Pussicat Skrevet 16. september 2003 #1 Del Skrevet 16. september 2003 Jeg har sett flere folk i det siste som har forlovelses/gifte ring på begge ringefingrene. Dette får meg til å lure. Er det noen som veit hvorfor folk har det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 16. september 2003 #2 Del Skrevet 16. september 2003 kanskje de har arvet en gammel familiering Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pussicat Skrevet 16. september 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 16. september 2003 da synes jeg det er rart at ringene er prikk like. hun jeg så i dag hadde ring med diamant presset ned i ringen på begge fingre. de var helt identiske. og mannen jeg har sett har også helt identiske ringer på begge hendene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 16. september 2003 #4 Del Skrevet 16. september 2003 hmmm.. merkelig, har aldri hørt om noen som har to ringer.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pussicat Skrevet 16. september 2003 Forfatter #5 Del Skrevet 16. september 2003 synes det er merkelig jeg også. ser flere hver dag som har 2 sånne ringer. men det er ikke alle jeg får sett så nøye på om de er like osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solstrålen Skrevet 16. september 2003 #6 Del Skrevet 16. september 2003 Vi har begge ringene våres på. En på hver ringfinger. Giftering på høyre, forlovelsesring på venstre. Jeg ville egentlig ikke ha forlovelsesringen min på etter at vi giftet oss, men siden min mann ABSOLUTT skulle ha sin på, har jeg også valgt å bære begge :D Det er mange grunner til at folk velger å ha to ringer! For vår del, så kjøpte vi helt kjedelige, vanlige forlovelsesringer. De kostet ikke noe særlig (som liksom var poenget for oss akkurat da ), og vi bestemte oss veldig fort for at vi ønsket nye, litt mer spesielle gifteringer når vi giftet oss. Gifteringene våre har vi designet selv, og dermed ble de veldig spesielle for oss. Skal sies at de ikke er like. Trenger jo ikke nødvendigvis være en gifte/forlovelsesring de du har sett bærer! Kan være en annen ring, en alliansering, arvering, en gave el.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pussicat Skrevet 16. september 2003 Forfatter #7 Del Skrevet 16. september 2003 Hmmm... jeg og samboeren har sett på forlovelsesringer en stund nå og det er helt like ringer til dem vi har sett på som de folka har gått med. Men uansett så er det vel ikke vanlig å ha 2 helt identiske ringer på fingra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Qlio Skrevet 16. september 2003 #8 Del Skrevet 16. september 2003 I Sverige mener jeg at dette er en tradisjon? Noen jeg kjente i Sverige syntes det var rart at "norrbaggar" bare brukte en ring, for når de så en ring var de bare forlovet, mens møtte de en med to ringer visste de at vedkommende var gift??? Uansett, det kan jo være at folk liker forlovelsesringene sine så mye at de ikke vil ta de av? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. september 2003 #9 Del Skrevet 16. september 2003 Jeg har min egen forlovelses ring på høyre og min mormors giftering på venstre ringfinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-ida- Skrevet 16. september 2003 #10 Del Skrevet 16. september 2003 Dette er litt innviklet men jeg fikk en diamantring av min kjære da han fridde, og så har vi to like ringer som vi har som forlovelsesringer. Så jeg bærer to ringer på høyre ringfinger, en med diamant og en vanlig glattt gull ring. I sverige vet jeg det er vanlig med to som jeg har,men ofte som passer inn i hverandre. I gullsmedbutikkene der kan man kjøpe ringer i sett som liksom er to ringer men som blir flettet inn i hverandre på en måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 16. september 2003 #11 Del Skrevet 16. september 2003 Jeg har to ringer - forlovelsesringen min på venstre hånd og gifteringen på høyre. De er like, bortsett fra at forlovelsesringen har en diamant i. Klart jeg bruker begge - vil jo ikke la den ene ligge igejn hjemme, liksom... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 16. september 2003 #12 Del Skrevet 16. september 2003 Jeg har også to ringer. - Gifteringen på venstre ringfinger. - Morgengaven på høyre ringfinger. Gifteringen var den vi hadde som forlovelsesring. Den gang var det bare en diamant i den, nå er det tre diamanter. Rødt og børstet gull, 3 mm bred som forlovelsesring og nå a la denne: http://www.oleaas.st.no/default.asp?ProdID...Cat=117&Path117 Morgengaven er en helt klassisk diamantring i hvitt gull, 0,18 karat. A la denne: http://www.oleaas.st.no/default.asp?ProdID...2&Path1,101,202 Hadde vi kjøpt nye gifteringer og de hadde stått i stil, hadde de endt opp på samme finger. Men helt like? Nei, hva skulle man da kjøpe nye ringer for? Men jeg mener å huske at min mor har en helt glatt gullring (giftering) på samme finger som en helt glatt, veldig lik, gullring med en perle i (eller diamanter). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 17. september 2003 #13 Del Skrevet 17. september 2003 Jeg har også to ringer, og venter på giftering. Jeg har en forlovelsesring med diamant på høyre hånd (som regel) og en ring som ser ut som en giftering på venstre. Den fikk jeg i gave av kjæresten min da vi var på Tenerife, vi skulle se etter gifteringer der nede og jeg falt fullstendig for en ring. Men de hadde bare en av hver, nr to måtte bestilles. Så da ble det ikke for dette var siste kvelden vår der nede..... Men da vi kom hjem, fikk jeg ringen i gave, han hadde kastet seg i en taxi mens jeg sov og hastet ned for å kjøpe ringen til meg.... Jeg har verdens beste kjæreste...... :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronja Skrevet 17. september 2003 #14 Del Skrevet 17. september 2003 Jeg har også to ringer, men de er forskjellige. Forlovelsesringen på venstre (hvitt gull) og gifteringen på høyre (gult gull). Kanskje rart at ringene er helt like men de ville vel at de skulle stå i stil da. Det kan jo være forlovelsesring og giftering, men at de ville markere begge dagene ved hjelp av forskjellig inngravering... Jeg synes ikke det er så rart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 17. september 2003 #15 Del Skrevet 17. september 2003 Slo meg brått at det er ikke de nye moteringene du har sett, da...? De som består av to like ringer inntil hverandre som er bundet sammen av et lite ledd...?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drew Skrevet 17. september 2003 #16 Del Skrevet 17. september 2003 Da jeg ble forlovet undersøkte jeg rundt om for å finne ut av hva de norske tradisjonene sier om bruk av forlovelses- og gifte ringer. Det jeg fant ut var at det i Norge er mest vanlig å ha ringene på høyre ringefinger. Om man har en ring for forlovelse og en ring for giftemål setter man de på fingeren i den rekkefølgen man fikk ringene. Du kan lese mer om giftreinger her http://magasinet.startsiden.no/article/art...eview/1253/1/3/ Selv har jeg en diamantring i platina som forlovelsesring. Gifteringene våre er i hvitt børstet gull, ganske brede, og jenteringen har en liten diamant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pussicat Skrevet 17. september 2003 Forfatter #17 Del Skrevet 17. september 2003 Takk for fine svar! Da ble jeg litt klokere. Kanskje bare jeg som er helt oppslukt i ringer for tida som gjør at jeg legger merke til alt mulig rart... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. september 2003 #18 Del Skrevet 18. september 2003 nei; tradisjon i Norge er IKKE to ringer, men EN ring; forlovelsesringen. Ringpåsettelse har tradisjonelt ikke vært en del av vigselsritualet, da de alt hadde på seg forlovelsesringene (som var de eneste ringene man hadde) I nyere tid har dette gått over til at man tar på seg sin ene ring på bryllupsdagen da "forlovelsesringen" har blitt en noe utdatert tradisjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 18. september 2003 #19 Del Skrevet 18. september 2003 Det fine er at folk kan gjøre som dem vil! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå