Gjest AnonymBruker Skrevet 24. april 2010 #1 Del Skrevet 24. april 2010 Jeg har ingen bevis på din eksistens. Så hvordan kan jeg vite at du eksisterer og at det ikke bare er en datamaskin som skriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 24. april 2010 #2 Del Skrevet 24. april 2010 Jeg har ingen bevis på din eksistens. Så hvordan kan jeg vite at du eksisterer og at det ikke bare er en datamaskin som skriver. Det kan du ikke. Og selv om det skulle virke som om det er en person i den andre enden, så kan det jo være at Skynet akkurat har blitt selvbevisst, og kulern litt med å kødde med huet ditt før planeten blåses til helvete. For alt du vet, så er rakettene i luften allerede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vitaminbjørn Skrevet 24. april 2010 #3 Del Skrevet 24. april 2010 Det kan du ikke vite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cho Skrevet 24. april 2010 #4 Del Skrevet 24. april 2010 Jeg er en datamaskin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 24. april 2010 #5 Del Skrevet 24. april 2010 Solipsism Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trajan Skrevet 24. april 2010 #6 Del Skrevet 24. april 2010 Jeg eksisterer bare i hode til et ekorn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venetar Skrevet 25. april 2010 #7 Del Skrevet 25. april 2010 (endret) 100% sannhet eksisterer ikke (Edit: Vi kan aldri vite om slik sannhet eksisterer, og vi kan ikke vite om vi har funnet noen av disse sannhetene). Vi kan formulere setningen og tro det har en funksjon. Men det blir som å spør hva som er nord for nordpolen. Eller hvilken farge har glede? Det høres nesten litt logisk ut, men er bare tull. Alt handler om sannsynlighet. Hva er mest sannsynlig? Kanskje vi alle ble skapt for 7 sekunder siden av rosa enhjørninger som bor på Pluto, og de har plassert våre minner fra tidligere i hodene våres. Men det er ikke særlig sannsynlig. Det at vi eksisterer er derimot ganske sannsynlig. Og det er sannsynlig nok til at vi kan anta det som sannhet. Endret 25. april 2010 av Venerable Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eplefe Skrevet 25. april 2010 #8 Del Skrevet 25. april 2010 Gawd, kvinneguiden er så strålende eksempel på hvorfor filosofi ikke burde være grunnfag på universitetet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jumpforjoy Skrevet 25. april 2010 #9 Del Skrevet 25. april 2010 Gawd, kvinneguiden er så strålende eksempel på hvorfor filosofi ikke burde være grunnfag på universitetet. Hæ? Why? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veroincc Skrevet 25. april 2010 #10 Del Skrevet 25. april 2010 Søren, vi er avslørt! Husk å se Matrix én gang til før du legger deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zealuu Skrevet 25. april 2010 #11 Del Skrevet 25. april 2010 Hæ? Why? 100% sannhet eksisterer ikke. Vi kan formulere setningen og tro det har en funksjon. Men det blir som å spør hva som er nord for nordpolen. Eller hvilken farge har glede? Det høres nesten litt logisk ut, men er bare tull. Alt handler om sannsynlighet. Hva er mest sannsynlig? Kanskje vi alle ble skapt for 7 sekunder siden av rosa enhjørninger som bor på Pluto, og de har plassert våre minner fra tidligere i hodene våres. Men det er ikke særlig sannsynlig. Det at vi eksisterer er derimot ganske sannsynlig. Og det er sannsynlig nok til at vi kan anta det som sannhet. Derfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jumpforjoy Skrevet 25. april 2010 #12 Del Skrevet 25. april 2010 Derfor. Da så. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 25. april 2010 #13 Del Skrevet 25. april 2010 Gawd, kvinneguiden er så strålende eksempel på hvorfor filosofi ikke burde være grunnfag på universitetet. Litt usikker på hva du egentlig mener med dette, men jeg ville sagt at KG er et strålende eksempel på at filosofi burde ha vært obligatorisk i skoleverket. Helst i ungdomsskolen, gjerne kombinert med religion(shistorie). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 25. april 2010 #14 Del Skrevet 25. april 2010 Kunne gjerne ha begynt med filosofi på barnetrinnet for min del. Unger bør lære å åpne opp for funderinger, uten å få høre at "slikt går da ikke an å tenke"! Alt går... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trajan Skrevet 25. april 2010 #15 Del Skrevet 25. april 2010 Man burde begynne med filosofi i barnehagen. Filosofi er viktig man kan tenke alt ingenting er er bunnet av lov i tanken. Alt kan filosoferes om Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 25. april 2010 #16 Del Skrevet 25. april 2010 Litt usikker på hva du egentlig mener med dette, men jeg ville sagt at KG er et strålende eksempel på at filosofi burde ha vært obligatorisk i skoleverket. Helst i ungdomsskolen, gjerne kombinert med religion(shistorie). Merkelig nok var det min konklusjon også. (og vitenskapsteori ... men det er kanskje en annen diskusjon ... ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ego Skrevet 25. april 2010 #17 Del Skrevet 25. april 2010 Jeg har ingen bevis på din eksistens. Så hvordan kan jeg vite at du eksisterer og at det ikke bare er en datamaskin som skriver. Du kan ikke vite det, men du har muligheter for å finne ut av det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 6. mai 2010 #18 Del Skrevet 6. mai 2010 Kunne gjerne ha begynt med filosofi på barnetrinnet for min del. Unger bør lære å åpne opp for funderinger, uten å få høre at "slikt går da ikke an å tenke"! Alt går... Enig med Margareth. Det må være lov å tenke utenfor allerede etablerte ideer begått av tidlige og velkjente filosofer. Repriser på gamle tanker fører jo ikke til annet enn status quo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eplefe Skrevet 6. mai 2010 #19 Del Skrevet 6. mai 2010 Jeg tror ikke Jostein Gaarder regnes som filosof, sånn egentlig, men han har da gjort hele "du finnes ikke"-greien før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jumpforjoy Skrevet 6. mai 2010 #20 Del Skrevet 6. mai 2010 Jeg tror ikke Jostein Gaarder regnes som filosof, sånn egentlig, men han har da gjort hele "du finnes ikke"-greien før. Jeg tror faktisk man kan regne han som filosof. Det er jo ingen beskytta tittel, så hvem som helst kan jo kalle seg det. Men han er jo tross alt kjent for å skrive lettere filosofiske bøker, så jeg tror ikke det vil være helt galt å kalle han det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå