Gjest AnonymBruker Skrevet 25. april 2010 #1 Skrevet 25. april 2010 Har akkurat meldt meg inn i et treningssenter. Jeg er veldig utrent, men fant ut at jeg mått begynne med noe. Jeg har vært på step-time, ble så sliten at jeg holdt på å spy. Var også på en annen time som var litt bedre, fatburner eller no sånt. Idag var jeg på spinningtime, og det var den beste synes jeg, var veldig morro. Men hva er best å trene for meg? Jeg vil ned litt i vekt 3-4 kg så det er ikke store greiene, så det er eneste grunnen til at jeg drar dit, og selvfølgelig får å bli i litt bedre form. Hva bør jeg gå på? hvilke timer? holde på for meg selv med apparater er uaktuellt
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. april 2010 #2 Skrevet 25. april 2010 Tja, det er vel ikke noe fasitsvar på dette, annet enn at du bør drive med det du synes er gøy, for da er det mer motiverende å trene. Og så er det viktig å variere litt og ikke begynne for hardt. Gå på timer for nybegynnere og prøv deg fram, slik du har gjort. Hvis man tenker kun på hva som forbrenner mest kalorier, så varierer det sikkert litt fra treningsform til treningsform, men så lenge du blir varm og får høy puls, tror jeg ikke det er mye om å gjøre. Det viktigste er som sagt at du finner noe du synes er gøy (eller så gøy som det kan bli;) ) slik at du fortsetter å gå. Vil råde deg til å spe på kondisjonstreningen med litt styrketrening. De fleste treningssentre tilbyr gratis treningsveiledning, og da kan du få laget et program. Mange har også gruppestyrketimer og da kan man styre selv hvor mye vekter man legger på. Det er veldig viktig med riktig teknikk for å unngå skader, så følg nøye med og si fra at du er ny. Lykke til! Det er tungt å begynne å trene, men det blir bedre og bedre:)
Gjest Constanze Skrevet 25. april 2010 #3 Skrevet 25. april 2010 Hvis du har meldt deg inn i et treningssenter så er det ingen problem. Du prøver deg fram på de forskjellige timene og velger de som pusher deg mest og som gir deg størst treningsglede. Jeg har trent på senter i flere år og hvis jeg går lei av en type trening så finner jeg en annen. Varierer gjerne fra gang til gang også, men jeg synes det er greit å holde seg til en variant en stund når jeg først har funnet noe jeg liker.
Chanel.No5 Skrevet 25. april 2010 #4 Skrevet 25. april 2010 Enig med innlegget over, tren det som motiverer deg og får deg til å yte ditt beste, spinning er kjempebra trening og om dette er noe du liker så kjør på!
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. april 2010 #5 Skrevet 26. april 2010 Tusen takk for svar. Har et spørsmål til. Hvor ofte bør jeg trene? synes en gang i uka blir for lite, jeg hadde spinningtime igår, og i dag er jeg selvfølgelig veldig støl i bena, særlig lårene. Jeg er veldig motivert, men skjønner jo at jeg ikke bør gå idag også. Hvor mange ganger i uka er greit? Jeg aner virkelig ikke, og beklager hvis jeg kommer med mange dumme spørsmål.
Lena80 Skrevet 26. april 2010 #6 Skrevet 26. april 2010 Hi Har du mulighet til 3 ganger i uken, så er det veldig bra. Mandag, onsdag og fredag f.eks. Ikke to dager på rad. Om du ønsker å trene to dager på rad, må/bør du trene forskjellige muskel grupper. Svømming er en meget god trening. Mvh Lena
Gjest Lyh Skrevet 26. april 2010 #7 Skrevet 26. april 2010 3 ganger i uken er som regel greit å starte med. Jeg vil også anbefale deg å prøve pilates, veldig behagelig trening
Charlie28 Skrevet 26. april 2010 #8 Skrevet 26. april 2010 Hei Jeg ser at du skriver at du ikke liker å trene med apparater,men legger du "styrketrening" inn under dette også? Uansett om du gjør det eller ikke så vil jeg virkelig anbefale deg å trene styrke (i tillegg til til kondis). Når en trener styrke blir kroppen strammere,og et stort pluss er at jo flere kilo musker du har, jo mer fett forbrenner du når du sitter i ro.. Dersom du kan gå på en time hvor de driver med vekter/styrketrening el. liknende, synes jeg du bør prøve dette ut.. Altfor mange jenter er redde for å bygge muskler, da de ikke vil bli store og bulkete.. Dette vil ALDRI skje. Ikke med mindre du går inn for det med kropp og sjel.. Jeg har trent styrke selv i 3 år, og har en MEGET feminin kropp.. Så her vet jeg hva jeg snakker om Er du nybegynner har du sikkert mye motivasjon. Det er supert. Kan tenke meg du vil trene så mye som mulig, men jeg anbefaler at du tar det rolig i starten. Dette for at du skal synes trening er KJEKT, og du skal glede deg til hver time.. Dersom du trener for mye kan du risikere at det blir for intensivt og at du går lei. DU kan også risikere at du føler du ikke får det til, og mister motivasjonen, hvis du har som mål å trene 3 dager i uken, men ender opp med å trene 2 f.eks. Jeg anbefaler deg derfor å begynne rolig. Gjerne med 2 ganger pr uke, og heller øke når du føler det blir for lite og du VIL ha en time til. så kan du øke til 4 + + når du behersker dette.. Finner du en time i sal hvor de fokuserer på styrke.. Meld deg på, fordi HER FÅR DU RESULTATER!!! Masse lykke til!! Dette får du til skal du se
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. april 2010 #9 Skrevet 26. april 2010 Hei Jeg ser at du skriver at du ikke liker å trene med apparater,men legger du "styrketrening" inn under dette også? Uansett om du gjør det eller ikke så vil jeg virkelig anbefale deg å trene styrke (i tillegg til til kondis). Når en trener styrke blir kroppen strammere,og et stort pluss er at jo flere kilo musker du har, jo mer fett forbrenner du når du sitter i ro.. Dersom du kan gå på en time hvor de driver med vekter/styrketrening el. liknende, synes jeg du bør prøve dette ut.. Altfor mange jenter er redde for å bygge muskler, da de ikke vil bli store og bulkete.. Dette vil ALDRI skje. Ikke med mindre du går inn for det med kropp og sjel.. Jeg har trent styrke selv i 3 år, og har en MEGET feminin kropp.. Så her vet jeg hva jeg snakker om Er du nybegynner har du sikkert mye motivasjon. Det er supert. Kan tenke meg du vil trene så mye som mulig, men jeg anbefaler at du tar det rolig i starten. Dette for at du skal synes trening er KJEKT, og du skal glede deg til hver time.. Dersom du trener for mye kan du risikere at det blir for intensivt og at du går lei. DU kan også risikere at du føler du ikke får det til, og mister motivasjonen, hvis du har som mål å trene 3 dager i uken, men ender opp med å trene 2 f.eks. Jeg anbefaler deg derfor å begynne rolig. Gjerne med 2 ganger pr uke, og heller øke når du føler det blir for lite og du VIL ha en time til. så kan du øke til 4 + + når du behersker dette.. Finner du en time i sal hvor de fokuserer på styrke.. Meld deg på, fordi HER FÅR DU RESULTATER!!! Masse lykke til!! Dette får du til skal du se Ja du har helt rett, jeg vil helst unngå de timene som har noe med vekter og strikker og alt det der, vet ikke hvorfor men føler kanskje at jeg ikke mestrer dem, og ja det der med muskler..jeg går dit for å forbrenne kalorier, vil ikke ha muskler og sånt, utifra dette skjønner dere hvor lite jeg har peiling på dette. Ser jo på de timene det er vekter og sånn at det er stappfullt, så det er vel en grunn til det..
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. april 2010 #10 Skrevet 26. april 2010 Lurer på en ting til, når er det best å innta måltid før trening. Vi vil gjerne være samlet ved middagsbordet her hjemme. Dersom jeg går på trening feks kl 19, er det ok å spise kl 17? eller bør jeg vente med middag ?
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. april 2010 #11 Skrevet 26. april 2010 Ja du har helt rett, jeg vil helst unngå de timene som har noe med vekter og strikker og alt det der, vet ikke hvorfor men føler kanskje at jeg ikke mestrer dem, og ja det der med muskler..jeg går dit for å forbrenne kalorier, vil ikke ha muskler og sånt, utifra dette skjønner dere hvor lite jeg har peiling på dette. Ser jo på de timene det er vekter og sånn at det er stappfullt, så det er vel en grunn til det.. Typisk jenter å tro at det er sååå lett å pakke seg kilovis med muskler så fort dere starter med styrketrening, Jeg råder deg til å lese denne! http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=1220
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. april 2010 #12 Skrevet 26. april 2010 Når det gjelder valg av trening så annbefaler jeg skikkelig styrketrening, hvor fokuset ligger på Benkpress, Knebøy, Markløft, Militærpress/press over hodet, Chins, Dips, div roing. Basis tinga! F.eks, la oss si du skal trene 3 dager i uken. Da ville jeg satt opp opplegget slik: Dag1: Benkpress, knebøy Dag2: Off Dag3: Benkpress, markløft Dag4: off Dag5: Knebøy, markløft Så legger du inn de cins, roing og sånt hvor du føler det passer best inn. Og gjerne legg til noen ekstra disco øvelser for litt ekstra stimuler på div muskelgrupper. Hvis du er nybegynner så annbefaler jeg deg å gjøre det så enkelt som mulig. Da vil jeg annbefale Linær progresjon. La oss si at din 5rm i Benkpress er 50 kg. Da kan du starte med noen kg under, rundt 35kg og så øke 2,5kg for hver uke. Når du da stagnerer igjen så gjør du det samme men bare starter litt høyere neste syklus. Hvor mye kg du kan øke med etter hver syklus må du nesten finne ut selv. Etter du har trent med 5ere i en stund kan du gå ned på reps antallet og gjøre det samme der også (2 erer eller 3ere). Gjør slik i Benk,bøy og mark og du vil merke bra fremgang med riktig kosthold, søvn osv.. Enkelt og greit oppsett!
Leifr Skrevet 27. april 2010 #13 Skrevet 27. april 2010 Typisk jenter å tro at det er sååå lett å pakke seg kilovis med muskler så fort dere starter med styrketrening, Jeg råder deg til å lese denne! http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=1220 Jau. Kvinnelige vektløftere kan f.eks. se ut sånn som dette: http://www.youtube.com/watch?v=YzL57oCxXAk
Stor&Sterk Skrevet 27. april 2010 #14 Skrevet 27. april 2010 Hva du bør trene? - Det som du syns er kjekt. (Dersom du ikke har noen idrettslige mål, er 50/50 fordeling på styrke og kondisjonstrening ideelt. Må du velge kun en ting, velg kondisjonstrening i en eller annen form.)
Gjest WendyClear Skrevet 28. april 2010 #15 Skrevet 28. april 2010 Lurer på en ting til, når er det best å innta måltid før trening. Vi vil gjerne være samlet ved middagsbordet her hjemme. Dersom jeg går på trening feks kl 19, er det ok å spise kl 17? eller bør jeg vente med middag ? Å spise 2 timer før passer veldig bra:) Det er også viktig å få i seg noe etter trening. Her går det mye i smoothier etter trening. Anbefaler deg absolutt å prøve styrketimer i sal! Det er ikke så skummelt som en først tror. Man velger jo selv vekt og hvor stram strikk en vil bruke, og på nybegynnertimer er jo de fleste på samme nivå... Ellers er kanskje aerobic noe du liker? Mange sentere tilbyr også diverse dansetimer med forskjellige vanskelighetsgrader.
Frk Snasen Skrevet 28. april 2010 #16 Skrevet 28. april 2010 Ja du har helt rett, jeg vil helst unngå de timene som har noe med vekter og strikker og alt det der, vet ikke hvorfor men føler kanskje at jeg ikke mestrer dem, og ja det der med muskler..jeg går dit for å forbrenne kalorier, vil ikke ha muskler og sånt, utifra dette skjønner dere hvor lite jeg har peiling på dette. Ser jo på de timene det er vekter og sånn at det er stappfullt, så det er vel en grunn til det.. Hvorfor ikke få en PT til å lære deg teknikker og slikt, sånn at du kan holde på med styrketrening? En ting er at du får mer muskler på sikt og forbrenner mer, men en annen er at hele holdningen til et menneske som bedriver styrketrening blir så fin. Man får i tillegg til dette selvsagt mer styrke i hverdagen, og hvis du kombinerer styrketrening med kondisjon (f.eks spinning), så vil du gå ned i vekt, og få en strammere kropp (og nei, vi jenter får ikke bole-muskler av å trene styrke 3 ganger i uken). Ellers kan du melde deg på saltime med styrketrening. Det må vel være supert?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå