?

Som en annen innsender sa: Absolutt alt dette er helt feil.

Du spiser syyyyykt lite, og kroppen din går i dvalemodus. Du innledet med ti dager faste sa du? Da tror kroppen at det er mangel på mat, og skrur ned forbrenningen, og begynner å bryte ned muskler for å omdanne proteinene til energi. Når du får mindre muskelmasse får du dårligere forbrenning.

Et godt råd: Slutt med dette idiotopplegge på flekken. Du kan nok ikke begynne å spise normale mengder mat med en gang etter å ha vært på dette idiotopplegget en stund, men spis vanlig mat til du kjenner deg passe mett. Etterhvert vil kroppen skjønne at det ikke er magre tider, og forbrenningen skrus tilbake til det normale igjen.

Skrevet (endret)

problemet med fiber er at alle matvarer det er fiber i er fulle av karbohydrater, og karbokutt er det eneste som hjelper vekten ned. Kan noen anbefale et tilskudd? Takk.

Ja... kjøp Hi-maize. Rør i et glass juice, eller glass vann. 31g karbohydrater pr 100g, men holder med en teskje hi-maize i f.eks to dl vann.

Ville fått i meg f.eks selolje eller udos choice olje, så kosten din får litt mer fett.

Endret av Frk Snasen
Skrevet (endret)

Min utheving: JA!

Du har gjort mange feil, og den fasten kan jeg ikke beskrive som noe annet enn tarmtortur. Hadde jeg vært din kropp så hadde jeg blitt fly forbandikum, og ikke skjønt hvorfor jeg ble straffet med opp mot null mat, men kun vann ispedd med hard trening. Skjønner godt at mage-tarmsystemet gjør opprør, og det burde ha vært kriminelt å få folk til å gå på slike "dietter".

Du spiser også svært lite ufordøyelig fiber, selv om inntaket ditt av frukt og litt grønt er fornuftig nok i seg selv. Sopp, tomat og salat inneholder for det meste vann, vitaminer, mineraler, men lite kostfiber relativt til masse. Gulrøtter er en ypperlig kilde til fordøyelig fiber, men hvis du skreller dem så mister du alt det gode og nyttige som stort sett ligger rett under skallet. Mengden ufordøyelig fiber går drastsk ned. Gulrøtter er mye sunnere hvis du enten spiser dem rå med skallet på, eller koker/damper dem med minimalt vann i større biter (fortsatt med skallet på). Velg i tillegg grønnsaker som søtpotet, erter, løk i alle varianter, bønner, brokkoli, purre, asparges, bare for å nevne noen. Det er mer kostfiber jo mer intakt varen er, og jo mer skall den har relativ til masse. F.eks er cherrytomater et bedre alternativ enn store tomater, det samme med kantarell og shiitake over portobellosopp.

Har ingenting imot at folk kutter ut fint kveitemjøl, pasta og kvit ris til fordel for noe mer protein og sunt fett, men for tarmenes skyld og glykogenets skyld, erstatt noe av det med helkorn, fullkorn, kikerter, bønner, linser, rug, spelt, byggryn, quinoa, brun ris, søtpoteter, bulgurhvete, havre og en lang liste videre. Da gir du tarmene noe å jobbe med, du sikrer en sunn peristalsis, føde til bakteriekoloniene som fermenterer mat i tykktarm (og produserer uhyre vikitige SCFAs), du får noe som fyller godt, gir deg langvarig energi, og du nærmer deg et mer fornuftig kosthold.

Start dagen med en god musli, toppet med tørka frukt, frisk frukt eller nøtteblanding, spis havregrøt, rugbrød, grove knekkebrød, ja, hummus for den saks skyld, men ett eller annet som vil stabilisere magen og gi tarmene litt bulk å jobbe med. Synes også at du trener for mye, med fokus på kvantitet i antall timer, istedenfor kvaliteten på treningen. To hele kviledagar per uke er ideelt, men dette innebærer at du alltid bibeholder et generelt høyt aktivitetsnivå i det daglige (heis er forbudt, ta sykkel eller gå overalt istedenfor bil o.l.). Når fokuset kun blir på at du må ha to timer trening per dag (som er det en profesjonell fotballspiller legger opp til), så kn det svært lett bli for mye, spesielt i startfasen. For oss vanlige som ikke bygger opp kroppen til toppidrett, så blir det fort en oppskrift på overbelastning, tap av motivasjon, tvangstanker ift til treningsmengde, økt risiko for skader og lite tid til andre verdifulle aktiviteter.

Tenk variert trening, enten ute eller inne, benytt de rundt deg som har trent en stund, spør de på treningssenteret, og LES litt om hvordan kroppen fungerer, både ernæringsmessig og fysiologisk. De som har satt opp denne fastekuren med påfølgende kosthold har garantert ikke gjort heimeleksa si med tanke på å åpne fysiologiboka.

Endret av bergans
Skrevet

Takker for gode tips - jeg trenger dem. Har kjøpt vitamineral i dag og skal på apoteket i morgen og skaffe en sånn boks med benefiber :)

Skrevet

Takker for gode tips - jeg trenger dem. Har kjøpt vitamineral i dag og skal på apoteket i morgen og skaffe en sånn boks med benefiber :)

Det du trenger er ikke vitaminpiller eller fiber i pulverform, du trenger å spise normale mengder med normal sunn mat, inkludert en del helkornprodukter slik at du får langsomme karbohydrater og fiber.

Du har gjort noe ufattelig dumt mot kroppen din i flere uker nå, for ditt eget beste bør du slutte med en gang. Dette opplegget høres ut som noe en spiseforstyrret person ville ha begynt med.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvor du får informasjon om kostholdet ditt fra? Du har drukket biola med masse sukker, men er skeptisk til grønnsaker, grovt brød o.l med en helt annen type karbohydrater, det rimer ikke helt for meg :) Dessuten er det vel en god del stivelse i fiskekaker hvis de ikke er hjemmelagde, det er også karbohydrater.

Ville hørt på rådene til bergans. Hvis det ikke er nok i forhold til å gå ned i vekt bør du skaffe deg mye kunnskap om hva som faktisk er et effektivt lavkarbokosthold og/eller følge et anerkjent opplegg/diett, ikke starte med noe du "tror" er lavkarbo, men i praksis er et veldig ubalansert kosthold.

Skrevet

Når det gjelder Biola har det vært snakk om et lite glass - maks halvannen desiliter etter frokost og fordi det hjelper mot diare, som er et problem. Jeg har kuttet sukkerinntaket med ca 75%, inkludert godterier og sånt. Jeg tør ganske enkelt ikke å spise det. Når det gjelder karbohydrater så gjelder det egentlig minst mulig brød, pasta, ris og poteter. Jeg er faktisk redd for dem. Jeg spiser ikke fiskekaker hver dag, men dem av og til for å variere fiskemåltider. Er ikke skeptisk til grønnsaker. Frukt og grønnsaker utgjør en diger prosent av det jeg spiser.

Men det er sant som bergans sier - har gått igjennom kjøleskapet og mye av maten der er lite næringstett, og mye av det er bare for å fylle magen. Men jeg ser at det funker og alle rundt meg sier at jeg ser tynnere ut, og det skal bli spennende i morgen og se hvordan det ligger an. Har liksom ikke lyst til å kaste vrak på at syv års overvekt endelig finner det for godt å rikke på seg. Det er vanskelig.

Skrevet (endret)

Når det gjelder karbohydrater så gjelder det egentlig minst mulig brød, pasta, ris og poteter. Jeg er faktisk redd for dem.

En helt ubegrunnet og tullete redsel. Det er noen ytters få mennesker som har en genetisk tilstand der de får en ruslignende reaksjon av karbohydrater og helst bør kutte dem ut totalt for å fungere normalt, men for de aller aller fleste mennesker er det ikke bare greit, men også gunstig å få 40-50% av energien fra karbohydrater. Du må bare huske på at det er forskjell på å spise rent sukker og å spise havregrøt.

Har liksom ikke lyst til å kaste vrak på at syv års overvekt endelig finner det for godt å rikke på seg. Det er vanskelig.

Og hvor lenge tror du at du klarer å holde deg til dette opplegget, når du får så store problemer med magen og tarmene? Det er ikke for ingenting at mantraet til alle fagpersoner er: Endre livsstilen varig til mer mosjon og spise mindre, spise sunnere og gå ned sakte men sikkert. Å sette kroppen på ti dagers faste er utelukkende dumt.

Endret av Lance

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...