Gå til innhold

Frustrert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må bare få det ut et sted..

Jeg bor pr. tiden et annet sted enn hjemme, og pus er selvfølgelig med.

Alt vel, bortsett fra en ting: Jeg er omgitt av katter som overhodet ikke blir ivaretatt av eierne. Jeg har drevet med omplassering og vært fosterhjem for katter i mange år, jeg har vært selvsagt mange ganger vært frustrert, men aldri følt den tomheten og oppgittheten som jeg gjør nå..

Det dreier seg om 4 katter i nabohuset, og alle er vanskjøttet på hvert sitt vis. En av den er underernært, har (hadde til jeg ga den kur) både spolorm og bendelorm, er matt i pelsen og har rennende øyne..

En annen er langhåret, og jeg tror det må være bortimot det verste jeg har sett. Den er så full av store floker og tover at den ikke kan gå på normalt vis. Den har en diger klump med pels på ryggen som gjør at den går med svai! Jeg har ikke fått kommet nærmere inn på denne, men den har garantert også mark, og jeg tør ikke tenke meg hvordan den pines under denne pelsen.. Det står ikke bedre til med de to siste.

De er alle fullstendig desperate etter mat, og setter jeg opp et vindu stormer de bokstavelig talt inn og kaster seg over alt som kan være spiselig. Jeg tok en av de når den sto og gnagde i seg en tørr brødskorpe fra søpla, og DA er katter sultne!

Jeg har som sagt gitt ormekur til de jeg har fått komme i nærkontakt med, og jeg kan virkelig ikke annet enn å gi dem mat heller. Jeg har ikke samvittighet til å stå og se på at katter sulter ihel foran øynene på meg!

Jeg vet hvem eierne er. Det er ressurssterke mennesker med høye stillinger i samfunnet, og "alt" annet er på stell. Stor enebolig, hage, god økonomi.. Altså ingen unnskyldning overhodet for ikke å gi kattene det mest elementære.

Jeg har forsøkt å kontakte de, i en hyggelig og velmenende tone først, men jeg fikk bare beskjed om at de var "for det meste utekatter", og at jeg ikke skulle bry meg om dem.

Men nå kommer det verste: Jeg kontaktet områdets avdeling for Kattens Vern, og det viste seg at alle kattene var blitt omplassert derfra til disse folkene!!

De hadde fått jevnlige "rapporter" om hvor fint de hadde det, og hvor godt de trivdes, med bilder på msm o.s.v!

Hva feiler det egentlig folk? Hva er hensikten med å skryte og lyve på seg katter som trives og har det bra, når sannheten er at de blir fullstendig vanskjøttet?

Avdelingslederen for Kattens Vern her jeg er nå, vil heller ikke konfrontere eierne med dette, fordi som hun sier "De vil bare bli provosert, og det kommer ikke noe godt ut av det." Hva?? Jeg mener oppriktig talt at om en tar inn en katt, omplasserer den, og så får vite at den vanskjøttes også i det nye hjemmet, så må en da for .... føle et ansvar for enten å konfrontere eierne med det de har vite, komme og se på kattene selv, eller event. rett og slett ta de tilbake.

Selv har jeg vært "heldig" med de kattene jeg har omplassert, så jeg vet at de har det godt. Men så har jeg også vært utrolig selektiv når jeg har gitt de bort, og forlangt å få vite hvordan det går med de og helst at jeg får se de igjen med egne øyne. Folk som virkelig er dyreelskere skjønner dette, og vil mer enn gjerne vise fram katten i sitt nye hjem.

Nå skjønner jeg jo at for de som driver enda større, ville det bli veldig ressurskrevene å drive det sånn, men 2 ting mener jeg iallefall burde være på plass: At man ikke gir bort katter som fra før av er vanskjøttet eller mishandlet til hvem som helst, OG at man tar affære på en eller annen måte om man får vite at de også i det nye hjemmet blir vanskjøttet!

