Gjest AnonymBruker Skrevet 26. april 2010 #1 Skrevet 26. april 2010 Dette er første året jeg faktisk har satt meg ned med dette lille helvete, kjøpe leilighet med samboeren i fjor Jeg har to spørsmål! All gjeld/renter/formue kom kun på samboers selvangivelse, så jeg fordeler dette likt på oss - det er greit. Men skal jeg også endre "fradrag" for dette? Eller baserer dette seg på hans lønn? Og jeg har betalt litt for lite i skatt. Når jeg nå fyller inn min del av formue/gjeld/renter, kan restskatten forandre seg? Altså, bør jeg vente med å betale inn? Sier seg sikkert selv for mange dette her, men for meg må jeg ha det inn med teskje
zuperduper Skrevet 26. april 2010 #2 Skrevet 26. april 2010 Hvis renter og gjeld står på samboerens selvangivelse, så skal dette fordeles på begge etter eierandel i leiligheten. Dvs. at hvis du eier halvparten, skal du føre opp halvparten av gjelda og halvparten av de betalte rentekostnadene. Det vil si at du får mer fradrag i inntekten din enn det den forhåndsutfylte selvangivelsen viser. Restskatten din vil endre seg med 28% av de rentene du fører opp til fradrag hos deg (bli lavere).
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. april 2010 #3 Skrevet 26. april 2010 Hvis renter og gjeld står på samboerens selvangivelse, så skal dette fordeles på begge etter eierandel i leiligheten. Dvs. at hvis du eier halvparten, skal du føre opp halvparten av gjelda og halvparten av de betalte rentekostnadene. Det vil si at du får mer fradrag i inntekten din enn det den forhåndsutfylte selvangivelsen viser. Restskatten din vil endre seg med 28% av de rentene du fører opp til fradrag hos deg (bli lavere). Tusen takk for svar, det virker med en gang mer logisk uten fremmedord Men da restskatten vil forandre seg, blir dette "oppdatert" før fristen for innbetaling går ut?
zuperduper Skrevet 26. april 2010 #4 Skrevet 26. april 2010 Du vil få tilsendt et endelig skatteoppgjør i slutten av juni, hvor den nye restskatten framkommer. Da kommer det også ny regning.
Titti72 Skrevet 27. april 2010 #5 Skrevet 27. april 2010 Alle kostnader i forbindelse med lån kan trekkes fra. Dvs. etableringskostnaden (i DNB er heter det depot og er på 750,-). Termingebyr (hvis det koster deg 30,- pr, mnd. å betale på lånet), kan også trekkes fra. Jeg blir så irritert på bankene, som ikke automatisk sender dette ut med rentefradraget. Jeg har mellomfinansiert i år (koster 5000,-), og den kostnaden trekkes også ifra, så da får jeg 1400 mer der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå