Gå til innhold

Trening mens man er småsyk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har endelig, etter noen heseblesende år, fått tid til trening! De siste årene har vært et salig jag med barn, studier, jobb og ulike verv. Også skal man ikke glemme at man har en mann, og at huset må vedlikeholdes....

Nå er jeg ferdig med studiene, barna er større, og jeg har kutta ut noen av vervene! :jepp: Fullt motivert for trening! Har heldigvis klart og beholde et rimelig sunt kosthold, så det er bare treningen som har manglet.

Har kommet godt i gang, og det er deilig! Trener kondis og styrke 2-3 ganger i uka. Nå har jeg fått en skikkelig forkjølelse, er potte tett i bihuler, og har en mildt sagt opprivende hoste.

Hva gjør dere når dere er syke? Klarer dere å trene? Har gått noen rolige turer, men med en gang pulsen øker og pusten går fortere, begynner jeg å hoste som en gal. Frustrerende! Føler jeg blir satt mange uker tilbake formessig, og blir derfor litt demotivert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man er syke, skal man ikke trene. Da skal man roe seg ned og hvile.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg trener når jeg er syk. Føler meg bedre av det. Men om det er omgangssyke o.l ligger jeg i ro :)

Skrevet

Det er nesten noe du selv må føle på kroppen. Noen legger seg under dynen når de føler seg litt snufsete og har vondt i hodet og andre velger å trene med feber.

Om du har feber, bør du ikke trene men jeg mener det ikke er noe i veien for å trene om du er forkjølet da kroppen din gir beskjed om det blir for mye.

Skrevet

Enig med svar over, dette er veldig individuelt. Jeg trener vanligvis litt lettere om jeg er litt forkjøla, men det sier seg selv at man ikke bør presse seg i de hardeste øktene når man er potte tett.

God bedring TS :)

Skrevet

Enig med svar over, dette er veldig individuelt. Jeg trener vanligvis litt lettere om jeg er litt forkjøla, men det sier seg selv at man ikke bør presse seg i de hardeste øktene når man er potte tett.

God bedring TS :)

Takk for det! :) Håper jeg blir frisk ganske snart, jeg har en lei tendens til å holde på forkjølelsene mine... :filer:

Skrevet

Dette er kjedelig, har vært der selv noen ganger :) Så lenge du ikke er sengeliggende så ser jeg ikke noe grunn for å ikke trene, jeg har ofte blitt bedre av å trene, MEN da har jeg ikke trent så hardt, det har blitt mest styrketrening som man ikke blir så anpusten av :)

Men sier kroppen ifra og du merker du blir dårligere i formen av å trene, da er det mye bedre å ta det HELT med ro i noen dager for så å komme sterkere tilbake, ellers vil du "aldri" bli helt frisk og får ikke gitt like mye, og dermed dårligere treningseffekt.

God bedring :)

Skrevet

Du skal ikke trene hardt, hvor du utsetter kroppen for mer systemisk stress, når du er syk. Om du vil gå turer eller løfte lette vekter så er det helt kurant, og det er en fin måte å holde seg litt igjen. Men hardt systemisk arbeid ved virus/bakterieinfeksjon fører til at antistoffer, immunoglobuliner, TNF-alfa, leukotriener, cytokiner og andre immunologiske modulatorer går fra blodbane og affekterte organer og inn til muskulatur. I ytterste konsekvens så setter du kroppens helingsprosess tilbake fordi den i tillegg til infeksjon må jobbe med å restituere arbeidende muskulatur, og du kan risikere endokarditt (hjertet er en muskel).

Alt som involverer at du føler deg systemisk syk, feber, gul guffe og nedsatt appetitt (og dermed gir mindre overskudd for trening) er kroppens beskjed om at den krever ro. Du utsetter også de rundt deg for smitte (spesielt på treningssentra), noe som er kjedelig for andre som trener. Kjedelig, jeg vet, men har nettopp kommet meg selv igang etter over en uke med hals- og bihulebetennelse. Den ble kraftig forverret fordi jeg er en stup dum dust som ignorerte signalene og dro med meg skrotten min på intervalltrening i kald vind og regn :murvegg:

Skrevet (endret)

Jeg får vel bare ta det med ro ei stund fremover da! :) Jeg kjenner "lusa på gangen", og denne forkjølelsen jeg har nå, kommer nok til å sitte i en stund! Har vært en del plaget denne vinteren, sist gang med lungebetennelse og AB kur... Må vel kanskje sjekke om det ligger noe i bunn, allergier/astma? Røyker ikke, så kan ikke være det som gjør det heller...

Skal prøve meg på en lett økt med litt styrke i morgen, og se hvordan kroppen reagerer, så får jeg ta det der i fra! Takk for inspill! :)

Endret av hemmelinemmeli
Skrevet

Jeg trener som oftest selvom jeg er litt syk, kommer selvfølgelig an på hvordan syk man er. Har jeg f.eks feber, oppkast, verking i kroppen og lignende holder jeg meg hjemme til jeg føler meg bedre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...