Gå til innhold

Burde man la være å velge en hund fordi den ligner på sin forige hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei jeg synes jeg hadde verdens beste hund som barn.

Og jeg savner den hunden jeg hadde da enda. Den var så morsom smart og lettlært osv osv.(tror jeg skal stoppe der :rødme: )

Nå tenker jeg en del på å skaffe en ny hund og jeg har veldig lyst på samme rase som jeg hadde den gangen.

Men er det egentlig så lurt?

Jeg er redd for å bli mer skuffet hvis jeg får en ny lik hund da den nye hunden ikke vil være den hunden jeg hadde som barn.

På en annen side så vil jo den nye hunden hvertfall være lik i utseende om personligheten ikke ligner.

Nå passer denne hunderasen forsåvidt veldig bra til meg så det er ikke problemstillingen.

Burde jeg la være og velge denne rasen fordi den ligner?

Blir veldig glad for alle komentarer og problemstillinger rundt dette :jepp::goodbye:

Endret av Ida Eirin
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge det er en hund du hadde da du var barn, tror jeg ikke det har noe å si. Jeg ser det som utelukkende positivt, du vet hvordan rasen er, hva den trenger og hvordan du skal "håndtere" den. Når du får en valp inn i hus, tror jeg du rimelig fort glemmer den forrige hunden, og bruker tid på å bli kjent med denne.

Derimot, om problemstillingen hadde vært at du nettopp hadde avlivet hunden din, og vurderte samme rase, ville jeg vært litt mer skeptisk. Da er det nok mange som ville prøvd å gjøre om den nye hunden til den gamle.

Men når det er snakk om en hund fra barndommen, tror jeg ikke det har noe å si :)

Skrevet

Derimot, om problemstillingen hadde vært at du nettopp hadde avlivet hunden din, og vurderte samme rase, ville jeg vært litt mer skeptisk. Da er det nok mange som ville prøvd å gjøre om den nye hunden til den gamle.

Men når det er snakk om en hund fra barndommen, tror jeg ikke det har noe å si :)

Takk for svar

Jeg føler kanskje jeg har et noe sykelig forhold til dette da jeg savner hunden minst like mye nå som da i perioder. Nå er det veldig lenge siden jeg har hatt denne hunden. Men på en annen side er jeg mye mer desperat og hunde gal enn like etter at jeg hadde hatt hund. Ikke har jeg hatt andre hunder siden da heller.

Og mest av alt så ville jeg jo hatt tilbake min gamle hund, da er det jo kanskje ikke helt sundt og velge en rase fordi den ligner? Så jeg skulle helst gjordt om den nye hunden til den gamle ja. Men jeg vet at dette ikke er mulig og at den nye hunden kommer til å få en annen personlighet.

På en annen side vil jo også en ny hund av en annen rase få meg til å tenke litt på en min gamle hund uansett...

Jeg vet liksom ikke helt hva som er best og er veldig frem og tilbake fordi jeg føler at jeg er ganske desperat på at den nye hunden må være så lik som mulig. I samme farge, samme størrelse, samme kjønn, samme pels osv.

Men det var jo personligheten til hunden jeg virkelig ble glad i.

Men så tror jeg også at noe av grunnen til at alle ble så glad i nettopp denne personligheten var fordi hunden var så trygg og glad. Og det er jo viktig uansett.

Jeg blir glad for alle komentarer :goodbye:

Skrevet

Hvorfor skulle det være noe problem? Det er da mange mennesker, deriblant meg selv, som har funnet "sin" rase og har flere hunder av samme rase etter hverandre. (Jeg bestillte f.eks. ny valp av samme rase to dager etter at den gamle døde ;) ). Hundene er så ulike personligheter at jeg ikke ser noen som helst fare for at jeg, eller andre, på noen måte gjør noe forsøk på å "klone" sin gamle hund selv om utseendet nødvendigvis er noenlunde det samme.

Skrevet

Jeg er enig med Leo. Du vil aldri få akkurat den hunden igjen, siden vi snakker om unike individer. Selv om du klonet hunden din, ville den ikke fått prikk lik personlighet.

Hvis du trives med rasen, så ville jeg ha holdt meg til den rasen. Du vil raskt finne ut at personligheten er unik, og forelske deg i den nye valpen din. ;) Noe jeg syns er enda viktigere er å finne en seriøs oppdretter. Hvis du er fornøyd med den gamle oppdretteren, så kanskje du kan ta kontakt med de. Hvem vet, kanskje du kan få en slektning av den gamle hunden din. :)

Skrevet (endret)

Jeg er enig med Leo. Du vil aldri få akkurat den hunden igjen, siden vi snakker om unike individer. Selv om du klonet hunden din, ville den ikke fått prikk lik personlighet.

Hvis du trives med rasen, så ville jeg ha holdt meg til den rasen. Du vil raskt finne ut at personligheten er unik, og forelske deg i den nye valpen din. ;) Noe jeg syns er enda viktigere er å finne en seriøs oppdretter. Hvis du er fornøyd med den gamle oppdretteren, så kanskje du kan ta kontakt med de. Hvem vet, kanskje du kan få en slektning av den gamle hunden din. :)

Jeg trivdes veldig godt med hunden og hunden trivdes også:) Jeg er også overbevist om at jeg ville bli glad i en ny hund uansett hvordan hund det er :jepp: .

Jeg var ikke fornøyd med opdretter nei, ganske langt ifra og, men da hadde jeg jo alt skaffet hunden og blitt glad i den. Hunderasen jeg valgte har noen helseproblemer og jeg hadde en albino hund, han så veldig dårlig i sol lys.

Ikke at jeg merket så mye til at så dårlig bortsett fra at han ble veldig glad av lyder av noen som kom og det syntes som om han ble skuffet om det var en katt feks.. I tillegg så kunne han streve litt lenger enn andre hunder med og finne pinnen, noe som syntes veldig godt om du kastet pinnen på grus bane feks. Men så ble han jo enda gladere over og finne pinnen og da. Om sommeren når andre passet hunden fikk jeg flere tilbakemeldinger på at han sprang inn i trær men har aldri sett dette selv. Det tok imdlertid veldig veldig lang tid før jeg skjønte at noe var galt med synet hans.

Jeg har veldig lyst på en albino hund igjen men de ser jo ofte dårlig. Føler meg så fæl som vil ha en hund som ser dårlig. Hvor absurd er ikke det! Jeg vil ha en hund som ser dårlig jeg :sjokkert::eeeh: Hva feiler det meg da? Og i tillegg er det lite klokt om en feks får lyst til å trene agility.

Det at jeg i det hele tatt vil ha en hund som ser dårlig gjør meg ganske betenkt. Bedre og bare velge en helt annen rase kanskje? :rødme:

Endret av Ida Eirin
Skrevet
Jeg har veldig lyst på en albino hund igjen men de ser jo ofte dårlig. Føler meg så fæl som vil ha en hund som ser dårlig. Hvor absurd er ikke det! Jeg vil ha en hund som ser dårlig jeg :sjokkert::eeeh: Hva feiler det meg da? Og i tillegg er det lite klokt om en feks får lyst til å trene agility.

Det at jeg i det hele tatt vil ha en hund som ser dårlig gjør meg ganske betenkt. Bedre og bare velge en helt annen rase kanskje? :rødme:

Nå er du kommet mer inn på sakens kjerne ja hehe. Ble litt nyskjerrig på hva slags rase det er snakk om her jeg, er jo ikke sååå mange albinoer ute og går at det skulle være så lett å få tak i. Er det en hund med doblet merle du hadde?

Selvfølgelig er det lite smart å gå for en mindre frisk hund, men det vet du jo selv. Syns du skal vente med kjøpet til du har kommet på bedre tanker jeg. Kan du ikke besøke en oppdretter og se om du ikke kan forelske deg i noen normale, friske hunder av rasen? Gå på utstilling, masse fint å se der vettu, som kan få deg til å ta til vettet. ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne godt tenke meg en hund av samme rase som jeg hadde i oppveksten, men det er jo fordi det var en rase som passet meg bra på mange måter, spesielt i atferd og tildels bruk (hadde samojed, vurderer eventuelt en mindre spisshund om jeg skal ha hund igjen, avhengig av omstendigheter), men også utseendet. Det jeg imidlertid ville "bearbeidet meg forbi" var ytre trekk som gir helseproblemer, og evt raser/linjer hvor det er mye sykdom. Jeg kan godt forstå at du savner den gamle hunden og også har et romantisert forhold til akkurat den/det utseendet - jeg blir også helt bløt om jeg ser samojeder selv om det er over ti år siden hunden min døde.

Dersom hunden som type passer deg bra er det ingen grunn til å velge en annen rase, men det er viktig å få en sunn hund. Erfaringsmessig blir man raskt knyttet til et nytt kjæledyr selv om det ikke er "likt" det forrige, og det er nok ingen fare for at du ikke skal bli like glad i en ny hund selv om den ikke er albino f eks... Jeg ville imidlertid ventet med å kjøpe ny hund til jeg visste at jeg tok et mest mulig rasjonelt valg.

Skrevet (endret)

Dette er ikke ment som personlig kritikk eller annet av deg,kun mine første tanker slengt ned i en post.

Kjøper du valpen for å erstatte den hunden du har mistet?

om ja,synes du virkelig det er rettferdig og fair overfor din nye valp?

Ikke rettferdig å tro eller ha forhåpninger til den nye valpen at den skal være som den gamle.

Om du har syklig forhold som du selv sier,ville jeg ikke kjøpt meg en valp før DU er ferdig med å sørge over din gamle hund.Bli ferdig med det før du drar en ny valp inn i huset med alt av ting du vil ha forhåpninger til av denne valpen. Husk at selv innenfor samme rase ,finnes det forskjellig temperament,pelsstruktur,oppførsel og ikke minst

personlighet.

Men om det er fordi du rett og slett elsker rasen og alt den står for vil behandle valpen uten å forlange at den skal være lik den som nå er død ?

Agillity og blindhet?

Hm hvit boxer?

ang rase må du selv finne ut hva du ønsker å bruke hunden til og ikke minst om den passer i ditt hjem.Har du tid osv osv osv ..blab..

Jeg kommer garantert selv til å skaffe en Leon igjen,rasen passer meg utrolig bra,men ingen leon i hele verden er slik den jeg har i dag. :hjerte:

For øvrig er jeg enig med anonymposter over meg. I tvil? Vent!

Beklager teit forklart /skrevet tekst ...lang dag..

Endret av Kårky

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...