Gå til innhold

Pappa "skylder" meg penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får et forsinket barnebidrag, som NAV trekker fra Pappas konto og setter over til meg en gang i måneden. I begynnelsen var beløpet på 1500 kroner. Men NAV satt opp beløpet for at avbetalingen skulle skje over kortere tid, så de begynte å sette over 4000 kroner i stedet.

Pappa ber meg om å sette over 2000 kroner av de tilbake til hans konto, fordi det blir for mye for han å betale.

I starten gjorde jeg dette, for jeg vil jo ikke at han skal slite med økonomien. Men så kom jeg til å tenke på at jeg faktisk "gir" han penger. For da får jo jeg halvparten av det jeg skal ha.. Han sier at jeg må fortsette å gjøre det, men da vil jeg heller at NAV trekker 1500 som vanlig.

Det er vel ikke riktig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får et forsinket barnebidrag, som NAV trekker fra Pappas konto og setter over til meg en gang i måneden. I begynnelsen var beløpet på 1500 kroner. Men NAV satt opp beløpet for at avbetalingen skulle skje over kortere tid, så de begynte å sette over 4000 kroner i stedet.

Pappa ber meg om å sette over 2000 kroner av de tilbake til hans konto, fordi det blir for mye for han å betale.

I starten gjorde jeg dette, for jeg vil jo ikke at han skal slite med økonomien. Men så kom jeg til å tenke på at jeg faktisk "gir" han penger. For da får jo jeg halvparten av det jeg skal ha.. Han sier at jeg må fortsette å gjøre det, men da vil jeg heller at NAV trekker 1500 som vanlig.

Det er vel ikke riktig?

Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å ikke gjøre dette mer. De pengene som du setter tilbake til barnets far, er jo et tap for deg og barnet. Det vil hos mydighetene se ut som om han har betalt - og det har han jo - så han har alt sitt på stell. Så gir du han en gave med kontanter hver måned. Dette er galskap, dette er barnebidrag som du gir fra deg igjen. Jeg skjønner dilemaet ditt, men han utnytter sympatien din... han burde skamme seg !!!!

Hva som blir trukket av hans konto er mellom han og nav. Enkelt og greit. Barnets far er en god luring og sjamør som har overtalt deg til å gi han cash hver måned. Ikke bland deg inn i det, la han ordne opp selv med nav dersom han ikke klarer forpliktelsene sine.

Når man er pappa, har man en del rettigheter og forpliktelser. Loven sier at han skal betale barnebidrag. Sånn er det for alle pappaer. Selv er jeg pappa til 2 og vi bor alle sammen. Uannsett om man bor sammen eller ikke, så er pappa til et barn pliktig til å forsørge sitt barn.

Slutt å være snill. Dette handler faktisk ikke om deg, men er en sak mellom Pappaen og nav.

(Regner med at du ikke får kvittering på pengene du gir fra deg?, skatten hans viser at han har betalt, men på din selvangivelse står det at du har fått x anntall kr som du i praksis ikke får..)

Bruk pengene på barnet.

Skrevet

Dette er din egen pappa, ikke sant?

Bortsett fra dette har han over meg rett. Det er ikke lett med disse fedrene alltid, og jeg skjønner du ikke vil "plyndre" ham, men har han ikke råd til det oppsatte beløpet får han ordne dette med nav..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Om din far kommer i økonomiske vanskeligheter om du ikke betaler han tilbake 2000 kr mnd, så synes jeg det er rart at NAV har satt beløptet til 4000, for jeg regner med at de har sett på hans inntekt/gjeld før de satte bidragsbeløpet. Uansett er det feil på alle måter at du gir han penger tilbake. Han blir registrert med 4000 mindre i bidragsgjeld hver mnd, så hva når han har nedbetalt gjelda da, skal han da uoppfordret bare betale deg 2000 pr. mnd?

Nei, du må slutte å betale han, har han ikke råd til 4000 pr. mnd, så må han ordne det med NAV.

Gjest strykebrett
Skrevet

NAV regner jo ut sånn at han skal ha nok å leve av, de trekker ikke så mye at det ikke er igjen nok på kontoen til å ha et ok liv. Slutt å gi han pengene tilbakwe og be han snakke med NAV om å sette ned beløpet dersom han sliter økonomisk.

Skrevet

Nå ble det bare rot om dere leser mitt innlegg.. jeg trodde du hadde trøbbel med far til deres felles barn... ikke at det var pappaen din!

Uannsett, la nav og pappaen din ordne opp. Dette er en sak mellom de. Og han burde være voksen nok til å forstå det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

eh... er det slik at barna får barnebidrag? trodde den skulle gå til foreldrene jeg...

Skrevet

Takk for alle svar! Ser at det ble en liten misforståelse, men bra svart uansett. Det er jo riktig.

Det er bare så vanskelig for meg, fordi jeg synes synd på han. Han betaler tlfregningen min og slikt jeg egentlig skulle betalt selv, (er 19 år og bor hos samboeren min) og har ikke fått meg jobb enda.

Men er det slik at jeg "skal" ha de pengene? Eller a jeg fortjener de på en måte? Pappa sier nemlig at jeg egentlig ikke ksulle hatt dem. Fordi han har betalt klær og ting for meg opp igjennom årene. Jeg skjønner ikke helt dette.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Synes absolutt IKKE at du fortjener disse pengene nei. Du er voksen og har flyttet for deg selv, da er det bare rett og rimelig at du ordner deg selv økonomisk. Barnetrygden er noe foreldrene får for å kjøpe ting, mat og klær til BARNA!

Skrevet

Du skriver at du er 19... Er det slik at faren din skylder for gammelt barnebidrag og at du får dette utbetalt nå?

Syns du skal ta kontakt med nav - du har sikkert en saksbehandler.. Som forklarer deg dine rettigheter og hvofor du skal ha disse pengene.

Dersom dette er en rettighet du har, at du skal ha dette tilbakebetalt av en eller annen grunn, vil nav forklare.

Skrevet

Det er sånn jeg har forstått det ja. Det er jo tydeligvis en rettighet jeg har på de pengene, for noe han ikke har betalt årene som har vært- da jeg bodde hos mamma.

Men det føles rart å få disse pengene nå som jeg egentlig skulle klart meg selv. I alle fall når han i tillegg sier han sliter litt økonomisk pga dette. Jeg vet han har mye å betale på.

Jeg og pappa har et veldig godt forhold, så jeg hater at penger skal komme i mellom.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg ikke så god på slikt, men er dette ikke da penger din mor skulle ha hatt?

Er det ikke sånn at den forelderen som ikke har hovedomsorgen må betale den som har det?

Syns dette virker helt rart, at NAV "tar" fra faren din og gir deg.....

Har du hatt kontakt med faren din hele veien - men han har bare ikke betalt det han skulle til moren din?

Har han problemer med alkohol eller gambling kanskje?

Skrevet

Du sier at du før har fått 1500, men nå får du 4000, fordi han skal bli fortere ferdig å betale gjelden sin. Det er faktisk så enkelt at faren din tar kontakt med NAV og går tilbake til det første beløpet, så er saken ut av verden.

For hvis faren din sitter med så stor bidragsgjeld, så er det jo mye som tyder på at han ikke har betalt oppgjennom årene, og det er faktisk snakk om penger du skulle hatt! Men, som du ikke får før no.

Men, istedet for at du får 4000, betaler tilbake 2000, og så betaler han tlf ol for deg....., så hadde det kanskje vært like enkelt at han betalte det han skylder, og du betalte regningene dine selv.

Skrevet

Ja, hvorfor betaler han tlfregningen din når han ikke har råd til å betale det han skal i bidrag? Og det er vel ikke verre enn at han går tilbake til å betale 1500 kroner i måneden, i stedet for 4000?

Skrevet

Det er sånn jeg har forstått det ja. Det er jo tydeligvis en rettighet jeg har på de pengene, for noe han ikke har betalt årene som har vært- da jeg bodde hos mamma.

Men det føles rart å få disse pengene nå som jeg egentlig skulle klart meg selv. I alle fall når han i tillegg sier han sliter litt økonomisk pga dette. Jeg vet han har mye å betale på.

Jeg og pappa har et veldig godt forhold, så jeg hater at penger skal komme i mellom.

[/quote

Skjønner veldig godt at det er ubehagelig med penger og familie, spesielt når det er din egen far. Kanskje du kan si det til han at du syns hele greiene er ubehagelig og at dette ikke er noe som du har stelt i stand? Det er jo faktisk han som ikke har gjort opp for seg tidligere. Be han ta kontakt med nav... dette er tross alt hans gjeld. Dersom det er sant at han er i en økonomisk vanskelig situasjon, har han rett på å få satt ned bidraget, utifra sin situasjon. Men om han sliter sånn økonomisk, burde du kanskje ikke ta imot hjelp til dine regninger...

Skrevet

Jeg er enig i det "Stor&Sterk". Svært så usakelig noen må bli..

Tusen takk for meninger :) Får rett og slett bare få han til å ordne opp med NAV..

Skrevet

Til alle som sier at det er din mor som skulle hatt disse pengene: Dere tar feil. Faktisk, fra en viss alder av har barn krav på å få disse pengene betalt direkte til seg, om mor ikke bruker dem fornuftig.

Gjest Eurodice
Skrevet

Til alle som sier at det er din mor som skulle hatt disse pengene: Dere tar feil. Faktisk, fra en viss alder av har barn krav på å få disse pengene betalt direkte til seg, om mor ikke bruker dem fornuftig.

Det kan godt være at det er som du sier. Men i dette tilfelle har far forsømt sin bidragsplikt gjennom flere år, mens denne jenta bodde hos sin mor, altså bidrag til oppfostring med alt det innebærer. Mor har altså måttet bære alle omkostninger alene. Derfor er det vel ikke riktig at jenta nå skal få tilbakebetalt alt bidraget uavkortet?

Skrevet

For å oppklare dette, så er det mamma som har ordnet med papirene. Og skrevet mitt kontonr. som mottaker. Vet ikke hca som er rett, men hun mener i hvert fall at jeg skal ha pengene.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nå er da TS 19 år, bidragspenger betales vel tilogmed mnd barnet fyller 18 år. Så da er dette noe ekstraordinært på en slik måte at han ikke har betalt i det hele tatt gjennom TS sin oppvekst? Men fikk ikke moren allikevel bidrag fra Staten, mens hans gjeld bare vokste? Hvis moren ikke fikk bidrag, ja, er det noen som skulle hatt det så var det henne. Det er hun som har stått med det hele og fulle økonomiske ansvaret for TS gjennom hele oppveksten.

Min personlige erfaring er også at barnefar ikke betalte, men jeg fikk da minstebidraget fra Trygdekontoret som det het den gang hver mnd. Om barnefar ikke betalte så ble det bare lagt til på gjelda hans til Trygdekontoret. Hvor mye gjeld han hadde der etterhvert hadde ingenting med hverken meg eller barnet å gjøre, og hvor mange år han brukte å nedbetale den på, vedgikk ikke meg, det var hans gjeld til Staten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...