Selv er jeg syk og har virkelig mer enn nok med mitt.. Jeg er i ferd med å gå tom.. Jeg har jobbet gratis (har heller kostet meg en del..) i tusenvis av timer, og har forsøkt å opplyse folk etter beste emne, men hva hjelper det?

Jeg sitter og ser på min egen pus nå.. Hun ligger sammenkrøllet i sofaen, mett og varm, trygg og god.. Hun er dessverre pinglete og, så om jeg slipper inn de som står ute i kulden og sulter, så flyr hun og gjemmer seg under senga og skjelver. De vil jo selvsagt jage henne, helt naturlig det. De følger instinktene og kjemper for føden. Men jeg må først og fremst ta vare på henne som jeg har tatt på meg ansvaret for, og med dårlig helse, mange andre forpliktelser, så begrenser det seg hva et enkelt menneske kan gjøre.

Jeg gir dem mat så de iallefall ikke sulter ihel så lenge jeg er her, gir ormekurer, holder de i armene og koser og trøster en liten stund hver dag, men de skulle hatt så mye mye mer!

Det er forferdelig å se på dette og ikke komme noen vei med å skaffe dem hjelp og samtidig ikke være istand til å gjøre mer selv! Katter har ikke bedt om å bli født, de er fullstendig prisgitt det vi mennesker gir dem. Vi har temmet dem, kastrert dem og gjort dem til de kjæledyrene de er, og da er det vårt ansvar å dekke deres behov.

Og hvorfor i himmelens navn skaffer folk seg kjæledyr når de lar dem gå for lut og kaldt vann? Hva skal de med dem? Det er nok mange av de som skaffer seg katt som synes det er stas i begynnelsen, men så går lei så snart det ikke er en søt kattunge lengre. Men jeg mener, du blir da "lei av" barna dine iblandt og, men du slipper de da ikke ut og lar de greie seg selv, lar være å gi dem mat og ta dem til lege om de blir syke selv om de er blitt et par år!

Og det finnes ingen unnskyldning for disse menneskene her. Jeg mener da egentlig at det så og si aldri gjør det, men iallefall ikke for disse. De sitter trygt og koser seg foran peisen i sin store villa, og er fullstendig likegyldige til de stakkars små som er prisgitt dem. Så lenge fasaden opprettholdes så er alt vel.. Det er viljen det står på, ikke evnen. Eller forresten, evnen i hjertet er vel også noe.. Jeg måtte bare få det ut. Takk til deg som orket å lese..

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst. Takk for den innsatsen du gjør for disse 4 kattene som desverre har havnet i feil hjem.

Hadde det vært meg ville jeg igjen kontaktet kattens vern.

Og sagt at hvis de ikke tar ansvar for disse kattene så går du ut i media, dårlig rykte er jo det siste de trenger. Får givere vite at de ikke tar tilbake katter som ikke får et godt hjem, hvem vil vel støtte de med pengegaver da? :kjefte:

Sier ikke at du MÅ gå ut i media. men hjelper som regel å "true" med det :)

Hvis ikke så kan du jo også ringe mattilsynet.

Det som er viktig for kattene er jo at de får det de fortjener! Å ha det bra!

Nå har de det hvertfall ikke. Bortsett fra det du gjør for de:)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dette hørtes jo virkelig fælt ut. Det er kjempebra at du tar deg litt av kattene innimellom, men jeg skjønner jo at det ikke er nok for kattene, som du sier. Synes også du skal kontakte Kattens vern igjen og be dem ta ansvar for kattene. Dersom det likevel ikke skjer noe i saken, ville jeg prøvd å omplassere kattene selv, i det skjulte.

Skrevet

hvis det er så ille som du tror, så tror jeg nesten jeg hadde kidnappet kattene og omplassert de til hjem hvor du vet de får den pleien og kjærligheten de trenger.

ikke det at jeg skal drive og oppmuntre deg til kattenapping.

Skrevet

Huff jeg blir så sur når jeg leser sånt!! Klarer man ikke en gang å gi dyra sine mat så burde man IKKE få seg dyr.

Skrevet

Jeg blir bare trist, lei, forbannet og oppgitt over sånne situasjoner. For det første, går kattene fra en vanskjøtsel til en annen, og for det andre, gidder ikke de som har omplassert kattene å ta ansvar engang!

Hvis du ikke kommer noen vei med Kattens Vern, ville jeg kontaktet Dyrebeskyttelsen. Har inntrykk av at de er mindre pysete når det kommer til sånne ting.

En annen ting, er det mulig å snakke med noen andre hos Kattens Vern? Selv om hun ene du snakket med avfeide deg, betyr ikke det at nestemann gjør det. Gjerne send med en mail med bilder av kattene.

For å være ekstra vanskelig, kan du jo også kontakte lokalavisen. Da mest med tanke på eierene. Slik at "fasaden" ikke lenger opprettholdes :lur:

Håper det ordner seg. Hvis ikke, så er det fulklt lov med "sleipe triks" for at kattene skal få et bedre hjem. Det er tross alt de som er hovedpersonene her!

Skrevet

Og så må jeg bare legge til et kjempetakk, for at du faktisk GJØR noe for disse kattene, og ikke bare lukker øynene!

Skrevet

Du kunne kanskje truet de som eier kattene med å ringe dyrebeskyttelsen?

Selv om de ikke bryr seg om kattene sine bryr de seg sikkert om rykte sitt :sukk: .

Dessvere så er jeg ikke overasket over hva du skriver. Jeg har intrykk av at en del av de som tar imot omplaserings katter tar imot disse bare for å framstå bedre enn andre. Bare for å ha noe å skryte av i sosiale settinger feks.

Det er vel egentlig enda bedre om de mister katten sine til dyrebeskyttelsen. På en annen side er jeg redd de bare vil skaffe seg en ny katt om du bare tar katten. De trenger nok å få advarsel eller slikt noe og det ville vært fint om dyrebeskyttelsen kunne gi dem dette.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

ring mattilsynet og hør. Dyrebeskyttelsen har lite makt desverre

Har samme problem her jeg bor,katter som er tydligvis kastet ut/blir ignorert.

Da jeg har allergi mot katter,kan jeg ikke ta de inn ,men legger ut mat av og til og har levert noen katteskrotter til vetrinær,da pels,øyne og kroppsvekt tilsier sykdom.

Det burde bli påbud med chipping av katter på lik linje som hunder,dessuten påkrevd at katter er under KONSTANT ettersyn ,altfor lett å bare "slippe katten" ut og ikke bry seg hverken om katten eller miljø.

Gjest Linda sofie
Skrevet

Det er absolutt ingen unnskyldning for slik oppførsel. Jeg synes det er veldig trist at noen mennekser bare gir faen i kattene sine. De hadde virkelig fortjent å fått det gode rykte sitt ødelagt! Det synes jeg hadde vært til pass for dem. De burde skamme seg!!! :kjefte:

Skrevet

Det burde bli påbud med chipping av katter på lik linje som hunder,dessuten påkrevd at katter er under KONSTANT ettersyn ,altfor lett å bare "slippe katten" ut og ikke bry seg hverken om katten eller miljø.

Jeg har en katt fra dyrebeskyttelsen, og i kontrakten stod det at jeg jeg måtte få katten chippet innen en viss dato, og sende dem en kopi av veterinærregningen. Synes det er kjempefint at de gjør det sånn.

Da katten min ble påkjørt i vinter, fant de meg ved hjelp av chippen hans. En helt sort katt i et nabolag med masse (friske og velstelte) katter er ikke så lett å finne. Litt OT.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Beskjeden jeg fikk av veterinæren da jeg forhørte med ang en katt i nabolaget som ble vanskjøttet var TA KONTAKT MED MATTILSYNET! De plikter å gjøre noe med saken og er et mye "sikrere kort" enn dyrebeskyttelse/kattevern eller Politiet.

Skrevet

kontakt mattilsynet. Jeg har innekatt og dårlig samvittighet pga det, men det er en omplasserings og finner jeg noen som ha henne som utekatt, så er det bedre for henne.

Gjest strykebrett
Skrevet

Sørg for å få knipsa bilder av kattene også hvis du får det til, kan jo hende det kan bli bruk for dokumentasjon.

Skjønner ikke hvorfor folk er så dumme at de skaffer seg dyr de ikke gidder å ta vare på!

Du er et godt menneske du, som hjelper kattene :)

Skrevet (endret)

Jeg har en katt fra dyrebeskyttelsen, og i kontrakten stod det at jeg jeg måtte få katten chippet innen en viss dato, og sende dem en kopi av veterinærregningen. Synes det er kjempefint at de gjør det sånn.

Da katten min ble påkjørt i vinter, fant de meg ved hjelp av chippen hans. En helt sort katt i et nabolag med masse (friske og velstelte) katter er ikke så lett å finne. Litt OT.

FOD har dette som et krav ja om jeg husker rett og det er helt riktig.Men jeg mente mer at alle kattunge burde bli chippet.Dette for å nettopp kunne ha bedre kontroll med drittsekker som bevist slipper ut katten og gi beng i både helse og mating.Da er det ikke lett å si at nei...den har bare blitt borte.

I min perfekte verden da; chipping av katter,hunder og fugler (om de skulle finne det ene vinduet som står åpent)

Dessuten må en melde dyret for enten stjålet eller borkommen,for å kunne slippe div.gebyrer osv etter at katt/hund kommer "tilrette". Eksempel : katt blir borte (eier har faktisk kasta den ut på grunn av ferie) Katten vandrer da rundt og blir syk og sulten. En varm sjel tar katten med til vetrinær for skanning og finner eier. OM eier da ikke har meldt dyret som savnet/stjålet,må den da betale et gebyr på X kroner +vetrinærbehandling.

Et annet senario : Katten blir borte og eier leiter og melder katt forsvunnen.

Etter 6uker dukker en sjel opp hos vetrinær med katten.Den blir skannet og eier kontaktet.

I dataprogrammet står det at eier HAR meldt dyret som savnet/stjålet og SLIPPER da gebyret

For de som undrer, alle gebyrer skal gå til gratis vetriærbehandlig av skadde dyr som ellers ville blitt avlivet pga pengemangel og til frivillige organisasjoner som vier enormt mye tid til å ta vare på andres utkasta/uønskede dyr.

Endret av Kårky
Skrevet

FOD har dette som et krav ja om jeg husker rett og det er helt riktig.Men jeg mente mer at alle kattunge burde bli chippet.Dette for å nettopp kunne ha bedre kontroll med drittsekker som bevist slipper ut katten og gi beng i både helse og mating.Da er det ikke lett å si at nei...den har bare blitt borte.

I min perfekte verden da; chipping av katter,hunder og fugler (om de skulle finne det ene vinduet som står åpent)

Dessuten må en melde dyret for enten stjålet eller borkommen,for å kunne slippe div.gebyrer osv etter at katt/hund kommer "tilrette". Eksempel : katt blir borte (eier har faktisk kasta den ut på grunn av ferie) Katten vandrer da rundt og blir syk og sulten. En varm sjel tar katten med til vetrinær for skanning og finner eier. OM eier da ikke har meldt dyret som savnet/stjålet,må den da betale et gebyr på X kroner +vetrinærbehandling.

Et annet senario : Katten blir borte og eier leiter og melder katt forsvunnen.

Etter 6uker dukker en sjel opp hos vetrinær med katten.Den blir skannet og eier kontaktet.

I dataprogrammet står det at eier HAR meldt dyret som savnet/stjålet og SLIPPER da gebyret

For de som undrer, alle gebyrer skal gå til gratis vetriærbehandlig av skadde dyr som ellers ville blitt avlivet pga pengemangel og til frivillige organisasjoner som vier enormt mye tid til å ta vare på andres utkasta/uønskede dyr.

Det hadde vært en drømmeverden, men jeg tror den dessverre aldri kommer til å bli realisert. Tross alt, det er jo bare dyr det er snakk om... Trist at det har blitt sånn. Som jeg pleier å si, hva er forskjellen på et liv og et liv?

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Kattene er chippet i eiernes navn. Det skjedde idet de fikk dem av Kattens Vern. Det er både bra og ikke bra. Ikke bra fordi jeg ikke kan kidnappe de, og bra fordi jeg da kunne ha prøvd å få de til veterinær for å få beviser mot eierne.

Problemet er at jeg har vanskelig for å få tak i den katten som ser verst ut, den med så forferdelig tovet pels. Den er sky, og det er ikke så rart, siden den må ha smerter..

Etter at jeg har matet og stelt de andre etter beste evne nå i et par måneder, så ser de ikke så verst ut lengre..

Jeg har kontaktet Kattens Vern igjen, og truet med å gå til media. Hun lovet å konfrontere eierne med det, så får vi bare håpe at det skjer noe. Skjønt jeg har mine tvil.. Det er tydelig stolte folk dette, og de vil nok kjempe for å "renvaske" seg uten at det dermed betyr at kattene får det bedre.

Jeg er syk, og har ikke krefter til å engasjere meg mye mer i denne saken. Dessuten drar jeg fra dette stedet om kort tid. Jeg kommer til å ha de stakkarne på netthinnen i lang, lang tid..

Jeg mener det burde bli obligatorisk å opprette en kontrakt mellom Kattens Vern, DB og de nye eierne, der det gikk klart fram at de som omplasserer har rett til å komme på hjemmebesøk, og event. ta katten tilbake dersom de finner at forholdene ikke er holdbare (det kunne konkretiseres som at om katten er tydelig underernært uten at det ligger sykdom til grunn, at den ikke har fått nødvendig dyrlegetilsyn under sykdom, at pelsen er floket i en slik grad at det er plagsomt for katten o.s.v). Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor dette ikke blir gjort allerede.

Saken er vel at omplasseringsinnstanser har så mye press, så få fosterhjem, at de er "desperate" etter å få omplassert de.

Jeg har snakket med flere som driver med omplassering som har den holdningen at "alt" er bedre enn at de avlives. Der er jeg sterkt uenig. Visst er det forferdelig tragisk å avlive friske unge katter, men i mange tilfeller er alternativet verre.

Men nå har jeg kanskje en litt rar tro da.. Jeg tror at dyrene kommer til himmelen jeg (jeg kan liksom ikke se noen grunn til at de ikke skulle det), og at de der får det godt og slipper alle plager.

En jeg snakket med i DB sa en gang da hun omplasserte en utekatt til innekatt at "Alt er bedre enn dyrehimmelen". Det var da en høyst merkelig ting å si! Tror man på en dyrehimmel, så kan da ingenting være bedre enn det mener jeg. Får håpe det bare var et munnhell fra henne..

Dere må ikke misforstå meg her. Jeg mener at Kattens Vern og DB gjør en fantastisk innsats. Jeg har selv vært engasjert i KV på mitt hjemsted i en årrekke, og de aller, aller fleste kattene får det godt. Men det er tragisk nok at NOEN ikke får det. En har et stort anvar når en omplasserer vanskjøttede/mishandlede katter.

Hele greia skulle vært under statlig kontroll, og det skulle vært påbudt med kastrering av alle katter, det er min mening.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ring/kontakt Mattilsynet, for har kommet ny dyrevelferdslov (januar 2010) ang plikt til å melde fra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...