Gjest AnonymBruker Skrevet 25. april 2010 #1 Skrevet 25. april 2010 Heisann folkens, Jeg er en jente på 23 år som flyttet inn i ny leilighet i januar. Trodde dette skulle gå bra, men jeg føler at jeg sliter økonomisk til tross for at jeg føler at jeg har levd så billig som mulig de siste månedene. Har aldri lært noe om privat økonomi, så jeg synst dette er litt vanskelig. - Husleie på 5000 i måneden - Inntekt etter skatt ca 19 000 - Billån kr 3500 - Billig mobilabonnement (aldri over 300 kr i måneden) - Strømregning hver 3. måned (litt mye i vinter) - Utgift til pendling kr 1600 Kjapp utregning: 19 000 - 5000 - 3500 - 500 kr (legger på litt) - strøm (usikker, men la oss si 2500/3 = 833) - 1600 = kr 7567. Når det gjelder mat, så føler jeg at jeg lever så billig som mulig. Handler kun på Rema1000 og prøver å ikke kjøpe dyre matvarer. Klær har jeg ikke handlet siden før jul og jeg har heller ikke reist noe. Har også vært lite ute på byen for å spare penger. Spiser nesten aldri ut. Når jeg ser på regnestykket over, så burde det vel egentlig gå bra? Men hvor blir pengene av? Hovedproblemet mitt er nok at det kostet en del mer å etablere seg enn jeg hadde forventet. Fikk ikke utvidet billånet mitt hos banken når jeg etablerte meg (ba om 10 000 og har 70 000 fra før av), men fikk tilbud om kredittkort isteden. Dette sa jeg ja til og det ble desverre raskt belastet for 15 000. Har også hatt utlegg på bilen min for nærmere 50 000(tydeligvis vært svært uheldig) de siste 12 månedene. Den siste regningen var over 12 000 og siden jeg ikke har noe sparepenger, måtte jeg ta opp 10 000 til i kredittkortgjeld. Nå er denne på 25 000. Er det noen som har noen gode tips til hva jeg kan gjøre for å komme meg ut av dette? Har vurdert å bare selge bilen min og få slettet mesteparten av gjelden. Må da enten kjøpe en billigere bil eller eventuelt ta bussen (noe som vil forlenge dagen min med minst 1 time). Jeg tror at jeg i utgangspunktet skal ha nok til å greie meg hver måned med mine utgifter, men problemet er uforutsette utgifter, noe jeg har hatt svært mye av den siste tiden. Har hørt om noe som heter refinansiering. Vet noen om det kan være et alternativ? F.eks slå kredittkortgjelden sammen med billånet mitt og evt. utvide nedbetalingstiden? Har egentlig et litt dårlig forhold til min rådgiver i banken (hun er nedlatende), så jeg vurderer å bytte bank. Håper på gode tips! Hilsen, Jente23
Gjest strykebrett Skrevet 25. april 2010 #2 Skrevet 25. april 2010 Ta med deg arbeidskontrakten din (som bevis på at du har fast inntekt) og en oversikt over gjelden din og be om møte i andre banker. Det kan godt hende at en annen bank har lyst å ta over gjelden din slik at du får et samlet lån.
zuperduper Skrevet 25. april 2010 #3 Skrevet 25. april 2010 På det budsjettet ditt skulle du hvertfall ha 3500 kr til overs hver måned etter at mat er dekket opp.
Gjest Marlo Skrevet 25. april 2010 #4 Skrevet 25. april 2010 Viktig å tenke over alle små ting man bruker penger på for å få den virkelige oversikten. Og her snakker jeg om ALT - fra en cola på vei hjem fra jobb til en tyggis på vei til jobb. Slike ting koster mer enn det smaker noen ganger da det blir mye penger når man legger dette sammen. Jeg ser du har husleie, billån, strøm og reiseutgifter. Hva med internett, tv, forsikringer (innbo og bilforsikring er jo et must)? Her er det jo også en del penger som går. Du har jo tydeligvis vært mye uheldig med bilen, virker som den koster mer enn den burde. Du har nok kanskje kjøpt katta i sekken her, om det da ikke dreier seg om selvforskyldte skader. Jeg ville nok heller kvittet meg med bilen og brukt en time ekstra på reise med buss - få ned kredittkortgjeld og slikt, og heller vurdert å kjøpe en ny bil ved en senere anledning.
Marabou Skrevet 25. april 2010 #5 Skrevet 25. april 2010 Selg bilen og kvitt deg med kredittkortlånet først, det sluker garantert mest penger. Da får du en mye mer stabil og forutsigbar økonomi, du kan jo spare de pengene du i dag bruker på bil/lån i et år eller to fremover (går fort!) og så kjøpe deg en billigere bil senere dersom du finner ut at behovet fortsatt er der. Eventuelt spare litt egenkapital slik at du kan kjøpe deg leilighet, så slipper du å kaste leiepenger ut av vinduet. Har du BSU (boligsparing for ungdom)? Hvis ikke bør du begynne med en gang, det er veldig gunstig! Bra rente, og skattefordel.
missLynch Skrevet 25. april 2010 #6 Skrevet 25. april 2010 Jeg synes du er kjempeflink med budsjett etc jeg. Men som nevnt ovenfor: Dersom du kan ta buss eller tog til jobb- kvitt deg med bilen asap!
Stor&Sterk Skrevet 26. april 2010 #7 Skrevet 26. april 2010 For å bevisstgjøre deg selv.... skriv ned alt du bruker penger på i en bok. Dette tar to måneder. Da får du et realistisk bilde av hva som skjer med pengene. Syns du er flink med det meste. Kredittkort og bil suger penger ut av deg og er et onde. Jeg bor på landet familien og vi må ha bil desverre. Jeg drømmer om å flytte til byen, selge bil og leve enkelt og billig. Hadde jeg vært deg ville jeg solgt bilen så fort som mulig. Kjipt å svelge den kamelen, og mange syns jo at bil er status, frihet osv... Men det er det ikke, bilen eier deg og sammen med lån, veiavgift, bensin, vedlikehold som oljeskift, nye dekk av og til, reprasjoner, bompenger og forsikring, er dette veldig kostbart. Jo lenger du kjører bilen, jo mer mister den verdi, samt at du må reparere ting etterhvert...Kredittkortgjeld er også urimelig dyrt og en stor byrde. Selg og lev enkelt, da får du mindre bekymringer. Utifra det du tjener og uten utgifter til bil, vil du kunne leve riktig behagelig !
Stor&Sterk Skrevet 26. april 2010 #8 Skrevet 26. april 2010 (endret) Glemte å si at buss er faktisk helt toppers. Ta med bok, ipod og slapp av på bussen.... det er faktisk ganske deilig om du innstiller deg på det! Du er liksom tvungen til å slappe av, og treffer mange hyggelig mennesker om du er åpen for det! Endret 26. april 2010 av Stor&Sterk
plosiv Skrevet 26. april 2010 #9 Skrevet 26. april 2010 Hadde jeg vært deg ville jeg solgt bilen. Eventuelt ville jeg tatt med arbeidskontrakt og gått til flere banker for å refinansiere.
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. april 2010 #10 Skrevet 26. april 2010 Tusen takk for alle svar! Godt å se at dere ikke synst jeg er helt håpløs Det er nok absolutt bilen og etablering i ny leilighet som har tatt på. Angående bilen, så har jeg nok vært uheldig ja. Den har fungert fint i 2 år, men det siste året har det toppet seg med den ene reparasjonen etter den andre. Jeg kunne gjerne tenkt meg å leve uten bil, men pga at jobben min er "på landet" og jeg selv bor i en by, er det vanskelig mtp kommunikasjon. Bruker mye tid på pendling allerede. Skal undersøke litt og se om det i det hele tatt er mulig. Et alternativ er jo å selge denne bilen og kjøpe meg en som er halvparten så billig og få slettet all kredittkortgjeld samt kanskje ha litt i reserve også. Men ja, det er svindyrt å ha bil. Det har jeg funnet ut Internett er inkludert i leien heldigvis. Forsikring hadde jeg bestilt, men den ble avvist pga at jeg var under utredning for en medisinsk tilstand på det tidspunktet. Det gikk heldigvis bra, så jeg bør vel kanskje få ordnet meg forsikring. Sparer ikke i BSU. Skal få ordnet meg en avtale her tror jeg. Bare dumt at jeg ikke har begynt med dette tidligere, men merkelig nok har banken aldri foreslått det til meg. Da er refinansiering et mulig alternativ. Skal prøve å forhøre meg litt her. Takk igjen!
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. april 2010 #11 Skrevet 26. april 2010 Vil tro at refinansiering ikke er så aktuelt. Billån refinansieres ikke med pant, så da må det i så tilfelle være snakk om et usikret billån. Det vil normalt ha vesentlig høyere rente enn ordinære billån og med tanke på at kredittkortgjelden din egentlig er nokså beskjeden tviler jeg på at det vil lønne seg for deg. Klipp heller kortene slik at du ikke pådrar deg noe mer gjeld. Ut fra hva jeg forstår så er det ekstraordinære utgifter, og ikke ditt normale forbruk som gjør at du har hatt behov for kreditt. Det burde derfor være rom for at du kan spare inn litt i månedene frem over og betale ned kredittkortgjelden raskt i løpet av noen måneder. Alternativt selge bilen hvis det er praktisk mulig for deg å leve uten.
Frøken Mitzi Skrevet 27. april 2010 #12 Skrevet 27. april 2010 Dersom du skal refinansiere, må banken ha noko anna å ta sikkerheit i enn bilen. Kan du få lån med sikkerheit i foreldra dine sin bolig? Då kan du bake billån og kreditkortlån inn i eit nytt forbrukslån, få lavare rente, og bli kvitt kreditkortet. Og eg ville vurdert å bytte bank, eller be om ein annan kunderådgivar i noverande... Kreditkort er greit å ha i bakhand, så sant ein klarer å betale ned heile beløpet ved neste forfall, slik at det ikkje kjem renter. Om ikkje, blir det fort forferdelig dyrt... Du har vel utgifter i forbindelse med kreditkortgjelda og bilforsikring også?
Solsikke84 Skrevet 28. april 2010 #13 Skrevet 28. april 2010 (endret) Selg bilen! Nå vet jeg ikke hva rente du har på kredittkortgjelden, men den kan raskt koste deg MYE med et selskap eller bank uten en fin og hyggelig rente. I så fall eskalerer den noe vanvittig og selv om du ikke bruker kredittkortet mye fra nå av, så kan du ha det dobbelte i gjeld der før høsten kommer. Tro meg, har brent meg på det før! Selg bilen og bruk pengene du nå betaler billån for til å betjele ned kredittkortgjelden så fort som mulig. Ring dem gjerne og be pent om en penere rente og en rask og trygg nedbetalingsplan for både deg og kredittkortselskapet/banken. Bytt gjerne bank om du ikke liker kundeservicen. Kunderådgiver er viktig å ha et OK forhold til når man har gjeld osv. Sånn ellers ser regnestykket ditt bra ut, tror bare du krasjer pga uflaks og uventene utgifter som du sier. Evt, behold bilen men da må du bli kvitt kredittkortgjelden på annen måte, feks ved å bruke alt av penger fra skatteoppgjør og feriepenger på å dekke dette og ofre resie/ferie i sommer. Lykke til. Endret 28. april 2010 av Minxie
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. mai 2010 #14 Skrevet 1. mai 2010 Takk igjen for alle svar! Har ikke fått tatt noen avgjørelse enda, men skal bestemme meg i helgen. Jeg må nok ha bil skal jeg fortsette å bo her, men jeg kan jo kjøpe en billigere bil (om det ikke ender med at jeg kjøper en bil som trenger like mye reparasjoner). Billånet har ikke pant i bilen (har foreldre som kausjonist). Har allerede forberedt meg på å være hjemme i sommer. Fikk heldigigvis igjen 20K på skatten, så jeg må nok spytte inn en del av det
slask Skrevet 2. mai 2010 #15 Skrevet 2. mai 2010 Har aldri lært noe om privat økonomi, så jeg synst dette er litt vanskelig. 300,- til mobil synes jeg ikke er billig, men det avhenger av hvor mye bruk det er snakk om. Kanskje en annen "hobby" er billigere. Husk at du faktisk snakker om 3600,- i året. Bredbånd - er det noe du har? Forsikring? Kvitt deg med bilen eller kjøp en billigere. Hva gikk de 50.000,- til i bilkostnader??? Kollisjon? Eller lureri? At du ikke har kjøpt klær siden nyttår er bra. At du er interessert i å skjønne din egen økonomi er bra. Husk ikke å få barn. Da vil du gå konkurs. Problemet er at barna ikke alltid er planlagt... Jeg er gift, har stort hus, eldgammel bil+nyere konebil (dessverre), mange barn, gjør alt jeg kan av håndverkerjobber i eget hus selv (elektrisk, rør, snekring, ventilasjon). Pengene brukes opp like fort som de kommer. Og vi har to like inntekter - litt høyere enn din.
solkrem Skrevet 2. mai 2010 #16 Skrevet 2. mai 2010 Ludomobil! Jeg har ikke fått telefonregning siden januar de dekker utrolig mye hver måned, slik at du får en del gratis. Men, dette er jo bare småpenger i forhold til bilen. Skjønner godt at du ikke vil "miste" en time hver dag, men det er ikke så slitsomt dersom du har bok, blader, ipod, lydbok eller diverse. Bil er et pengesluk. Du sier at du har brukt en del penger på reperasjoner. Jeg vil foreslå at du selger bilen fort som bare det, før du må ut med enda mer penger til reperasjon. Bort med gjelden fortest mulig.
Sissan Skrevet 2. mai 2010 #17 Skrevet 2. mai 2010 Du betaler over 5000 i måneden på bil/transport. PLUSS reparasjonene. Dersom du kan, vil du få MYE bedre økonomi ved å kvitte deg med den. Om timen ekstra på pendling er verdt pengene, må du selv vurdere, men med din økonomi i dag ville jeg droppet den. Kjøper du billigere bil, må du være sikker på at den er driftssikker, ellers blir den fort dyrere enn den du har pga reparasjoner. KJøp også hos forhandler der du har minst 6 mnd bruktbilgaranti, som tar de første problemene som dukker opp. Verdt pengene. Om du klarer å spare deg opp 1 månedslønn som reservekapital etter nedbetaling av lån, vil du klare deg helt fint, da kan du ta uforutsette utgifter uten å måtte bruke kreditt. Nå kommer feriepengene snart, du burde kanskje bruke en del av dem på å få en god plattform i stedet for de store reisene i år. Det vil du ha glede av lenge lenge. Syns du er flink jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå