Gjest AnonymBruker Skrevet 26. april 2010 #1 Skrevet 26. april 2010 kan innekatter ha et godt liv...hun er ikke mye alene, men det ligger jo i kattens natur å jakte. tok over henne pga at eieren ikke kunne mer pga allergisk barn. Jeg vurderer å omplassere henne til noen som har katt, utekatter. Inntil da, noen gode råd? Hun har klatrestativ og er renslig, er bare halvt år, småen. Men hun vekker meg ofte og skal prøve seg på å skrive på pcen også, og stjeler vann av vannglasset. Men hun er jo bare kattunge. Jeg må ofte smile. Kan man oppdra en katt, hun får være på alle bord (hun ar ikke spurt) men siden hun er innekatt. Noen tips?
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. april 2010 #2 Skrevet 26. april 2010 Du kan godt oppdra en katt, du må være bestemd og vise vad hon får lov til og vad hon ikke får lov til, lige som en hund. Sen vil en katt ha sine egne bestemte måter og humør du ikke kan endre på, mer enn en hund. Men starte med att oppdra henne nu! Det blir bare vanskligere med ålder, hon er ett halt år, ikke kattunge mer...
Green Lady Skrevet 26. april 2010 #3 Skrevet 26. april 2010 (endret) Hvis katten ikke har hatt noe liv ute tidligere, og gjerne får en kattevenn å leke med, ser jeg egentlig ingen problemer med å ha en innekatt. Nei, det er ikke ideelt, men det er mange katter som lever lykkelig som innekatter. Den ene katten vår fikk et kull. Kattene ble sluppet ut (under oppsyn av mor, tante og eiere) relativt tidlig. Min bror ville gjerne ha en kattunge, og tok derfor en av disse. Da han ikke hadde mulighet til å slippe ut katten (utenom balkongen), ble det innekatt. Denne katten stortrives som innekatt, og vil nesten ikke ut på balkongen engang. Som sagt, det er ikke ideelt, men så lenge man er flink til å aktivisere katten sin (gjennom lek), gjerne har de store klatrestavtivene med stiger, tråder, leker og x antall liggeplasser osv, og helst en kattevenn, tror jeg katt(ene)kommer til å ha et flott liv likevel. Og, ja, begynn nå å oppdra katten! Det er fremdeles en kattunge, ja, (om litt nærmere tenåring), og jo lenger du venter, dersto vanskeligere blir det. PS! Du har ikke muliget til å ta med katten ut i bånd da? Slik at den får vært litt ute, klatret i trær og løpt litt rundt (med eier på slep)? Endret 26. april 2010 av Green Lady
Alvina Skrevet 27. april 2010 #4 Skrevet 27. april 2010 (endret) Jo jeg kan ta henne med i parken, men vil hun ikke savne utelivet enda mer da? Noen i familien min mener det er dyreplageri med innekatt. Jeg har alltid ment at det ikke er noe jeg vil ha, men ellers ville hun blitt avlivet. Jeg blir lei meg når jeg blir beskylt for dyremishandling. Alternativet er å omplassere henne, men det er neimen ikke lett så mange katter som det fins omkring. Det virker som hun er blitt tatt for tidlig fra moren sin, for hun sutter på gensern min og på hendene. Jeg kjenner noen som har flere katter, og som kanskje vil ta i mot henne, eller som kjenner andre. De bor på landet og har rasekatter, men kattene får være ute. Hvor ofte må jeg bytte kattesand? Jeg har jo aldri hatt innekatt før men plukker selvsagt opp etterhvert. Kan en innekatt trives alene, som sagt er jeg mye hjemme siden jeg jobber hjemmefra. Men jeg er veldig trist fordi noen i familien beskylder meg for mishandling, kun fordi hun er innekatt. De kjenner andre som har innekatter, og kun en katt, og jeg har aldri hørt et stygt ord om dem. Endret 27. april 2010 av Alvina
Amys Skrevet 27. april 2010 #5 Skrevet 27. april 2010 Jeg har aldri hatt innekatt selv, men jeg vil tro dette avhenger veldig av personligheten til katten din. Ettersom du har en kattunge vil denne antageligvis tilpasse seg bedre enn en voksen katt som har vært utekatt tidligere. Noen katter trives sikkert "alene" (dvs, ingen andre katter), men jeg vil tro det er best for katten å få selskap av andre katter. Du kan lese litt mer her: http://norskhuskattforening.net/innekatt.htm
Green Lady Skrevet 27. april 2010 #6 Skrevet 27. april 2010 Jo jeg kan ta henne med i parken, men vil hun ikke savne utelivet enda mer da? Noen i familien min mener det er dyreplageri med innekatt. Jeg har alltid ment at det ikke er noe jeg vil ha, men ellers ville hun blitt avlivet. Jeg blir lei meg når jeg blir beskylt for dyremishandling. Alternativet er å omplassere henne, men det er neimen ikke lett så mange katter som det fins omkring. Det virker som hun er blitt tatt for tidlig fra moren sin, for hun sutter på gensern min og på hendene. Jeg kjenner noen som har flere katter, og som kanskje vil ta i mot henne, eller som kjenner andre. De bor på landet og har rasekatter, men kattene får være ute. Hvor ofte må jeg bytte kattesand? Jeg har jo aldri hatt innekatt før men plukker selvsagt opp etterhvert. Kan en innekatt trives alene, som sagt er jeg mye hjemme siden jeg jobber hjemmefra. Men jeg er veldig trist fordi noen i familien beskylder meg for mishandling, kun fordi hun er innekatt. De kjenner andre som har innekatter, og kun en katt, og jeg har aldri hørt et stygt ord om dem. Katten min ble funnet ute, og brakt med til dyrebeskyttelsen. Han var kjemperedd de andre kattene, og ble derfor satt i fosterhjem relativt fort. Der var han inne i en hel måned. Så fikk jeg han. Han er utepus av natur, og satt og tittet ut gjennom vinduene hvis han ikke lekte eller freste over parketten i 120 km/t. Da jeg etter å ha hatt han inne i en uke, begynte å ta han med ut i bånd, var gleden stor. Han utforsket hele hagen, klatret i trær, løp rundt, skulle gjennom alle busker og utforsket deler av nabolaget. Om det højeregnet var ikke så ille, han var jo ute! Merket stor forskjell på han, han var ikke lenger fullt så hyper inne. Nå brukte jeg bånd på han, for å gjøre han kjent med omgivelsene og sånn. Brukte det vel i 2 uker, før jeg slapp han ut uten bånd. Bare husk at det er katten som skal gå på tur med deg, ikke omvendt. Den må få bestemme hvor den skal og hva den skal gjøre. Som jeg skrev tidligere, det er ikke ideelt å ha innekatt, men det er LANGT IFRA DYREMISHANDLING! Så lenge katten har mat, får kos og oppmerksomhet, får dyrlegesjekk ved behov og har nok plass å boltre seg på, samt blir aktivisert av eier, ser jeg egentlig ingen problemer med det. Det er ikke alle katter som kan være innekatter, og det må man ha i bakhodet. Og det er heller ikke alle katter som passer med andre katter. Det er en vanlig feil blant katteeiere å gi bort kattunger når de er 8 uker gamle. De er ikke leveringsklare før de er 12 uker! Min katt er også tatt for tidlig av moren sin. Han var fæl til å sutte på nese, fingre, kinn, ja, egentlig alt. Vi lot han ikke få gjøre det, og han skjønte det fort. Så nå slikker han i stedet for Hehe. Men bare vær bestemt, begynner hun å sutte, så bare ta bort det hun sutter på med en gang, men fortsett å kose. Og hvis du er mye hjemme, er det ikke nødvendig med en katt til. Men det er jo kanskje noe å vudrere over tid, dersom du bestemmer deg for å beholde henne? Dyrebeskyttelsen har jo mange til omplasseing bl.a. Og hvis du trenger mer info, kan du bare gå inn på www.katteprat.no. Forum for katteelskere, mange kloke og flinke mennesker der inne!
Alvina Skrevet 28. april 2010 #7 Skrevet 28. april 2010 Nå leker hun og er bare glad. Det er kos å ha henne, men jeg har et vennepar som har tre katter og som overtar henne i dag. Jeg kommer til å savne henne, men jeg får så dårlig samvittighet når hun bare kan være inne. Hun er kjempefin og har lært ordet nei. Ikke vekker hun meg på natta mer heller. Jeg måtte si nei par ganger for hun lager litt støy når hun leker. Men det blir litt tomt når hun flytter i dag, men da får hun være ute og har selskap av andre katter. Jeg regner med at hun først må være inne noen dager, eller en uke før hun slippes ut. Hun har aldri vært ute, men nå får hun et bedre liv enn jeg kan tilby. Jeg er vokst opp med katter, men ikke innekatt. Det er jo jeg som har et problem når jeg får dårlig samvittighet, men jeg kjenner flere som har katter og nå flytter hun altså til et liv som ute og innekatt.
Tabris Skrevet 28. april 2010 #8 Skrevet 28. april 2010 Det står respekt av avgjørelsen din, Alvina. Jeg er en av dem som mener innekattehold grenser til dyreplageri. Og nå som hun er hos et vennepar, så kan du jo besøe henne også senere.
Xtra_lilje Skrevet 28. april 2010 #9 Skrevet 28. april 2010 (endret) laget egen tråd i stedet,så sletter innlegget. Endret 28. april 2010 av Xtra_lilje
Alvina Skrevet 28. april 2010 #10 Skrevet 28. april 2010 Det står respekt av avgjørelsen din, Alvina. Jeg er en av dem som mener innekattehold grenser til dyreplageri. Og nå som hun er hos et vennepar, så kan du jo besøe henne også senere. Jeg skal besøke henne, men ikke på noen uker. heldigvis er hun vant til hunder, for de har hund. Jeg fikk bare så dårlig samvittighet, så jeg spurte alle jeg kjente. som kjent er det ikke lett å omplassere katter men dette gikk bra.Men jeg gråt en skvett når hun ble hentet men føler ikke det handler om meg og at jeg bor alene, men om hennes livskvalitet. Å gå rundt med dårlig samvittighet skaper jo dårlig miljø i seg selv. Katter forstår mer enn vi tror.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå