Gjest Nefertiti Skrevet 16. september 2003 #1 Skrevet 16. september 2003 Jeg skal ta statistikk eksamen snart og har noen ting jeg lurer på. Håper det er noen kloke hoder der ute som kan hjelpe meg. Skal være evig takknemlig! Jeg holder på med å lage konfidensintervall. Jeg er veldig blank på dette, så noen praktiske eksempler på hvorfor en skal lage disse intervallene kunne jeg godt ha trengt. Hvorfor skal det være enten tosidig eller ensidig? Hva er meingen med det? Hvorfor skal en velge konfidensnivå, helt utav lufta liksom? Kunne noen kort og enkelt forklart meg forskjellen på kvantitativ metode og kvalitativ metode? Dette var det jeg lurte på i første omgang :oops:
Veronal Skrevet 17. september 2003 #2 Skrevet 17. september 2003 Jeg skal ta statistikk eksamen snart og har noen ting jeg lurer på. Håper det er noen kloke hoder der ute som kan hjelpe meg. Skal være evig takknemlig! Jeg holder på med å lage konfidensintervall. Jeg er veldig blank på dette, så noen praktiske eksempler på hvorfor en skal lage disse intervallene kunne jeg godt ha trengt. Hvorfor skal det være enten tosidig eller ensidig? Hva er meingen med det? Hvorfor skal en velge konfidensnivå, helt utav lufta liksom? Kunne noen kort og enkelt forklart meg forskjellen på kvantitativ metode og kvalitativ metode? Dette var det jeg lurte på i første omgang :oops: Jeg har ikke statistikkeksamen, men jeg har lært mye statistikk gjennom faget mitt og har brukt det mye både i jobb- og studiesammenheng. Det jeg har lært er at ved signifikanstesting så er forskjellen på tosidig og ensidig test følgende: Hvis man ikke har noen formening om hvorvidt tallet er for høyt eller lavt på forhånd så må man benytte tosidig test. Hvis man f.eks. bare er interessert i en økning - så kan man benytte en ensidig test. Som regel benyttes en tosidig test - det er bare i helt spesielle tilfeller at ensidige tester benyttes. De kritiske verdiene er også forskjellige. Kvalitativ metode: En deskriptiv metode. Kjemisk analyse: Forteller hvilke komponenter som er tilstede i en blanding. Kvantitativ metode: En metode som gir et tall. Kjemisk analyse: Forteller hvilke komponenter og hvor mye av hver komponent som er tilstede i en blanding.
hallingbrud Skrevet 3. oktober 2003 #3 Skrevet 3. oktober 2003 Spørsmålene dine trenger svært lange svar hvis du skal få nok informasjon til å klare deg på en statistikk-eksamen. Jeg tror derfor at det er lettere å gi deg noe litteraturtips: Holme, I.M., Solvang, B.K. 1996. Metodevalg og metodebruk. Tano AS. Ringdal, K. 2001: Enhet og mangfold: samfunnsvitenskapelig forskning og kvalitativ metode. Bergen, Fagbokforlaget. Hellevik, O 1999: Forskningsmetode i sosiologi og statsvitenskap. Oslo, Universitetsforlaget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå