Gå til innhold

Hjelp! Jeg roter med økonomien og vil ha kontroll.

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Innrømmer det gjerne. Jeg har en rotete økonomi. Dvs at jeg ikke har kontroll over regninger, hva som er betalt, papirer ligger flere steder,roter med hva som er betalt og hva som er ikke..., har ikke oversikt over kontoene mine, og glemmer å betale regninger. Altså kaos til tider. Så kan det hende at ting går til innkasso noen ganger i året, når jeg som nevnt har "glemt" eller rettere sagt utsatt å betale regninger som jeg i utgangspunktet har penger til. Dette blir jo fort dyrt også, med purregebyr og innkassosalær.

(Dette handler ikke om overforbruk, jeg lever nøkternt og har absoulutt ingen dyre vaner, er faktisk veldig økonomisk når det gjelder innkjøp og når jeg handler klær osv en sjelden gang. Jeg følger sifo.no sitt budsjett over hva man skal leve for pr mnd osv..)

Jeg tenkte å starte denne tråden for å få gode råd hos dere som har kontroll på økonominen. For meg handler det mest om å være organisert og skjønne hvordan jeg skal legge av penger til regninger som ikke betales hver mnd.

Jeg er ikke et "luksusfellen" kasus, men heller en rotekopp. I dag har jeg betalt en masse regninger og det føles bra. Men nå trenger jeg råd.

Jeg vil være ansvaarlig og bli organsiert og ha jernkontroll over ønonominen min!

Håper å høre fra dere med gode råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avtalegiro, da slipper du problemet med at du glemmer å betale regninger. Eventuelt kan du ha en eller to faste dager i måneden hvor du skal betale regninger. Rutiner, rett og slett.

Skrevet

Jeg har fast trekk til ting som er store utgifter noen ganger i året, slik at jeg sparer opp i tide. Lånekassekonto f.eks.

Så har jeg lagt meg til vanen å betale regninger når jeg får dem, og ikke når de forfaller (for da glemmer jeg fort å gjøre det i tide og tror jeg har penger jeg egentlig ikke har.) Jeg forandrer rett og slett forfallsdatoen. Det hjelper meg som også er et rotehode og ofte utsetter regningsbetalingen.

Skrevet

Jeg tok fatt i dette problemet for noen år siden. Tok ALLE regninger og papirer fram på bordet. La dem i bunker etter dato eller prioritering.

Kjøpte en tykk mappe med sånne sideskillere eller hva det heter. Skrev navn på indexen fremst, feks Ubetalte regninger viktige, ubet regn, betalte regn, lån, husleie osv.

Etter det har jeg full kontroll over ting og har blitt kvitt masse som bare ballet på seg. Laget avtaler på dem jeg strevde med, har avtale giro.

Skrevet

Jeg ville gått gjennom nettbanken min og satt opp en oversikt over alle faste utgifter. For oss er det huslån, telefon, bilavgift, bompenger, barnehage, sfo, fellesutgifter, forsikring osv. Da jeg gjorde dette rundet jeg alle beløp oppover til nærmeste 500,-. Jeg satte alt opp i et regneark, men det kan også gjøres på papiret. Jeg regnet sammen totalsummen og delte denne på 12. Da visste jeg hva jeg måtte sette av per måned for å dekke alle faste utgifter. Deretter opprettet vi en egen konto hvor vi fast overfører riktig beløp. Etterhvert som regningene har kommet har jeg fått flest mulige over på avtalegiro, og det er nå få regninger jeg trenger å legge inn. Og vips hadde vi god oversikt over økonomien vår.

Skrevet

Ser du har fått mange gode råd, men forteller deg forde om hvordan vi, rotekopper selv, gjør det:)

Når brev kommer blir de med enn gang hengt opp på ei tavle vi har på kjøkkenet. Vi prøver å bestandig åpne post med EN gang, og henge opp regninger, møteinnkallelser, osv med EN gang!

Så har vi en/to ganger i mnd hvor vi betaler regninger, den dagen vi får lønning. Og da blir alle regninger betalt, uavhengig av forfallsdato.

Vi har kun avtalegiro på en ting, og det er forsikringer som blir trekt en gang i mnd. Vi liker ikke å ha avtalegiro forde det bl.a er så lett å glemme at på *denne* datoen blir det trekt så og så mye.

Når regninger er betalt blir disse satt inn i en perm, og når kvitteringa kommer fra banken så blir disse stifta sammen med tilhørende regning.

Altså ikke veldig avanserte greier, og som er ganske lette å få til en rutine på:)

Gjest Mahareth
Skrevet

Vi har et veldig enkelt system. All post åpnes når den hentes, og regninger settes inn i en perm. Har ikke noe system over hva som er viktigere enn annet e.l. Når lønninga kommer betales alle regninger, uansett forfallsdato. Etter at regninga er betalt skriver vi på dato og signerer på den, og setter den i betalte regninger-seksjonen i permen. Da har vi kontroll for oss selv, og skulle det komme et problem med det så er det enkelt å finne det igjen i nettbanken.

Vi har også avtalegiro på flere ting, som telefon og forsikringer. Vi vet når de kommer og hvor mye de er på, og jeg er ihvertfall flink til å se over forfallsmappa når jeg er i nettbanken.

Faste trekk til sparekonto, regningskonto og liknende på lønningsdag er også fornuftig ;)

Støtter forslaget om å sette opp et årsbudsjett og sette av en fast sum hver mnd. Da vil du ha bedre oversikt over hva du har tilgjengelig og når det kommer.

Skrevet

Jeg har en plastmappe med lommer. I den ene er det betalte regninger, og i den andre ubetalte.

Skriver også dato på når de ulike regningene er betalt.

Havnet faktisk ute av det når jeg glemte å skrive det på noen regninger. Klarte ikke å huske om jeg hadde betalt dem eller ikke, siden det ikke sto dato på dem. :fnise:

Gjest SmallTalk
Skrevet

Avtalegiro er min måte å holde styr på regninger på. Regninger som kommer i posten blir betalt med en gang jeg åpner brevet. Samt at jeg skriver på dato og hvilken konto den er betalt fra.

Samboeren har et annet system. Han har en bunke for ubetalte regninger og en for betalte regninger. Samt at de ubetalte blir buntet sammen en gang iblandt.

Skrevet

Jeg legger regninger som ikke er betalt framme på kommoden, og når de er betalt, havner de i en plastlomme. Hver månned har jeg en ny plastlomme, slik at alle betalte regninger for januar havner sammen, februar er sammen osv. Ingen ubetalte regninger havner i plastlommene. Når en måned er ferdig, havner plastlommen med alle betalte regninger i en perm, og der får de stå i fred og ro. :-)

Ellers har jeg skrevet litt om hverdagsøkonomi, men vet ikke om det er det du trenger.

Skrevet

Hei! Jeg er akkurat som deg!

Jeg lever ikke noe luksusliv eller over måte og jeg jobber fullt og handler nok endel, men som regel ikke mer enn jeg har råd til. Verste kredittkortgjeld jeg har hatt er på kr. 7000 etter en verkstedsregning som ble betalt inn innen 50 dager, så det ble rentefritt i det minste.

Uansett, jeg åpner gjerne ikke all post med det samme, jeg roter bort regninger, glemer regninger, glemmer utgifter.. det er som om jeg fortrenger det. Økonomi er noe herk. Endel av meg skulle ønske kreditorene tok av lønnen min og det jeg hadde igjen var ukelønn som jeg kunne handle mat og shoppe for. Sukk!

Uansett, jeg også fant ut at jeg ville ta grep. Synes det var så tragisk at jeg aldri klarte å spare meg noen buffer eller noenting. Så da begynte jeg på Planen min med stor P.

Jeg ladge et årsbudsjett for hele 2010. Jeg putter inn alt jeg kan, fra kattemat, kattesand, kabelTVregning, vin, hygieneprodukter, forsikringer, studielån... Så ser jeg hvilke måneder som er skumle og hvilke jeg har til overs og kan spare.

Jeg åpnet meg konto i Skandiabanken fordi der kan man ha flere kontoer som ikke koster noe (med mindre man har betalingskort på de, som jeg har på en av de. Gebyrfritt!). Det at jeg har flere kontoer lar meg spare litt på fiffig måte. Der putter jeg inn litt på en "Ufornuftig" konto. Dette går til sko, klær, sminke, turer på byn og diverse .. self indulgence. Den andre er bufferkontoen min: Kontoen jeg har når ting går til helvete. Feks en akutt tannlegetime eller en bil som stopper. På bufferkontoen prøver jeg å holde ca 1 mndslønn. Greit å ha i bakhånd og det er "ulovelig" å bruke til noe annet enn jeg MÅ. Som... ja, når vaskemaskina ryker eller lignende. Den ble sist brukt til å betale rørlegger etter en kraftig lekkasje i kjeller'n. Sukk.

Når jeg bruker av den må jeg putte tilbake fremtil der er en hel mnds lønn igjen. Det er veldig trygt å vite. Strømregninger og sånt blir mindre skummelt da.

Budsjettet jeg bruker lagde jeg ikke selv. Jeg fant det på http://okonomiguiden.no/lag-personlig-budsjett/ - litt nede på siden er personlig budsjett med mal til excel og open office. bruker den til open office. Det blir veldig oversiktig og greit, har endret navn på noen av kategoriene til å passe meg bedre (feks lagt til sparing og lagt til studielån osv)... Det er veldig oversiktlig og for meg var det starten på en ryddig økonomi.

Det er veldig deilig og kunne si "Ok, trangt nå, men i Mai og Juli og september har jeg MYE til overs. Vi kan kanskje kjøpe den nye kommoden da."

Masse lykke til med å rydde. :)

(Mitt skritt nr to.. som mangler ennå, er hjemmearkiv. Kjøpte en sånn hjemmearkiv koffert.. må bare få somlet meg til å bruke den skikkelig...)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Okay, Minxie... tekninsk spørsmål her... Har open office på maskinen.. men hvordan gjør jeg det tekninsk.. å få linken du viste til, inn på dataen???? Er lite dataflink her....

Skrevet (endret)

Hei!

Du følger linken, og går litt ned på siden. Et lysegult felt litt nede på siden har tittel "Last ned budsjettmal :" Der klikker på du den som heter "Budsjettmal Open Office".

Du får nå et valg om å åpne denne eller lagre den. Velg lagre og lagre den på PCen hvor du husker den igjen. Så går du på PCen og åpner fila du har laget.

Det er et veldig forseggjort regneark som gjør det lett å se om man har røde eller sorte tall i regnskapet sitt hver måned. :)

Endret av Minxie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...