LukaFrost Skrevet 26. april 2010 #2 Skrevet 26. april 2010 Nå har ikke jeg barn, men det høres veldig sent ut ja. Hvis du søker litt i forumet finner du endel tråder med forlk som har problemer med å få barna til å slutte med bleie. Kanskje du finer noen råd der.
Gjest lulua Skrevet 26. april 2010 #3 Skrevet 26. april 2010 Nei jeg tror seks år egentlig er ganske vanelig.. Om natta altså..
Beauté Skrevet 26. april 2010 #4 Skrevet 26. april 2010 Det var sent syns jeg. Yngste min sluttet da han var to år. Men de to andre var vel 3-4 år.
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2010 #5 Skrevet 26. april 2010 Begge mine sluttet når de var mellom 2,5 og 3 år. De gjorde seg stort sett selv. Førstemann turte jeg ikke slutt med bleie om natta til å begynne med, så etter en måned med tørre bleier hver natt fant han ut at det var komfortabelt å slippe å stå opp for å gå på do. Vart derfor mange uhell når vi bestemte oss for å kutte nattbleia også. Men andremann var det enkelt. Han fant ut at det var for ukomfortabelt å gå med våt bleie, ble veldig bevisst bleien, og slutta helt både natt og dag! Synest 6 år er veldig gammelt ja...
Caramba Skrevet 26. april 2010 #6 Skrevet 26. april 2010 Min 3-åring bruker fortsatt nattbleie, men den har vært tørr nå i fire måneder så det er vel bare å slutte egentlig.
Lillemams Skrevet 26. april 2010 #7 Skrevet 26. april 2010 Gutten vår slutta med både nattbleie og dagbleie da han var 2 år og 10 mnd, da hadde han hatt tørre nattbleier i ett par mnd
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2010 #8 Skrevet 28. april 2010 Noen barn har problemer med dette, det kan være mange grunner til det. Jeg kjenner en som er syv som ikke har klart å slutte, slitsomt for gutten, som ikke våger å overnatte hos andre pga. at han stadig har uhell. Det finnes mange anordninger man kan prøve for at barnet skal lære ny atferd eks. alarm som går når de tisser etc. Ta det opp med lege eller helsestasjon, de har mer enn nok info på dette. Jeg så på tv et program hvor gutter i alder over 10 år hadde dette problemet fortsatt, dette var medfødt, men kunne hjelpes til å slutte... Lykke til!
Gjest b Skrevet 28. april 2010 #9 Skrevet 28. april 2010 Min sønn var 7-8. Da hadde vi prøvd minirin og kiropraktor uten at det hjalp. Han sluttet helt brått og har aldri hatt tilbakefall. Da hadde han tisset på seg hver bidige natt.
Piper Skrevet 28. april 2010 #10 Skrevet 28. april 2010 For noen er det seint, emn for andre er det ikke. barn er forskjellig, der noen slutter tidlig mens andre behøver mer tid. Gutter er av og til seinere enn jentene. I mange tilfeller slutter de av seg selv, men i noen tilfeller må de ha hjelp. Du kan snakke med legen om dette, for å sjekke om det er noe gale et eller annet sted. Har barnet en nær slektning som var sein, er dette arvelig og de fleste vokser det av seg. Noen vokser det av seg før de kommer i tenårene, mens andre er godt oppe i tenårene før de slutter. Veldig slitsomt for barnet og foreldrene, men det er veldig lite å gjøre med det. Det hjelper ikke å ta barnet opp på natten for å tisse, for du sier da til blæren at den må tømmes på natten. Alarmmatte fungerer på noen, men de fleste er i dyp søvn og reagerer ikke på den. Og her har vi igjen det med å gå opp og tisse på natten, noe man helst ikke skal behøve. En skal klare å holde seg en natt, og da behøver man kanskje hjelp til å produsere mindre urin. det finnes noen medsiner som kan hjelpe, og da spesielt om barnet skal overnatte hos noen venner. de medisinene fungerer slik at det blir produsert mindre urin i løpet av natten, men som alt annet fungerer de ikke alltid på alle. Mitt råd er å snakke med legen, for å få en full utredning på barnet for å eventuelt bekrefte eller avkrefte om noe er gale.
Leanne Skrevet 28. april 2010 #11 Skrevet 28. april 2010 Det er store forskjeller på når barn slutter med bleie om natta. I barnehagen jeg jobber er det tradisjon at de eldste barna (som skal begynne på skolen) har en overnattings tur i mai/juni. Jeg har vært med på en sånn tur 1 gang og da var det noen av barna som hadde bleie på natta. Snakket med de andre som var med om dette, og de sa at det var slik vært år - at det var ca mellom 2-5 barn som hadde bleier på natta, er ca 16 barn som reiser på slike turer. Men som andre sier, det kan være lurt med en legesjekk for å utelukke at det er noe fysisk galt..
Tiarra Skrevet 28. april 2010 #12 Skrevet 28. april 2010 Begge var 2,5 år da de sluttet med bleie og da også om natta. Synes seks er litt sent, ja. Men jeg kjenner ei som har en åtteåring som må bruke bleie om natta.
Gjest imli Skrevet 28. april 2010 #13 Skrevet 28. april 2010 Når ungen er såpass stor som 6 år, regnas det vel som sengevæting? Er forskjell på å ikkje bli tørr og å vere sengevæter.
cilja Skrevet 28. april 2010 #14 Skrevet 28. april 2010 Sønnen vår sluttet å tisse om natta da han var rundt 6 år. Vi brukte trådløs alarm, og det virket veldig bra. Vi kjøpte alarmen selv siden doktor mente det var for tidlig med "tiltak" for å bli tørr. Gutten vår ønsket å sove over hos kompiser, men takket nei fordi han brukte bleie på natta. Gutten ønsket selv å prøve alarmen, og den kostet kr 1000.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2010 #15 Skrevet 28. april 2010 begge mine ble tørr på dagtid rundt 3-årsdagen, og tørr om natta 3-4 måneder senere.
Gjest Siren Skrevet 7. mai 2010 #16 Skrevet 7. mai 2010 Nei da, 6 år er ikke sent i det hele tatt. Det er faktisk først etter denne alderen at man kaller et barn for sengevæter. Frem til skolealder er det altså helt normalt at barn fortsatt tisser på seg om natten og trenger nattbleier.
gompen Skrevet 7. mai 2010 #17 Skrevet 7. mai 2010 Min slutta med bleie på dagen når han var 2 og om natten når han var 6. Han sleit med å våkne for dobesøk på natta, siden han sover utrolig tungt. Nå har han bare uhell en sjelden gang i blant.
Kanutte Skrevet 7. mai 2010 #18 Skrevet 7. mai 2010 10-20 % av 5-åringene er senvevætere, 10 % av 6 -åringene og 5 % av 10-åringene. Norsk helseinformatikk Her ble storebror på straks 11 tørr nå i vinter. Lillemann på 7 år er fremdeles sengevæter og det er 5-åringen også. Så hos oss er alle treige. Storebror og minsten var begge trege på dagtid også, mens lillemann var relativt tidlig med dagbleie. Noen barn sliter mer enn andre. Sånn er det bare og husk at så mye som 1 av 5 skolestartere fortsatt ikke er tørre om natta. Å være sengevæter er både trassig og forbundet med mye skam. Vi har valgt å være åpne om problemene slik at storebror har kunnet overnatte med venner. Ja, det er sent når man begynner på skolen, men det er som sagt ikke uvanlig.
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. mai 2010 #19 Skrevet 7. mai 2010 Min eldste var 2 1/2 år da han sluttet på dagtid og 2 år8mnd på natten. Den yngste sluttet på dagtid 3 år gml og en mnd senere om natten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå