Gjest AnonymBruker Skrevet 26. april 2010 #1 Skrevet 26. april 2010 Jeg har misstanke om at kjæresten min har installert et spionprogram på Pc'n min (og sin egen som jeg av og til låner) Det jeg lurer på er hvordan disse virker, hvordan får han sjekket det jeg har vært innpå (får han sms, er det en logg på Pc'n han leser) er det noen måte en kan sjekke om en har spionprogram på datamaskinen? Hvordan blir jeg evt kvitt et?
Gjest Nedfall Skrevet 26. april 2010 #2 Skrevet 26. april 2010 Jeg har misstanke om at kjæresten min har installert et spionprogram på Pc'n min (og sin egen som jeg av og til låner) Det jeg lurer på er hvordan disse virker, hvordan får han sjekket det jeg har vært innpå (får han sms, er det en logg på Pc'n han leser) er det noen måte en kan sjekke om en har spionprogram på datamaskinen? Hvordan blir jeg evt kvitt et? Da betyr det vel såkalte "keyloggers"? Her er en grundig gjennomgang. Enkleste måte å kvitte seg med det, er nok å bruke gjenopprettingsplata som fulgte med maskinen. Litt arbeid å ta backup av alt man har på disken først, og å oppdatere all software etterpå (især selve windows - windows update), men det er nok det som er sikrest. Problemet er bare at hvis typen din er oppegående ang data, vil han klare å omgå evt passord du måtte legge inn på brukerkontoen, og legge inn dette programmet på nytt..
Klatt Skrevet 29. april 2010 #4 Skrevet 29. april 2010 Syntes det er skremmende mange jenter på KG som mistenker kjæresten sin for å ha innstallert "spionprogram" på PCene deres. Jeg undrer.. er det jentene som er paranoide eller er det guttene? Uansett, spionprogram er ikke bare-bare. Det finnes programmer som gjør at han kan ta direkte kontroll over PCen din, se hva du gjør i "live-action", men det krever (med mindre han er utrolig dyktig meg data, og da mener jeg virkelig dyktig) at du har programmet kjørende på din egen PC. Fungerer som en slags åpning i PCen din, som han kan koble seg til hvis han kjenner din PCs ip-adresse. (Hvilket ikke er vanskelig å finne.) Dette er et gratis program som er enkelt å få tak i, og brukes hovedsaklig hvis du må betjene din egen data fra en annen data langt borte, f.eks i jobbsammenheng. Ellers har man keyloggers, som nevnt over, som enkelt og greit registrerer alle tastetrykk du gjør på PCen og lagrer dem i et dokument eller en logg som han kan lese i ettertid. Da får han adresser du skriver inn og passord du eventuelt har på den siden. Løsningen er å enten dumpe typen, eller formatere dataen (hvis du ikke har snøring på PC og kan spore opp programmene som du antar er der selv, så er vel kanskje formatering det letteste.) Klarer du ikke formatere selv, kan du, om råd, kjøpe din egen PC, for eksempel en billig laptop, og lage kun én bruker på den med passord. Og lag et vanskelig passord, ikke navnet ditt eller etternavnet, men ting som "34folrogkowk35kedf". Så låser du PCen HVER gang du går fra den, som kan gjøres kjapt med windows-knappen + L. (Hold inne.) Lykke til med enten deg selv eller typen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå