Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest reebok
Skrevet

Jeg er litt grønn i politikk, men hvis man er venstrevridd, stemmer man da på venstre? Eller betyr det at man er venstre-ekstremist?

Og hvorfor sies det at lærere og akademikere stort sett er venstrevridd?

Mer generelt blir vel spørsmålet; Hva vil det si å være venstrevridd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man mener venstrevridd, så mener man at vedkommende heller mot venstre på den politiske skalaen, altså godt forbi Ap og mot SV, Rødt, og eventuelle marginale kommunistgrupperinger (la oss bruke "sosialistisk" som paraplybegrep her). Paradoksalt nok er ikke partiet Venstre lenger særlig langt til venstre i det politiske landskap, de ligger i en sentrumsklynge sammen med KrF og Sp.

At lærere og akademikere sies å være venstrevridde kommer av at det er en rimelig solid statistisk tradisjon for at de med høy utdannelse - da særlig dem som befinner seg i universitetsstillinger etter endt utdannelse - og de som befinner seg på ansattsiden i skolesystemet stemmer sosialistisk. Det kan også være verdt å nevne at Venstre som parti ofte blir omtalt "lærerpartiet", fordi en stor andel av deres velgere er - eller var - nettopp lærere. Hvordan dette ser ut etter siste stortingsvalg er jeg imidlertid mer usikker på, men Venstres sosialliberale prinsipper har av ulike årsaker vært populære hos lærerstanden. Stemmer man Venstre er man dog ikke venstrevridd.

Kort oppsummert: Det er ikke det å stemme Venstre som ligger i begrepet venstrevridd, det er det å stemme til venstre.

FrP-ere og DLF-ere vil kanskje fortelle deg at SV og Rødt er venstreekstremister, men det er å av-ekstremisere selve ekstremistbegrepet. RV (Rødts noe mer radikale forgjenger) hadde lenge revolusjonsparagrafen i partiprogrammet sitt, noe som kvalifiserte dem som venstreekstremister, men kort tid etter reorganiseringen ble de omsider kvitt det noe foreldete idealet om en væpnet, sosialistisk revolusjon. Reell venstreekstremisme, utenom dagens veldig små kommunistpartiet, forbindes med en type revolusjonær anarko-kommunisme som har vært politisk død i Norge i godt over en mannsalder. Det er langt mellom venstrevridd og venstreekstrem, på samme måte som at det er langt mellom høyrevridd og høyreekstrem.

Gjest reebok
Skrevet (endret)

Tusen takk for godt skrevet svar! : D

Det var nok det jeg haddee hørt; at lærere og akademikere som regel stemmer venstre, ikke at de er venstrevridde... : )

Endret av reebok
  • 2 uker senere...
Skrevet

Nei, lærere stemmer Venstre, men akademikere stemmer til venstre. Det har litt å gjøre med støtte til akademisk forskning også, spesielt til sosiale fag og kulturfag

Skrevet

Jeg har alltid hørt at lærere stemmer til venstre. Kjenner en del lærere og det er helst SV og AP det går i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...