Trollmamma Skrevet 24. april 2010 #1 Skrevet 24. april 2010 (endret) . Endret 28. november 2010 av Trollmamma
Gjest navnelapp Skrevet 24. april 2010 #2 Skrevet 24. april 2010 Eg meiner ein bør vere så open ein kan vere utan å skremme barna. Ting som vert halde skjult er berre egna til å skape forvirring og mistforståelsar. Dess meir barna får vite dess meir avklart blir det for dei, sjølvsagt inntil ei viss grense.
Gjest gjest Skrevet 25. april 2010 #3 Skrevet 25. april 2010 Det har skjedd en tragisk ulykke, og datteren til noen vi kjenner til døde brått bare 6 år gammel. Vi møtes på ulike arenaer, men er ikke omgangsvenner som besøker hverandre. Våre barn er i førskolealderen, og jeg har foreløpig ikke fortalt dem noe. Hva mener dere man bør si til førskolebarn om at barn dør? Hvor mye info er nødvendig? Det heter fra fagpersoner at man skal "være ærlig", men hvor mye må man fortelle før man er "ærlig nok"? Hei. I første omgangå er det viktig at barna får vite det. Det kan være veldig trist å få følelsen av å bli holdt utenfor. Et godt råd er å lage èn hisorie med ikke alt for mange ledd om hva som skjedde, og så holde seg til den. Barna kommer sikkert til å spørre mange ganger om hva som skjedde, og da er det fint om ikke historien endrer seg. (F.eks: hun gikk langs veien for å besøke en venn, det kom en stor bil i full fart som ikke så henne, bilen traff så hardt at det som er inni mennesker gikk i stykker og hjerte stoppet. Nå er hun død.) Vet barna hva døden er? Hvis ikke må du jo forklare det også. Gjør det enkelt, men -igjen- ikke lyv. Jeg vet jo ikke om dere er troende, men jeg har ikke sansen for forklaringer a'la "sitter på en sky og venter på dere" "Er i himmelen" og sånt. Rett og slett fordi barn er så konkrete at de tror på det, og dermed tror de kan dra dit på besøk. La barna gå i begravelsen, la dem se dere/foreldrene gråte, la dem høre dere snakker om det. Se på bilder sammen, snakk om den som er død. Jeg vet ikke hvor nære de var hverandre, og om du tror de vil bli veldig lei seg? La dem ihvertfall få følelsen av at det er ok å snakke om den som er død og om hva de tenker selv. Og med tanke på "hvor ærlig" så mener jeg også at dere skal være så ærlige som mulig uten å skremme. Barn har så livlig fantasi at de gjerne finner på ting som er langt værre enn virkeligheten hvis de ikke får en skikkelig forklaring. Det finnes en bok som heter "sorg hos barn" av Alte Dyregrov. Den anbefaler jeg sterkt. (det er en bok for voksne) lykke til.
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. april 2010 #4 Skrevet 25. april 2010 Det har skjedd en tragisk ulykke, og datteren til noen vi kjenner til døde brått bare 6 år gammel. Vi møtes på ulike arenaer, men er ikke omgangsvenner som besøker hverandre. Våre barn er i førskolealderen, og jeg har foreløpig ikke fortalt dem noe. Hva mener dere man bør si til førskolebarn om at barn dør? Hvor mye info er nødvendig? Det heter fra fagpersoner at man skal "være ærlig", men hvor mye må man fortelle før man er "ærlig nok"? Og hvordan døde den jenta? Det er veldig ungt å gå bort bare 6 år gammel.
Gjest SmallTalk Skrevet 25. april 2010 #5 Skrevet 25. april 2010 Og hvordan døde den jenta? Det er veldig ungt å gå bort bare 6 år gammel. TS sier at det er en ulykke, og da trenger vel faktisk ikke vi å vite noe mer. TS: Vær ærlig, men ikke gå i detalj. Det er ikke sikkert at barna har godt av å få vite så mange detaljer om hva som skjedde. Fortel l også litt om hvor personen kommer til å bli av dersom barnet ditt skulle lure på dette. Altså begravelse/bisetning og hva som skjer der. Barn har en vill fantasi, og har en tendens til å tro at ting er værre enn de er. Og det er ikke alltid de skjønner hva det vil si at noen dør. De klarer ikke å forholde seg til at de ikke kommer tilbake.
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. april 2010 #6 Skrevet 25. april 2010 TS sier at det er en ulykke, og da trenger vel faktisk ikke vi å vite noe mer. TS: Vær ærlig, men ikke gå i detalj. Det er ikke sikkert at barna har godt av å få vite så mange detaljer om hva som skjedde. Fortel Åj så trist. Jeg er lei for at den jenta gikk bort. Hva slags ulykke var det? Var hun dattera de?
Trollmamma Skrevet 25. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 25. april 2010 (endret) . Endret 28. november 2010 av Trollmamma
Gjest Trajan Skrevet 25. april 2010 #8 Skrevet 25. april 2010 Man bør etter min mening forklare barn at døden er en helt naturlig del av livet. Man burde ikke framstille døden som noe farlig og skummelt. Jeg tror det er bedre om barn har et naturlig og godt syn på døden slik man hadde det før i tiden. En det mange i dag har og se på døden som noe fremmed og unaturlig er ikke riktig måte og framstille det på Men nå har ikke jeg barn så kanskje jeg ikke har rett til og gi en mening om det
Trollmamma Skrevet 25. april 2010 Forfatter #9 Skrevet 25. april 2010 Det er ikke døden i seg selv jeg er redd skal skape frykt, det er mer ulykken jeg har vansker med å fortelle om, da jeg er redd den skal skape unødig frykt hos mitt eget barn.
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. april 2010 #10 Skrevet 25. april 2010 Man bør etter min mening forklare barn at døden er en helt naturlig del av livet. Man burde ikke framstille døden som noe farlig og skummelt. Jeg tror det er bedre om barn har et naturlig og godt syn på døden slik man hadde det før i tiden. En det mange i dag har og se på døden som noe fremmed og unaturlig er ikke riktig måte og framstille det på Men nå har ikke jeg barn så kanskje jeg ikke har rett til og gi en mening om det Har ikke du barn? Dette hendelsen er trist for alle.
Gjest Trajan Skrevet 25. april 2010 #11 Skrevet 25. april 2010 Har ikke du barn? Nei jeg har ikke det Dette hendelsen er trist for alle. Ja det er trist når barn dør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå