Gå til innhold

Barn som lærer å spille på et instrument...

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt på 7 ønsker å lære å spille gitar. Er det for tidlig? Jeg vil gjerne la barnet få muligheten hvis det kan få noe ut av det.

Husker at jeg ble sendt avgårde på fiolinundervisning da jeg var 6-7, og jeg mistet raskt interessen. Men det var da heller ikke min egen idè, og det er sikkert en forskjell dersom det er barnet selv som tar initiativet.

Er det noen erfarne "instrument-foreldre" her som vil si litt om hva de tenker om dette? Er 7 år for tidlig, selv om barnet selv sier at det ønsker å lære å spille det aktuelle instrumentet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter på 10 har gått to år på keyboard. Og nei, det er ikke for tidlig med 7 år syns jeg.

Skrevet

Så lenge det er hennes eget ønske, så nei det er ikke for tidlig.

Jeg har 2 barn som begge spiller i korps. Den eldste på 10 spiller kun sitt korpsinstrument og har gjort det i 1 år, ingen interesse for andre instrumenter.

Den yngste på 8, begynte som 4-åring å vise interesse for mine instrumenter og har fått lov til å klimpre på det meste i sitt eget tempo. Keyboard, fløyte og gitar har han vært ivrig på.

Det eneste kravet jeg stiller er øving i henhold til korps, ca 1 time i uka. Ellers tror jeg det er veldig viktig å ikke presse barna for mye, men la de ta ting i eget tempo, på den måten blir kanskje ikke interessen kvalt.

Jeg hadde en periode da jeg ble presset veldig på av mine foreldre fordi jeg var såååååå flink, og det opplevde jeg som kvelende. Jeg sluttet å spille i korps i tenårene pga dette, men har startet igjen i voksen alder.

Finn mellomtingen mellom lek, interesse, utfordring og oppmuntring så er ingen alder for tidlig så lenge det er barnas ønsker og ikke foreldrenes.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke for tidlig, men som andre her har nevnt alt er det viktig at en ikke presser og at undervisningen er egnet. Jeg har venner som er utdannede musikere (strykere) og de sier at om en f eks skal bli profesjonell fiolinist er det nesten nødvendig å begynne tidlig for å utvikle finmotorikken som trengs på høyt nivå - men en skal selvsagt ikke ha det som mål når barnet begynner å spille i den alderen da. Om man pushes for mye og læreren f eks er for seriøs og kravstor (er litt ulike kulturer ute og går på det området) kan det hende en tar spillegleden fra dem, men om de får leke og lære i sitt eget tempo tror jeg absolutt det er en fordel å begynne tidlig for å få det i blodet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...