Gå til innhold

Kjøpe hus med samboer

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Samboern og jeg snakker løst om å kjøpe hus sammen om 1-2 år. Foreløpig er jeg student med ca 200 000 kr inn totalt i 2009 (studielån + lønn), mens han er i full jobb med ca 400 000 kr inn i 2009. Min inntekt vil holde seg stabil i 2010, hans vil antakelig stige noe. Om 1-3 år ser jeg for meg at jeg vil være ferdig med studentlivet og i full jobb. Mest sannsynlig vil lønna ligge under 400 000 før skatt.

Nå har vi ca 200 000 kr til sammen i egenkapital (50/50), og den vel mest sannsylig vokse til minst 300 000 i løpet av 2010.

Når vi da skal til banken og få vurdering på hva vi kan få i lån, går vi da som to enkeltpersoner eller blir vår inntekt og egenkapital regnet sammen?

Dersom vi går som to enkeltpersoner vil jo jeg høyst sannsylig få veldig mye mindre i lån enn min samboern (om jeg får lån i det hele tatt!), og jeg vil da bidra mindre i kjøpet. Altså vil jeg eie en mindre del av et evt. hus.

Hva skjer da om vi gifter oss? Vil huset bli en verdi vi eier felles, eller vil det fortsatt være "min del av huset, og din del av huset"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ingen bankkvinne, men kan svare så godt jeg kan :)

Vi har akkurat vært igjennom det samme, søkt lån som samboere, og siden vi var to som søkte regnet de formuen vår sammen.

Når det gjelder et huskjøp vil man kunne fylle inn på tinglysningsskjemaet en ideell eierandel, her blir det kanskje naturlig at den som (evnt) har puttet inn mest egenkapital vil eie mest, men dere kan også velge og eie 50:50, det er det dere som bestemmer.

Jeg vil tro at et evnt giftemål ikke vil overskygge eierandelen i tinglysningsdokumentene, men det der er jeg faktisk litt mer usikker på..

Skrevet

Det er den tinglyste eierandelen som vil gjelde når man går inn i et ekteskap.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi har akkurat kjøpt et hus sammen. Vi fikk beregnet lån sammen, ikke som enkeltpersoner. Vi eier huset 50/50, gikk inn med like mye egenkapital når vi kjøpte (resten av egenkapitalen, stort sett min samboer sin, har gått med til oppussing)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...