Gjest AnonymBruker Skrevet 25. april 2010 #1 Skrevet 25. april 2010 Jeg er snart 22 år gammel, har enda ikke kjørt opp. Har liksom aldri hatt det store behovet. Har veldig lyst til å begynne ganske snart, men skal muligens flytte til sommeren. Er det greit å begynne å ta kjøretimer ett sted, og så fortsette ett annet sted? Er kanskje best for meg å holde meg til kun ett sted også, tenker jeg.. Hvor mange kjøretimer må man ha før oppkjøring, forresten?
Nyterlivet Skrevet 25. april 2010 #2 Skrevet 25. april 2010 Hei Jeg har nettopp vært gjennom det du skal snart gjennom, venter bare på oppkjørin, så jeg prøver å svare best mulig på spørsmåla dine. Det er helt greit å hoppe fra en kjøreskole til en annen, men da MÅ du passe på at alt du har gjort hos den første kjøreskolen og den andre kjøreskolen må være meldt inn før oppkjøring. Vil også nevne at du må på en måte begynne på nytt, når du bytter kjøreskole. Du kan ikke være på trinn 3 hos en kjøreskole og forvente at du er trinn 3 hos den andre kjøreskolen. Før oppkjøring må du ha vært gjennom: - Trinn 1, som er trafikalt grunnkurs med mørkekjøring. - Trinn 2, hvor du først har en kjøretime der lærer finner ut nivået ditt. Her går dere gjennom f.eks. Bakkestart, giring, hvor du burde holde henda på rattet. Dette trinnet avsluttes med en veiledningstime, som er obligatorisk. - Trinn 3, her fortsetter du med kjøretimer og du skal kjøre i variert trafikk og beherske dette. Det vil også være et teorikurs, som er obligatorisk. Deretter skal du på sikkerhetskurs på bane, som også er obligatorisk. Her skal du få følelsen av åssen det er å kjøre på glatt føre og hvordan du skal reagere. Mulig du vil få forbikjøring her også, men det varierer fra trafikkskole til trafikkskole. Trinnet avsluttes med veiledningstime, som er obligatorisk. - Trinn 4, nå skal du kjøre mest mulig uavhengig av lærer. Man skal ha noe som heter sikkerhetskurs på veg som er obligatorisk, en langkjøring på landeveg på 5 timer, og en langkjøring på 4 timer, i variert trafikk ,hvor du skal kjøre etter kart. Så er det et kurs, som heter refleksjon og oppsummering. Dette er også obligatorisk. Så er det oppkjøring Antall kjøretimer varierer, men du ser jo hva som er obligatorisk, etter hva jeg skrevet ovenfor her.
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. april 2010 #3 Skrevet 26. april 2010 Takk for kjempesvar Det blir med andre ord dyrere å skifte skole underveis, ennå holde seg til én da? Siden man må begynne på nytt, mener jeg. Trinn 1 har jeg allerede vært gjennom, noen år siden vel og merke..
aluminium Skrevet 26. april 2010 #4 Skrevet 26. april 2010 Det enkleste er nok å holde seg til en lærer da opplegget nok blir mye mer helhetlig og skikkelig. Pengemessig vet jeg ikke, men rent pedagogisk ville jeg nok holdt meg til en lærer. Kjør heller mye privat om du har mulighet til det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå