Gå til innhold

Hjelp til selvangivelse..

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dette er første året jeg faktisk har satt meg ned med dette lille helvete, kjøpe leilighet med samboeren i fjor :)

Jeg har to spørsmål!

All gjeld/renter/formue kom kun på samboers selvangivelse, så jeg fordeler dette likt på oss - det er greit. Men skal jeg også endre "fradrag" for dette? Eller baserer dette seg på hans lønn?

Og jeg har betalt litt for lite i skatt. Når jeg nå fyller inn min del av formue/gjeld/renter, kan restskatten forandre seg? Altså, bør jeg vente med å betale inn?

Sier seg sikkert selv for mange dette her, men for meg må jeg ha det inn med teskje :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis renter og gjeld står på samboerens selvangivelse, så skal dette fordeles på begge etter eierandel i leiligheten. Dvs. at hvis du eier halvparten, skal du føre opp halvparten av gjelda og halvparten av de betalte rentekostnadene. Det vil si at du får mer fradrag i inntekten din enn det den forhåndsutfylte selvangivelsen viser.

Restskatten din vil endre seg med 28% av de rentene du fører opp til fradrag hos deg (bli lavere).

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis renter og gjeld står på samboerens selvangivelse, så skal dette fordeles på begge etter eierandel i leiligheten. Dvs. at hvis du eier halvparten, skal du føre opp halvparten av gjelda og halvparten av de betalte rentekostnadene. Det vil si at du får mer fradrag i inntekten din enn det den forhåndsutfylte selvangivelsen viser.

Restskatten din vil endre seg med 28% av de rentene du fører opp til fradrag hos deg (bli lavere).

Tusen takk for svar, det virker med en gang mer logisk uten fremmedord :P

Men da restskatten vil forandre seg, blir dette "oppdatert" før fristen for innbetaling går ut?

Skrevet

Du vil få tilsendt et endelig skatteoppgjør i slutten av juni, hvor den nye restskatten framkommer. Da kommer det også ny regning.

Skrevet

Alle kostnader i forbindelse med lån kan trekkes fra.

Dvs. etableringskostnaden (i DNB er heter det depot og er på 750,-).

Termingebyr (hvis det koster deg 30,- pr, mnd. å betale på lånet), kan også trekkes fra.

Jeg blir så irritert på bankene, som ikke automatisk sender dette ut med rentefradraget.

Jeg har mellomfinansiert i år (koster 5000,-), og den kostnaden trekkes også ifra, så da får jeg 1400 mer der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...